بازار سرمایه جذاب تر از تک کالایی ها

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار:

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مدیریت ریسک مهم ترین ویژگی بازار سرمایه نسبت به بازارهای تک کالایی (طلا و ارز ) است.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایرنا  'سید علی حسینی' با اشاره به جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاران اظهار داشت: یکی از نکات حائز اهمیت در بازار سرمایه، نگاه مثبت سیاست گذاران به بورس است.

وی با تاکید بر این که، در تمام سطوح تصمیم گیری و سیاست گذاری نگاه حمایتی به بازار سرمایه وجود دارد، گفت: این نگاه حمایتی در هر سه قوه (مجریه، مقننه و قضاییه) دیده می شود.

معاون سازمان بورس با اشاره به این که، قوه قضاییه در بخش برخورد با متخلفان فعال است، تصریح کرد: در عین حال در سطوح راهبردی، بحث های سرمایه گذاری در بازار سرمایه و توسعه بازار شفاف مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان این که، در بازارهای جهان، تمام صنایع در مقاطعی از زمان با افت روبرو می شوند، خاطر نشان کرد: بر این اساس بازار سرمایه در تمام کشورها با دوران های رکود و رونق روبرو می شوند که این امر کاملا طبیعی است.

معاون سازمان بورس در خصوص بازدهی بازارهای طلا و ارز در ماه های اخیر نسبت به بازار سرمایه گفت: برای مقایسه بازدهی بازار سرمایه با این دو بازار، باید نوسان مقطعی و رشد کاذب قیمت ها را در این دو بخش حذف کرد.

وی با اشاره به سیر نزولی قیمت سکه تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ها در بازار سکه و ارز کاهش یافته است و به همین دلیل نباید رشد حبابی قیمت ها در این دو بخش را به معنی بازدهی دو بازار دانست.

** سکه بازارب تک کالایی است

حسینی افزود: زمانی که ما از طلا و ارز صحبت می کنیم، در واقع از یک تک دارایی صحبت می کنیم، بنا بر این شخصی که سکه را به منظور سرمایه گذاری خریداری می کند، پرتفویی از یک دارایی در اختیار دارد و با کاهش قیمت سکه متضرر می شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که وقتی از بورس صحبت می کنیم، منظور سبدی از دارایی هاست و افت قیمت یک سهم به معنی متضرر شدن سهام دار نیست، چرا که سهامدار با سودی که از مابقی سهام موجود در سبد دارایی هایش به دست می آورد، آن ضرر را جبران می کند.

وی با بیان این که، هم اکنون یک رقم کلی از بازدهی شرکت های حاضر در بورس اعلام می شود، افزود: برخی از شرکت ها با بازدهی بیش از 100 درصدی روبرو بوده اند، بنا بر این نفس مقایسه بازارهای طلا و ارز صحیح نیست.

عضو هیات مدیره سازمان بورس اظهار داشت: از سوی دیگر زمانی که در خصوص سرمایه گذاری در بورس صحبت می کنیم، باید به امکان مدیریت ریسک در بازار سرمایه اشاره کنیم، به طوری که برای سرمایه گذار این امکان وجود دارد که ریسک خود را مدیریت کند.

وی اظهار داشت: سهامداران می توانند با انتخاب سهام شرکت های مختلف و خریداری سهام بر اساس عملکرد شرکت ها، ریسک سرمایه گذاری خود را پایین بیاورند.

حسینی با تاکید بر این که، در بازار طلا و ارز امکان مدیریت ریسک وجود ندارد، خاطر نشان کرد: این اتفاق در حالی در بازار سرمایه روی می دهد که بازارهای متشکل طلا و ارز هنوز در کشور ما شکل نگرفته اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  ×  1  =