صدور شناسنامه اعتباری برای همه وام گیرندگان بانکی

مدیر عامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران از صدور شناسنامه اعتباری برای همه گیرندگان تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: برای ۱۸ میلیون ایرانی که از ابتدای سال ۱۳۸۸ تاکنون از بانک‌های کشور تسهیلات دریافت کرده اند ، یک شناسنامه اعتباری در سامانه الکترونیکی ایجاد شده است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از واحد مرکزی خبر، محمد جلیلی افزود: از این پس هم کسانی که از بانک‌ها تسهیلات می گیرند ، دارای شناسنامه اعتباری در سامانه خواهند شد و همه سوابق اعتباری آنها از جمله نحوه بازپرداخت اقساط و چک های برگشتی خواهد شد. 

وی درباره اینکه چه نوع اطلاعاتی در شناسنامه اعتباری ارائه می شود؟ گفت : این موارد شامل اطلاعات هویتی شخص، مشخصات تسهیلات و وام های دریافتی شخص از بانک های مختلف، چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی، سوابق مثبت در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی بانکی (بموقع پرداخت شدن اقساط)، سوابق منفی در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی بانکی (تاخیر در بازپرداخت اقساط)، سوابق مثبت و منفی در زمینه چک های برگشتی، پرداخت بدهی مالیاتی و پرداخت بدهی گمرکی و رتبه و امتیاز اعتباری شخص است. 

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران سامانه اعتبارسنجی اعلام کرد : شناسنامه اعتباری ، پرونده الکترونیکی است که اطلاعات هویتی و اعتباری افراد را نشان می دهد ، این پرونده الکترونیکی در سامانه اعتبارسنجی بانکها ایجاد می شود و هنگام مراجعه افراد برای گرفتن وام، بانکها با اتصال به این سامانه می توانند شناسنامه اعتباری فرد مورد نظر را از این سامانه استعلام کنند.
جلیلی اظهار داشت : شناسنامه اعتباری به منزله کارنامه اعتباری هر فرد است و وضع و اهلیت اعتباری را در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و ایفای تعهدات نشان می دهد. 

وی گفت: سامانه شناسنامه اعتباری، سوابق بدهی ها و وامها و نحوه بازپرداخت آن را برای هر فرد ایرانی از ابتدای سال ۱۳۸۸ تاکنون نشان می دهد، در شناسنامه اعتباری علاوه بر صورت ریز وام ها و نحوه بازپرداخت اقساط، رتبه اعتباری فرد نیز درج می شود. 

جلیلی تاکید کرد : رتبه اعتباری همان نمره و امتیازی است که سامانه اعتبارسنجی برای هر یک از مشتریان بانک ها ، محاسبه می کند.
وی در باره کاربردهای شناسنامه اعتباری گفت: از این شناسنامه می‌توان در معاملات مختلف از جمله خریدهای اعتباری، ارائه کارت‌های اعتباری، ارائه خدمات بیمه‌ای، ارائه بیمه اعتباری، ارائه تسهیلات لیزینگ، تنظیم بخش‌های مالی اجاره‌نامه، استخدام و هرگونه اعطای مجوزها و تسهیلات دیگر استفاده کرد و فرایند اعطای وام نیز تسهیل می شود. 

جلیلی اظهار داشت : در صورتی‌که شناسنامه اعتباری شخص مثبت باشد و رتبه اعتباری مناسبی دریافت کند ، به این معناست که این شخص در صورت دریافت تسهیلات از بانک، اقساط آن را بموقع و سروقت پرداخت خواهد کرد. 

وی در باره مزایای شناسنامه اعتباری تاکید کرد : افراد معمولا در مقاطع مختلف زندگی و در جهت سرمایه‌گذاری یا رفع نیازهای خود منابع مالی مورد نیاز را از طریق بانک‌ها تامین می‌کنند. در مقابل، بانک‌ها هم با مراجعه و دریافت شناسنامه اعتباری شخص، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب می‌کنند ، در حقیقت، شناسنامه اعتباری شخص، معرفی‌نامه‌ای است که کارنامه و عملکرد اعتباری شخص را در ایفای تعهدات نشان می‌دهد. 

جلیلی گفت : اگر شخص اقساط تسهیلات دریافتی خود را به صورت منظم و بموقع پرداخت کند و در ایفای به تعهدات خودشان منظم باشد از شناسنامه اعتباری مثبت برخوردار خواهد بود و در صورتی‌که در مواقعی کوتاهی کرده باشد، شناسنامه اعتباری نامناسب و نمره اعتباری پایینی خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران (سامانه اعتبارسنجی) گفت : شناسنامه اعتباری به خانواده‌ها کمک می‌کند، وضع اعتباری خود را از همه نظر بررسی و تلاش کند در جهت تقویت نقاط قوت و برطرف‌ کردن کاستی‌های احتمالی خود برآید. 

