موادی که به شدت برای زنان سرطان زا هستند

این مقاله که در مجله بهداشت محیط زیست منتشر شده ۱۷ نوع ماده شیمیایی را ارائه می‌دهد که زنان باید قرار گرفتن در معرض آنها را به حداقل رسانده و درمورد چگونگی استفاده از آنها راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

به گزارش ریسک نیوز،محققان ایالات متحده امریکا با مشاهده نتایج آزمایشگاهی صورت گرفته روی نمونه‌های حیوانی نشان دادند برخی مواد شیمیایی که استفاده از آنها بطور خاص در زندگی روزمره شایع است منجربه سرطان پستان می‌شود. آنها احتمال دادند نتایج این تحقیق قابل تعمیم بر زنان نیز است.

این مقاله که در مجله بهداشت محیط زیست منتشر شده 17 نوع ماده شیمیایی را ارائه می‌دهد که زنان باید قرار گرفتن در معرض آنها را به حداقل رسانده و درمورد چگونگی استفاده از آنها راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. این مواد شامل بنزین، گازوئیل، دود اگزوز خودرو، مواد شیمیایی ضد اشتعال، پارچه‌های مقاوم در برابر لکه، پاک‌کننده رنگ و محصولات جانبی گندزدایی در آب آشامیدنی است.

«روتان رادل» مدیر تحقیقات مؤسسه «بهار خاموش» گفت: این تحقیق با شناسایی مواد شیمیایی پر خطری که معمولاً زنان بیشتر در معرض آن هستند روش مؤثری را برای پیشگیری از سرطان پستان ارائه می‌دهد. نتایج این یافته‌های علمی زنان را به کمتر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مرتبط با سرطان پستان تشویق می‌کند.برخی از بزرگترین منابع از مواد سرطان‌زا در محیط زیست بنزن و بوتادین ناشی از اگزوز خودرو و دستگاه چمن زنی، دود تنباکو و مواد غذایی سوخته است.

نگرانی‌های دیگر به برخی حلال‌های پاک‌کننده مانند کلرید متیل، مواد دارویی، جایگزین هورمونی، لباس‌های ضد اشتعال، مواد شیمیایی مقاوم در برابر لکه و پوشش‌های نسوز و استایرن است که در ساخت فوم به کار می‌رود، اشاره دارد. همچنین برخی از مواد سرطان زا در آب آشامیدنی که برای گندزدایی از آن استفاده می‌شود، یافت می‌شوند. به گفته نویسنده این تحقیق زنانی که در امریکا در معرض این مواد شیمیایی قرار می‌گیرند باید از اثرات آنها بر سرطان پستان آگاه باشند. متأسفانه ارتباط بین مواد شیمیایی سمی و سرطان پستان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است در حالی که کمتر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زندگی زنان زیادی را نجات می‌دهد. به گفته محققان زنان می‌توانند میزان مواد سرطان زای بالقوه را از طریق اندازه‌گیری آنها در خون و ادرار بسنجند.

این مطالعه همچنین 7 روش برای جلوگیری از تماس مستقیم با مواد شیمیایی خطرناک را برای زنان ارائه می‌دهد.
-‌ قرار گرفتن محدود در معرض خروجی وسایل نقلیه یا ژنراتور مانند اگزوز خودرو و دستگاه چمن زن برقی
-استفاده محدود از فن تهویه هنگام پخت و پز و پرهیز از مواد غذایی سوخته
– استفاده محدود از مبلمان با فوم «پلی یورتان» یا ضد احتراق
-پرهیز از خرید فرش،مبلمان و پارچه‌های مقاوم در برابر لکه
-‌ استفاده محدود از خشکشویی‌ها به دلیل استفاده از حلال‌های شیمیایی مانند (پرکلروتایلن)
-‌ استفاده از آب آشامیدنی فیلتر شده از محتویات کربنات 
-‌ نگهداری مواد شیمیایی بیرون از فضای داخلی خانه
«دیل سندرلر» اپیدمیولوژیست این تحقیق را یکی از نتایج فوق العاده برای کاهش آمار مبتلایان به سرطان پستان معرفی کرد و گفت مواد شیمیایی یک نشانگر زیستی مرتبط با سرطان پستان در زنان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  42  =  44