تشکیـل لیست سیـاه بـدهکـاران بانکـی

سیاست جدید بانک مرکزی برای مطالبات ؛

در حالی که مطالبات سیستم بانکی از بخش‌های دولتی و غیردولتی به بالاترین سطح ممکن طی سال‌های اخیر معادل۳۵۹ هزار میلیارد تومان رسیده، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از تشکیل لیست سیاه برای بدهکاران بانکی خبر داد. به زعم او، فهرست سیاه متشکل از کسانی است که بدهی معوق دارند و با این‌که بانک مرکزی بارها تعیین تکلیف کرده و تمدید قرار‌داد داشته است، ولی هنوز منابعی که دریافت کرده‌اند را باز پرداخت نکرده‌اند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا در آخرین گزارش بانک مرکزی، میزان مطالبات سیستم بانکی کشور از بخش‌های دولتی و غیردولتی 359 هزار میلیارد تومان اعلام شده که این رقم مربوط به فصل نخست سال 90 است.

این رقم در خرداد ماه سال گذشته نسبت به خرداد ماه سال 89 بیش از 36 درصد، در اردیبهشت ماه سال گذشته نسبت به اردیبهشت ماه سال 89 بیش از 39 درصد و در فروردین ماه سال گذشته نسبت به فروردین ماه سال 89 بیش از 42 درصد افزایش داشته است.

طی سال 89 نیز میزان مطالبات سیستم بانکی از بخش‌های دولتی و غیردولتی 348 هزار میلیارد تومان بوده که مقایسه این رقم با 359 هزار میلیارد تومان طی فصل نخست سال 90 حاکی از رشد 11 هزار میلیارد تومانی این مطالبات طی این مدت است.

همچنین میزان مطالبات سیستم بانکی طی سال‌های 86 تا 88 به ترتیب 194 هزار میلیارد، 215 هزار میلیارد و 250 هزار میلیارد تومان بوده است.

این ارقام حاکی از رشد 165 هزار میلیارد تومانی مطالبات سیستم بانکی از بخش‌های دولتی و غیردولتی طی سال‌های 86 تا فصل نخست سال 90 است.

 

واکنش بانک مرکزی به افزایش مطالبات بانکی

رشد 165 هزار میلیارد تومانی مطالبات بانکی طی چند سال اخیر واکنش بانک را در پی داشته است. بر این اساس، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از تشکیل لیست سیاه برای بدهکاران بانکی خبر می‌دهد.

علی اصغرمیرمحمدصادقی در مورد برنامه‌های بانک مرکزی برای کانالیزه‌ کردن منابع به سمت تولید واقعی می‌گوید: من همیشه اعتقاد دارم که اگر طرحی توجیه داشته باشد و شخصی که تسهیلات را می‌گیرد بدحساب نباشد، بانک‌ها علاقه دارند تا تسهیلات خود را در چنین شرایطی اعطا کنند. یکسری عوامل وجود دارد که تولید‌کننده باید واجد آن باشد. برنامه‌ سال جاری بانک مرکزی بر این مبنا است که افرادی که بدهی معوق ندارند، افرادی که در واقع در فهرست سیاه بانکی نیستند را حمایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که فهرست سیاه بانک مرکزی متشکل از چه کسانی است؟ اظهار می‌کند: فهرست سیاه متشکل از کسانی است که بدهی معوق دارند و با این‌که بانک مرکزی بارها تعیین تکلیف کرده و تمدید قرار‌داد داشته است، ولی هنوز متاسفانه باز پرداخت منابعی که دریافت کرده‌اند را انجام نداده‌اند. منطقی نیست که بانک‌ها با چنین افرادی دوباره کار کنند. البته برخی از افراد هستند که به‌طور ناخواسته و به دلیل عوامل اقتصادی موجود در کشور یا دنیا نتوانسته‌اند بازپرداخت را انجام دهند که به نظر بانک مرکزی این افراد در لیست سیاه قرار نمی‌گیرند.

میرمحمدصادقی که با نشریه وابسته به ارگان بانک مرکزی سخن می‌گفت، در مورد تشخیص این افراد توضیح می‌دهد: در کارگروه حمایت از تولید و ستاد‌های استانی این افراد می‌آیند و توجیه‌های خود را ارائه می‌دهند. از طرفی افرادی که در ستادهای استانی کار می‌کنند، متخصص هستند و همچنین بانک‌ها در استان‌ها با شرایط آشنایی کامل دارند و در نتیجه بانک مرکزی بدین طریق این افراد را جدا می‌کند. اصلا ما معتقد هستیم باید به این دسته افراد تسهیلات داده شود و حتی بند 28 قانون بودجه‌ بیشتر مربوط به این دسته بوده است که براساس آن این افراد بتوانند تا پنج سال بازپرداخت خود را تمدید کنند.

 

براساس آمار برخی از بانک‌ها در مورد بند 28 خوب عمل کرده‌اند و این امتیازی بوده که به تولید‌کننده‌ها داده شده تا از محل تولیدات خود اقدام به بازپرداخت تسهیلات کنند. هر چند برخی از بانک‌ها در این زمینه موفق نبودند. البته قانون اختیار اجرای بند 28 را به هیات مدیره و مدیران عامل بانک داده و بانک مرکزی نمی‌تواند در این زمینه زیاد پیگیری کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

66  −    =  62