وی افزود : اگر فردی ، اقساط تسهیلات را با تاخیر پرداخت می‌کرده است ،با اطلاع از تاثیر آن در وضع اعتباری خود، آن‌ها را بموقع پرداخت می کند و با توجه به اینکه بانک‌ها این شناسنامه اعتباری را مبنای ارزیابی خود قرار می‌دهند، مثبت نگهداشتن آن باعث می‌شود ؛ راحت‌تر، سریع‌تر و با هزینه کمتر تسهیلات اعتباری مورد نیاز متقاضی را پرداخت کنند. 

وی گفت: همچنین وقتی بانک‌ها چند مشتری را به صورت همزمان ارزیابی می‌ کنند، آن شخصی که از شناسنامه اعتباری مناسب‌تری برخوردار است ، شانس بیشتری برای دریافت تسهیلات خواهد داشت. 

جلیلی گفت : شناسنامه اعتباری می‌تواند در سایر موارد ارائه خدمات از جمله ارائه تسهیلات لیزینگ، خدمات بیمه‌ای و بیمه اعتباری، کارت اعتباری، استخدام و ارائه سایر مجوزها استفاده شود.
وی در باره اینکه خانواده‌ها و مردم چگونه می‌توانند وضع شناسنامه اعتباری خود را بهبود بخشند؟ تصریح کرد: شناسنامه اعتباری هر شخص بیان‌کننده وضع اعتباری افراد و ملاک ارزیابی متقاضیان تسهیلات در کشور است ، بنابراین باید بکوشند شناسنامه اعتباری خود را مثبت و بدون سابقه منفی نگهدارند ، اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی را بموقع پرداخت کنند و در صورتی که در مواقعی برخی از اقساط را بموقع بازپرداخت نکرده اند ، برنامه‌ریزی کنند اقساط آتی تسهیلات را بموقع و بدون تاخیر واریز کنند. 

مدیر عامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران (سامانه اعتبارسنجی) گفت :پرداخت بموقع و مستمر اقساط موجب بهبود وضع شناسنامه اعتباری شخص خواهد شد ، اگر تسهیلاتی را دریافت کرده اند و مدت زیادی است که اقساط آن را نداده اند ، با مراجعه به بانک خود و ضمن تسویه اقساط معوق و ادامه روند منظم در پرداخت اقساط موجب بهبود شناسنامه اعتباری خود شوند. 

وی به شهروندان توصیه کرد به صورت دوره‌ای (حداقل سالی یک بار) شناسنامه اعتباری خود را از بانک‌ها دریافت و اطلاعات آن را بررسی کنند ، در صورتی که در اطلاعات شناسنامه اعتباری ، مغایرت وجود داشت، با اعلام موضوع به شعبه بانک آن را بررسی کنند و در پایبندی و ایفای بموقع به تعهدات خود از جمله پرداخت قبوض آب و برق و تلفن و گاز، بدهی‌های مالیاتی و سایر بدهی‌های خود کمال دقت را داشته باشند. 

جلیلی در باره اینکه چه کارهایی شناسنامه اعتباری افراد را مخدوش می‌کند ؛ اظهار داشت : بی دقتی و تاخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات ، سوابق منفی در ایفای تعهدات به بخش‌های مختلف از جمله سازمان امور مالیاتی، گمرک و ایجاد چک‌های برگشتی، مراجعات متعدد و درخواست‌های زیاد از شعب مختلف بانک‌ها برای دریافت تسهیلات اعتباری و دریافت تسهیلات اعتباری با اقساط زیاد خارج از توان مالی شخص از مواردی است که شناسنامه اعتبار افراد را مخدوش می‌کند. 

وی گفت : هر ایرانی برای مشاهده شناسنامه اعتباری خود می‌تواند ضمن مراجعه به یکی از شعب بانک‌ها فرم مربوطه را تکمیل و شناسنامه اعتباری خود را از بانک درخواست کند ، متصدی بانک ضمن احراز هویت شخص، گزارش اعتباری را در اختیار او قرار می‌دهد. 

جلیلی تاکید کرد : افراد می‌توانند در صورت مشاهده اطلاعات نادرست در شناسنامه اعتباری خود با مراجعه به شعبه‌ای که شناسنامه اعتباری خود را گرفته اند ، موارد نادرست را اعلام کنند ، شعبه نیز ضمن بررسی موضوع با سامانه اعتبارسنجی، در صورت صحیح بودن ادعا، اقدامات لازم را برای رفع اشکالات انجام خواهد داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  3  =