بار مالی مرخصی زایمان برای تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در مورد افزایش مرخصی زایمان، بار مالی اجرای قانون ۲۶۰ میلیارد تومان است که اگر تخفیف پیدا کند و توسط دولت پرداخت شود، سازمان آمادگی اجرای آن را دارد.

به گزارش ریسک نیوز، دکتر سید تقی نوربخش، در نشست خبری که به مناسبت هفته تامین اجتماعی ترتیب داده شده بود، در پاسخ به خبرآنلاین درباره قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از ۶ به ۹ ماه و فعالیت بیمه‌ای مربوط به آن گفت: بار مالی اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان ۲۶۰ میلیارد تومان است که اگر تخفیف پیدا کند و توسط دولت پرداخت شود، سازمان آمادگی اجرای آن را دارد.

وی گفت: پوشش بیمه‌ای مرخصی زایمان تا ۶ ماه در تعهد تامین اجتماعی است و درباره پوشش تا ۹ ماه دولت مخیر شده تا در صورت تحقق بار مالی آن را اجرایی کند. رئیس سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بیمه ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار پیش‌بینی و محقق شد، اظهار کرد: اما امسال ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای بیمه زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است که این مبلغ مناسب نیست و تکافوی نیاز را نمی‌کند و برای پوشش ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار کافی نیست.

برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی بن ویژه رمضان پیش بینی نشده
نوربخش در ادامه در پاسخ به سئوالی در رابطه با برنامه‌های این سازمان برای پرداخت بن ویژه به مستمری‌بگیران به مناسبت ماه مبارک رمضان و هفته تامین اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر در سال ۹۳ سازمان ۵۰ درصد حق بن خوارو بار و مسکن را برای بیمه‌شدگان افزایش داد اما برای هفته تامین اجتماعی بن ویژه‌ای را پیش بینی نکردیم.

وی تاکید کرد: اما باید گفت از جمله مسئولیت‌های سازمان ایجاد مزیت‌هایی به حق برای مستمری‌بگیران است که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش ۲۵ درصدی حقوق و دستمزد، کمک به بیمه تکمیلی، افزایش ۵۰ درصدی حق خواروبار و مسکن و حذف فرانشیز در مراکز طرف قرارداد و ایجاد مسکن امید اشاره کرد که امسال محقق خواهد شد.

جایگزینی دفترچه‌های درمانی با کارت هوشمند 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تبیین اقدامات انجام شده در حوزه درمان پرداخت و گفت: حذف دفترچه‌های بیمه و عدم لزوم ارائه آن‌ها در مراکز ملکی تامین اجتماعی و جایگزینی آن‌ها با کارت هوشمند در سه ماه آینده محقق خواهد شد. همچنین حذف فرانشیز مستمری بگیران در قالب نظام اجرا را در دستور کار داریم.

وی همچنین با بیان اینکه تمام مطالبات مراکز طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۲ به طور کامل پرداخت شده است گفت: اکنون هیچ موسسه‌ای از ما مطالبه‌ای ندارد؛ ضمن آنکه مطالبات فروردین ماه ۹۳ داروخانه‌ها را نیز پرداخت کرده‌ایم. این امر در افزایش اعتبار دفترچه‌ها موثر خواهد بود.

مطالبات تامین اجتماعی از دولت
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی پیرامون مطالبات این سازمان از دولت اظهار کرد: به دلیل ارائه خدمات جدید هیچ‌گاه بدهی دولت به سازمان به صفر نمی‌رسد و علیرغم اینکه مسئولان دولت قبل اعلام کرده بودند این مطالبات تسویه شده اما ۵۴ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت قبل به دولت جدید منتقل شد.

