بررسی اثرات بلایای طبیعی و انسانی بر صنعت بیمه در کمیسیون اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا یک بار دیگر اثرات بلایای طبیعی و بلایای ایجاد شده توسط انسان ها را بر صنعت بیمه بررسی می کند.بلایای طبیعی، سال گذشته نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار خسارت برجای نهاده که ۶۵ میلیارد دلار آن را بیمه پرداخت کرده است که البته این رقم پائین تر از سال ۲۰۱۱ بوده است؛ سالی که در آن سونامی ژاپن رخ داد و شرکت های بیمه هزینه خسارات را ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد کردند که ۱۱۹ میلیارد آن توسط شرکت های بیمه پوشش داده شد

به گزارش ریسک نیوز از صنعت بیمه،به نقل از رویترز، انتقال ریسک و بلایای ایجاد شده توسط انسان ها و حوادث طبیعی از موضوعات اصلی هستند که در کمیسیون اروپا بررسی می شود. این کمیسیون با دعوت از کارشناسان از سراسر اروپا، آثار این حوادث را بر صنعت بیمه و بیمه اتکایی بررسی می کند.

گرچه مفهوم بلایای طبیعی به طور معمول زمین لرزه، ‌سیل، زمین لغزش، ‌آتشفشان و برخی دیگر از این گونه پدیده ها را در اذهان تداعی می کند اما امروزه به علت مداخله بی رویه انسان در محیط زیست ابعاد این قبیل بلایا گسترده تر شده و از چارچوب مفاهیم رایج آن فراتر رفته است.

از طرفی افزایش جمعیت، پیشرفت فنآوری و در نتیجه گسترش فرهنگ مصرف و به دنبال آن نیاز بشر به منابع طبیعی و انرژی، ‌موجب تغییرات شدیدتر و گسترده تر از گذشته در محیط زیست شده است.

گرم شدن کره زمین،‌ کاهش لایه ازن، ‌ریزش نزولات اسیدی، ‌آلودگی هوا، ‌آلودگی شیمیایی آب و مواد غذایی، نابودی و کاهش تنوع زیستی و بالاخره تغییرات آب و هوا، ‌نمونه هایی از این قبیل بلایا هستند.

ایجاد شبکه ‌های ملی و منطقه ‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات، ظرفیت ‌سازی به منظور کاهش خطرات بلایای طبیعی، مطالعه و پژوهش درباره بحران ‌های ناشی از آن و چگونگی مدیریت آنها، از اقدامات اصلی برای کاهش این بلایا هستند.

بلایای طبیعی، سال گذشته نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار خسارت برجای نهاده که ۶۵ میلیارد دلار آن را بیمه پرداخت کرده است که البته این رقم پائین تر از سال ۲۰۱۱ بوده است؛ سالی که در آن سونامی ژاپن رخ داد و شرکت های بیمه هزینه خسارات را ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد کردند که ۱۱۹ میلیارد آن توسط شرکت های بیمه پوشش داده شد

پنج خسارت بزرگ سال 2012 مربوط به آمریکا بود. علاوه بر ابرتوفان سندی، وقوع خشکسالی شدید در منطقه "میدوست" این کشور، بیش از 11 میلیارد دلار برای بیمه ‌کنندگان و کشاورزان هزینه داشت. پیش از آن نیز توفان های پرهزینه‌ ای در بهار و رعد و برق های شدیدی در اواخر ژوئن و جولای وجود داشت.

در این گزارش آمده است که یکی از راه‌ های کاهش آثار بلایایی طبیعی، اطلاع‌ رسانی و آموزش است که وقوع حوادث را گوشزد کرده و چگونگی ایمن‌ ماندن را تمرین می‌ دهند، اما با تمام رعایت‌ های اصول ایمنی و آموزش‌ های ارائه‌ شده، بلایای طبیعی قطعا به وقوع خواهند پیوست و خسارات سنگینی در پی خواهد داشت.

"میخائیل بارنیر" کمیسیونر بازار داخلی در اروپا، در این باره گفت: فجایع طبیعی و ایجاد شده توسط انسان ها، همه ساله در حال افزایش هستند و صنعت بیمه به طور کامل پاسخگوی آنان نیست.

او ادامه داد: کارشناسان اروپا درصدند که راه های برای پرکردن این شکاف در صنعت بیمه بیابند، البته در کنار اقدامات حرفه ای باید به شهروندان آموزش های لازم ارائه شود.

این کارشناس صنعت بیمه افزود: یکی از راههای اصلی در این مسیر استفاده درست از بیمه و انتقال ریسک هاست. این بلایا هر سال میلیاردها یورو به اتحادیه اروپا خسارت وارد می کند. این خسارت ها انسانی است و همچنین بر ثبات اقتصادی و رشد در این منطقه نیز تاثیرات منفی بسیاری می گذارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  87  =  95