امکان شکایت برای زندانیان پرونده ۸۸ نفر از بیمه توسعه/حمیدرضا رهبر پور

هر کس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان، سلامت، مال، آزادی، حیثیت، شهرت‌ یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد شده لطمه‌ای وارد کند و موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است.

عملکرد نامناسب بیمه توسعه باعث شد تا ۸۸ نفر از بیمه‌گذاران که به این شرکت اعتماد کرده و بیمه شخص ثالث خود را از این بیمه دریافت کرده بودند، بعد از وقوع سانحه نتوانند از مزایای بیمه شخص‌ثالث استفاده کنند و به ناچار راهی زندان شدند.

نکته مهم این است که این افراد در مدت زندانی بودن از نظر مالی و معنوی متضرر شدند.با توجه به اینکه همه مسئولیت‌های مدنی و قواعد آن بر مبنای قواعد اخلاقی و مذهبی پایه‌گذاری شده، اخلاق حکم می‌کند که هیچ‌کس نباید به دیگری زیان برساند و هیچ ضرری نباید جبران نشده باقی بماند.

 

پس هر کس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان، سلامت، مال، آزادی، حیثیت، شهرت‌ یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد شده لطمه‌ای وارد کند و موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است. بر همین اساس و طبق قانون مسئولیت مدنی به محض ورود خسارت از طرف زیان رساننده مسئولیت مدنی وی برای جبران خسارت ظاهر می‌شود. به‌عبارتی دیگر هر خسارتی ناشی از تقصیر و عدم‌مهارت قابل جبران است.

 

بیمه توسعه هم از این قاعده مستثنی نیست و باید ضرر و زیان این افراد به نحو مقتضی و کامل پرداخت شود. این ضرر و زیان شامل منافعی است که از این افراد فوت شده؛ ازجمله منفعت روزهایی که می‌توانستند شاغل باشند و درآمد داشته باشند ولی به‌دلیل عملکرد نامناسب بیمه توسعه، بی‌گناه به زندان افتاده و از کسب درآمد بازمانده‌اند. همچنین در نتیجه حبس، ممکن است زندگی این افراد از بین رفته یا خسارت‌هایی دیده باشد. ‌ این افراد می‌توانند بعد از آزادی از زندان با طرح شکایت و اقامه دعوی، پیگیر مسائل حقوقی خود و طلب خسارت از بیمه باشند.

 

روزنامه همشهری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  1  =  10