۲ شرکت بیمه فاقد توانگری مالی شناخته شدند / وضعیت مناسب بیمه های خصوصی در ایفای تعهدات

توانگری مالی شرکت های بیمه در سال ۱۳۹۳ منتشر شد

آخرین وضعیت توانگری مالی موسسات بیمه در شورای عالی­ بیمه مطرح و سطح توانگری مالی شرکت های بیمه توسط بیمه مرکزی منتشر شد./ تعداد ۱۶ شرکت بیمه در سطح یک توانگری و وضعیت مطلوب قرار دارند، تعداد ۴ شرکت بیمه در سطح دو توانگری ، دو شرکت بیمه نیز در سطح سه توانگری و ۲ شرکت بیمه توسعه و دی در سطح پنج توانگری قرار گرفته‌اند.

به گزارش ریسک نیوزبه نقل از  اداره کل روابط عمومی بیمه ‌مرکزی، شرکت های بیمه در اجرای مقررات مصوب شورای عالی بیمه (آیین‌نامه شماره ۶۹) موظفند توانگری مالی خود را پس از تصویب صورتهای مالی سالانه در مجمع عمومی، محاسبه و همراه اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی به بیمه مرکزی ارسال کنند.
در همین راستا اداره کل نظارت مالی پس از بررسی و کنترل محاسبات، نسبت توانگری هر یک از شرکت های بیمه را به شرح زیر برای اطلاع عموم ذینفعان اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، تعداد ۱۶ شرکت بیمه در سطح یک توانگری و وضعیت مطلوب قرار دارند و نسبت توانگری سطح یک برابر۱۰۰ درصد و بیشتر است. این شرکت­ها برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه­ گذاران و صاحبان حقوق آنها از توانایی کافی برخوردارند.

از بین شرکت های بیمه کشور، تعداد ۴  شرکت بیمه در سطح دو توانگری قرار دارند. نسبت توانگری مالی سطح دو، بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد است. مطابق شاخص های تعریف شده سطح دو توانگری به این معناست که شرکت­های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند.

برابر برنامه ریزی صورت گرفته، بیمه مرکزی از شرکت های مذکور درخواست ارائه برنامه ترمیم وضعیت مالی کرده و پس از بررسی و تایید، برای اجرا به شرکت های مشمول ابلاغ می­شود.
بر اساس این گزارش، دو شرکت بیمه نیز در سطح سه توانگری(بین ۵۰ تا ۷۰ درصد) قرار دارند. برابر مقررات موجود، شرکت­های بیمه که در سطح سه قرار می­گیرند موظفند علاوه بر اعلام برنامه ترمیم وضعیت مالی دو ساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارایه کنند. این برنامه­ ها باید به گونه­ ای باشد که در آن چگونگی ارتقاء سطح توانگری ظرف دو سال آینده را به روشنی نشان دهد.
بنابراین گزارش، تعداد ۲ شرکت بیمه در سطح پنج قرار گرفته‌اند که نسبت توانگری مالی کمتر از ۱۰ درصد آنها در سطح پنج قرار می گیرد. مطابق آیین نامه موجود شرکت های بیمه که در سطح ۵ قرار می­گیرند، فاقد توانگری مالی برای ایفای تعهدات بوده و بسته به شرایط آنها با محدودیت فعالیت در یک یا چند رشته روبه­ رو خواهند شد.
گفتنی است موسسات بیمه سطح چهار توانگری دارای نسبت بین ده تا پنجاه درصد است که در سال جاری هیچ یک از شرکت های بیمه در این رده بندی قرار نگرفته اند.
در راستای اجرای آیین نامه توانگری مالی، بیمه مرکزی به عموم هموطنان و بیمه­گذاران توصیه می کند به سطح توانگری مالی شرکت­های بیمه که توسط بیمه مرکزی تائید و اطلاع رسانی شده به عنوان معیار اصلی انتخاب بیمه­ گر خود توجه کرده و در عین حال از توجه به سابقه فعالیت و گستره خدمات هر شرکت بیمه و نحوه رسیدگی و پرداخت خسارت در شرکت های بیمه غفلت نکنند.

· نسبت و سطوح توانگری مالی شرکت‌های بیمه در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳

مجوز فعالیت

شرکت بیمه *

نسبت توانگری مالی سال ۹۲

نسبت توانگری مالی سال ۹۳

سطح توانگری

سال ۹۳

 
 
 

سرزمین اصلی

ایران

۱۱۹

۸۲

۲

 

آسیا

۱۰۴

۹۰

۲

 

البرز

۱۴۳

۱۰۱

۱

 

دانا

۱۱۱

۱۰۲

۱

 

معلم

۴۰

۱۰۱

۱

 

پارسیان

۹۲

۱۰۲

۱

 

ملت

۲۴۱

۲۰۴

۱

 

رازی

۹۴

۱۶۶

۱

 

سامان

۱۱۴

۱۱۳

۱

 

پاسارگاد

۱۱۳

۱۰۵

۱

 

کارآفرین

۱۳۰

۱۰۳

۱

 

سینا

۱۵۹

۹۱

۲

 

آرمان

۸۱۳

۲۶۷

۱

 

ما

۴۴۷

۴۵۲

۱

 

نوین

۷۱

۹۱

۲

 

میهن

۱۱۸

۵۶

۳

 

کوثر**

۹۲

۶۳

۳

 

اتکایی ایرانیان

۱۲۸۸

۸۴۰

۱

 

توسعه

۳۵

۵

۵

 

دی***

۴۲

۷۴-

۵

 

مناطق آزاد

حافظ

۱۹۳

۱۴۱

۱

 

امید

۴۹۲

۲۳۵

۱

 

ایران معین

۵۲۰

۵۸۶

۱

 
 

اتکایی امین

۱۵۰۹

۱۵۱۶

۱

 
لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  9  =  63