نفتکش‌های ایران تحریم‌ شدند

دولت آمریکا بیش از ۲۵ شرکت، بانک و اشخاص حقیقی را به اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریمها، هدف تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از پلاتس، دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت فایلاکا پترولیوم و چندین شرکت و شخص حقیقی به دلیل همکاری برای مبهم ‌کردن اصلیت میعانات گازی ایران که فروش آن براساس تحریم‌های کنونی آمریکا علیه ایران ممنوع است، اعمال کرد. این درحالی است که بر اساس تحریم‌ها، صادرات میعانات گازی شامل محدودیت نبوده و تنها صادرات نفت‌خام محدود بوده است.

دولت آمریکا همچنین چندین شرکت کشتیرانی را که با نقض تحریم‌های موجود در فروش مخفیانه نفت خام ایران دخالت داشته‌اند و همچنین پنج بانک ایرانی را مورد تحریم قرار داد.

مقامات آمریکایی گفتند: این تحریمهای جدید برای حفظ فشار روی ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای هستند.

آمریکا و پنج قدرت جهانی موسوم به 1+5 هم‌اکنون در تلاش برای حصول یک توافق جامع با ایران هستند و تحریمهای سختگیرانه‌ای را علیه بخش نفت و گاز ایران اعمال کرده اند.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: هدف این تحریم‌ها محروم‌ کردن ایران از دسترسی به مواد حیاتی مورد نیاز برای برنامه‌ هسته‌ای و همچنین اعمال فشار روی دولت ایران برای حضور سر میز مذاکره است. فشار تحریم‌ها یک عنصر کلیدی در تلاش برای حل مساله‌ هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک بوده است.

یک مقام دیگر آمریکایی افزود: آمریکا در ازای کمک ایران برای شکست دادن گروه تروریستی داعش در عراق، با ایران در خصوص تحریمهای هسته‌ای سازش نخواهد کرد. مذاکرات 1+5 صرفا در خصوص برنامه هسته‌ای هستند.

شرکت فایلاکا پترولیوم که آمریکا می‌گوید پرداخت‌هایی را از طرف شرکت ملی نفت ایران انجام داده با شرکت بازرگانی سیما (یکی از شرکت‌های دولتی) مرتبط است.

این تحریم‌های جدید همچنین علیه عبدالحق قدوری رییس مالی شرکت بازرگانی نفتیران، از شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران و مظفر پولات موسس و مدیرعامل شرکت پترو رویال اف زد ای، هانیه سید ناصر محمد سیدی مدیر عامل شرکت فایلاپترولیوم به دلیل ایفای نقش در مبهم‌ کردن اصلیت میعانات گازی ایران هستند.

به علاوه آمریکا شرکت کشتیرانی نفرتیتی را به خاطر ارائه‌ خدمات به نفتکشهای ایرانی برای عبور از کانال سوئز و انتقال نفت به سوریه و شرکت خدمات دریایی لیسوم و شش کشتی این شرکت را به خاطر تسهیل‌ کردن انتقال کشتی‌ به کشتی نفت خام ایران توسط شرکت ملی نفتکش ایران تحریم کرده است.

همچنین شرکت گلدن‌تکس اف زد ای مستقر در امارات به خاطر حمایت از شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت دتین اس پی ای به خاطر ارائه‌ کالاها و کمکهایی به ارزش بیش از 250 دلار به صنعت پتروشیمی ایران مورد تحریم قرار گرفتند.

بانکهای آسیا، خاورمیانه، قوامین، قرض‌الحسنه رسالت، بانک بین‌المللی کیش و بانک کافولات نیز هدف این تحریم‌های جدید واقع شده‌اند.

براساس این تحریمها دارایی‌های این شرکت‌ها یا افراد در آمریکا مسدود و هرگونه معامله بین آنها و نهادهای آمریکایی ممنوع خواهد بود.

یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت: این تحریم‌ها یک پیام بسیار روشن را می‌فرستد که اگر شرکت‌های تجاری بین‌المللی در اقدامات قابل تحریم حضور داشته باشند، مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

مقامات آمریکایی گفتند: مذاکرات 1+5 با ایران در هفته‌های آتی از سرگیری می‌شود.

اگرچه توافق موقت هسته‌ای برخی تحریم‌ها علیه ایران را در ازای کاهش برنامه هسته‌ای ایران لغو کرده، اما مقامات آمریکایی می‌گویند تحریم‌های جدید نشان می‌دهد که آمریکا هنوز درباره اعمال تحریم‌هایی که برقرار هستند جدی است.

توافق هسته‌ای موقت با ایران 24 نوامبر منقضی می‌شود.

کاتلین هایدن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: همزمان با این اقدامات و تداوم اجرای تحریمهای قبلی علیه ایران، آمریکا به همکاری با 1+5 برای حصول یک راهکار بلند‌مدت جامع برای ایجاد این اعتماد که برنامه هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز است، ادامه می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

82  +    =  85