تنها ۷ درصد هزینه بانک‌ها در بخش فناوری اطلاعات صرف می‌شود

مدیرعامل خدمات انفورماتیک گفت: انتظار شبکه بانکی از شرکت های سرویس دهی فراتر از ۹۹ درصد رفته و این در حالی است که ۷ درصد هزینه بانک های کشور صرف بخش فناوری اطلاعات می شود.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از مهر، سید ابوطالب نجفی در دومین روز از چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، با اشاره به نقش بانکداری دیجیتال و شرکتها در بانک ها افزود: با توجه به نزدیک شدن به ماه پایانی سال ماه پرکار شبکه بانکی آغاز شده و تعداد تراکنش ها در حال افزایش است.

وی گفت: انتظار شبکه بانکی از شرکت های سرویس دهی فراتر از 99 درصد رفته و این در حالی است که 7 درصد هزینه بانک های کشور صرف بخش فناوری اطلاعات (آی.تی)می شود که مدیران ارشد بانکها باید به این موضوع توجه کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک یکی از اقدامات بزرگ شرکت خدمات انفورماتیک را اجرای طرح چکاوک عنوان کرد و اظهارداشت: توانستیم در سی ام دیماه حدود پانصد هزار چک را در این حوزه مدیریت کنیم. در سال گذشته حدود 10 میلیارد تراکنش در شبکه شتاب و حدود 9 میلیارد و 700 تراکنش در شاپرک انجام شد و این در حالی است که در 9 ماهه امسال 10 میلیارد تراکنش در شبکه شتاب و به همین میزان در شاپرک انجام شده و امیدواریم تا پایان سال این آمار به حدود 14 میلیارد در هر کدام برسد.

وی با بیان اینکه اعتماد جامعه به شبکه بانکی جلب شده و جامعه به شبکه بانکی اعتماد دارد، افزود: اگر به هر دلیل این اعتماد سلب شود و جامعه به شبکه بانکی هجوم آورد ظرفیت شبکه بانکی نمی تواند پاسخگو باشد.

نجفی با بیان اینکه فیس بوک، سرویس واتس آپ را 19 میلیارد دلار خریداری کرده است، گفت: هیات مدیره فیس بوک این شجاعت را داشتند که داده های حدود 700 میلیون مشترک را خریداری کنند و حال این پرسش مطرح است که آیا در هیات مدیره بانک های کشور کسی حاضر است برای دانش یک ریال هزینه کند که البته امیدواریم این نگرش در مدیران به وجود آید. یک درصد جمعیت جهان 50 درصد دارائی های دنیا را در اختیار دارند؛ اگر بتوانیم نقش شبکه بانکی را در رابطه با این موضوع پیدا کنیم می تواند کمک زیادی به ما کند.

نجفی با تاکید بر اینکه بانکی ها باید روند فناوری را دنبال کنند و در غیر این صورت سهم بازار خود را از دست می دهند، اظهارداشت: بانکداری دیجیتال بسیار فراتر از آی.تی در بانک است چرا که فرآیندهای بانک ها کاملا سنتی است و ضرورت اصلاح این فرآیندها احساس می شود.

وی با اشاره به نارضایتی بانک ها از نرم افزارهای کربانکینگ، گفت: متوسط سرمایه گذاری جهانی در بخش آی.تی در بانکها 7 درصد درآمد و معادل 35 درصد سود است که این آمار در ایران 18 درصد سود است. به ازاء هر نفر در جهان 26 هزار دلار سالانه در بانکها در حوزه فناوری اطلاعات هزینه می شود و این در حالی است که در ایران این رقم 10 هزار دلار است و تعداد کارکنان فاوا در ایران 1.6 درصد و در دنیا 4.8 درصد است.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک بر ضرورت چابک بودن کر بانک ها تاکید کرد و با بیان اینکه وقتی کر بانک چابک نباشد بانکها ریزش 20 درصدی درآمد خواهند داشت، سناریوهای مختلف در نرم افزارهای کربانکینک را مورد اشاره قرارداد و افزود: متاسفانه استانداردهای لازم برای طی کردن این سناریوها توسط بانکها نابالغ است و حفظ و کنترل چنین محیط متحرکی برای بانکها دشوار و نیاز است که صنعت و تکنولوژی نیز همراه بانک در این مسیر گام بردارد. اما آینده بانکداری دیجیتال در این مسیر خواهد بود.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که نرم افزارهای بانکی را باز کنیم و استانداردهای کر را بررسی کنیم که البته این یک کار تیمی محسوب می شود و باید به کمک سازمانهای مربوطه این اقدام صورت گیرد. بانکداری الکترونیک در کشور 90 درصد محقق شده اما تا رسیدن به بانکداری دیجیتال فاصله زیادی داریم. این شرکت از تشکیل هر کنسرسیومی برای تجمیع دانش این حوزه و کاربردی کردن آن استقبال می کند. امیدواریم که فعالان این بخش، مشتریان خود و نیازها و فناوری ها را شناخته و به آن سمت و سو حرکت کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

10  ×  1  =