نوربخش همچنین گفت: تا پایان سال ۹۲ بدهی دولت به سازمان ۶۰ هزار میلیارد تومان بود. طی چند ماه ابتدایی امسال ۱۷ میلیارد تومان بدهی جدید به آن اضافه شد و ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل سود اوراق مشارکت نیز به سازمان پرداخت نشده و در واقع می‌توان گفت مجموع مطالبات تامین اجتماعی از دولت تاکنون به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی به ارائه راهکارهای پیش رو برای تسویه این بدهی پرداخت و گفت: یک راهکار پرداخت نقدی است که در حال حاضر به دلیل تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی موجود امکان آن وجود ندارد اما سعی می‌کنیم این مطالبات در بودجه سنواتی سازمان از طریق تهاتر لحاظ شود و دولت بخشی از اموال غیرنقدی‌اش را بابت بدهی‌ها به سازمان منتقل کند.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، البته در حال حاضر بخشی از مطالبات از محل هدفمندی یارانه‌ها در حال پرداخت است که مبلغ آن به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی 
وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه طبق اظهارات رئیس انجمن صنفی کار، بیمه اجباری کارگران ساختمانی استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان و بوشهر متوقف شده است گفت: بیمه کارگران ساختمانی متوقف نشده و افراد همچنان تحت پوشش هستند اما اگر منظور از این پرسش افزایش سقف افراد تحت پوشش است باید گفت در این خصوص مشکل قانونی وجود دارد زیرا دولت مکلف شده براساس قانون برنامه پنجم توسعه تا ۸۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی ببرد.

آمار بیمه شدگان سازمان
نوربخش با بیان اینکه سازمان هم‌اکنون بیش از ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد گفت: از این تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر اصلی و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیران تبعی تامین اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: همچنین بیمه شدگان اجباری تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و بیمه شدگان مشاغل آزاد، اختیاری، خاص و توافقی چهار میلیون نفر هستند. رئیس سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سعی کردیم برای نخستین بار بودجه سازمان را قبل از آغاز سال به تصویب برسانیم گفت: علی‌رغم تغییرات مدیریتی دولت و بحث تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی که در شش ماهه دوم سال گذشته جاری بود در ۲۷ اسفند ۹۲ بودجه سازمان به تصویب رسید که این رقم بالغ بر ۴۶ هزار میلیارد تومان است که یک چهارم کل بودجه جاری کشور را شامل می‌شود.

برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۳
نوربخش در ادامه به اعلام مهمترین برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۳ پرداخت و گفت: تدوین برنامه راهبردی سازمان تامین اجتماعی از جمله اولویت‌های ما در سال جاری است که این امر از دو ماه پیش آغاز شده است.

تدوین ساختار جدید سازمان تامین اجتماعی که سالها بدون تغییر باقی مانده بود و همچنین تدوین بودجه مبتنی بر عملکرد سازمان در سال ۹۴ از دیگر برنامه‌های تامین اجتماعی است.

بازگشایی مجدد موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه از بازگشایی موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی همزمان با آغاز هفته تامین اجتماعی (از ۱۹ تا ۲۵ تیر ماه) خبر داد و گفت: این موسسه در دولت گذشته تعطیل شده بود، به هرحال باید در نظر داشت که تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای، اقتصادی، اجتماعی است که در هر سه حوزه حرکت می‌کند و امیدواریم با احیای موسسه عالی پژوهش زمینه حضور نخبگان بیمه‌ای و اجتماعی و اقتصادی در تصمیم‌سازی‌های سازمان فراهم شود.

نوربخش در ادامه ضمن اعلام اینکه ساخت ۲۶ مرکز درمان سرپایی در ۲۶ استان کشور و ساخت سه بیمارستان لنگرود، دزفول و یزد در سال جاری آغاز خواهد شد، گفت: پنج بیمارستان عسلویه، زابل، ایلام، بیرجند و کرمان نیز آماده بهره برداری بوده و امسال راه‌اندازی خواهند شد. در انتهای این نشست خبری نمایشگاه و جشنواره عکاسی تامین اجتماعی در یک نگاه افتتاح شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  2  =