معاون ارزی بانک مرکزی کجاست؟

سکوت سنگین ارزی و غیر ارزی گویا تا پایان دولت دهم تمامی ندارد و نشانه این سیاست را هم می توان در غیبت چند ماهه کیانی راد معاون ارزی بانک مرکزی دانست.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از تسنیم برهمین اساس محمود بهمنی 92/08/22 حکم عزل سید علی (معاون وقت بانک مرکزی) را صادر و اعلام کرد از این پس مینو کیانی راد مسئولیت ارزی بانک مرکزی را برعهده می‌گیرد؛ کیانی راد پیش از این که حکم جدید خود را از بهمنی دریافت کند مدیرکل بین الملل بانک مرکزی بود.

کیانی راد دارای فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران است که از تاریخ 69/10/22 در بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ وی طی سال‌های 1370-1369 : متصدی آمارهای ارزی-دایره آمار- اداره دبیرخانه بودجه و تخصیص ارز؛ 1376-1370: محقق-دایره اخبار اقتصادی و دایره بررسی کشورها و بانک‌های خارجی – اداره مطالعات و سازمان‌های بین المللی؛‌ 1378-1376: دایره روابط کارگزاری و بانک‌های خارجی – اداره مطالعات و سازمان‌های بین المللی؛ 1381- 1378: معاون اداره – اداره مطالعات و سازمان‌های بین المللی؛‌ 1388-138 : مدیر اداره- اداره مطالعات و سازمان‌های بین المللی و 1390-1388: مدیرکل بین الملل بانک مرکزی بوده است.

* بازار شایعات برکناری و استعفاء خانم معاون داغ شد

کیانی راد از همان ابتدا که سکان ارزی بانک مرکزی را در دست گرفت سکوت را پیشه کرده بود و تنها برای مدت چند روز آنهم در روزهای نخست آغاز به کار مرکز مبادلات ارزی کشور طی سال گذشته روزه سکوت خود را شکست؛ باوجود اینکه از خانم معاون تا کنون کمتر مصاحبه‌ای در محافل خبری منتشر شده ولی بازهم در مقاطعی در سال 91 غیبت وی در بازار و شاید هم در بانک مرکزی محسوس شده بود.

همین نکته باعث شد تا در برخی مقاطع سال 91 بازار شایعات پیرامون معاون ارزی گوشه‌گیر بهمنی داغ شود و اخباری مانند استعفاء، برکناری و حتی موارد دیگر برای کیانی راد در رسانه‌ها رد و بدل شود؛ بعنوان نمونه در بهمن ماه سال قبل در خبرها آمد که مینو کیانی راد، معاون ارزی بانک مرکزی در پی چند روز حضور نیافتن در محل کار خود استعفا کرده و قرار بر این است که محمود بهمنی، شخصاً در غیاب وی مدیریت ارزی بانک مرکزی را به دست بگیرد.

این شایعه دقیقاً زمانی مطرح شد که بازار ارز به شدت دچار تلاطم شده بود و ظاهراً‌ خانم کیانی تاب این فشار ارزی را نیاورده و از مسئولیت ارزی بانک مرکزی کناره گیری کرده بود؛  این اخبار البته در در حالی مطرح شد که در هفته‌های قبل از انعکاس خبر استعفای معاون ارزی بانک مرکزی، رئیس جمهور در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به مینو کیانی راد که در آن کنفرانس خبری حضور داشت، اعلام کرد که وی بیش از حد توان خود زحمت کشیده و می‌کشد.

* بهمنی: کیانی راد نه دستگیر شده نه استعفاء داده!

خبرنگار تسنیم در همان مقاطع در خصوص وضعیت مینو کیانی راد و پیگیری صحت و سقم اخباری از قبیل دستگیری وی گفت‌وگویی با محمود بهمنی انجام داد که تا به امروز منتشر نشده بود؛ بهمنی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون خانم کیانی راد کجا هستند و چرا مدتی است که وی در محل کار خود حضور پیدا نمی کند، گفت: خانم کیانی سرکارشان هستند و به بانک هم می آیند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا خبر دستگیری چند روزه کیانی راد صحت دارد؟ افزود: خانم کیانی راد هیچ مشکلی ندارند و هم اکنون در بانک مرکزی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.؛ بهمنی در گفت‌وگوی خود با خبرنگار ما استعفاء، برکناری و یا دستگیری کیانی راد را اتکذیب و تأکید کرد: وی بدون هیچ مشکلی مانند گذشته کارش را انجام می دهد.

اما از همان روزها تا به امروز هیچ خبری از معاون ارزی بانک مرکزی نشده و وی پاسخگوی سوالات ارزی خبرنگاران نیست آنهم در شرایطی که مجلس مصوبه مهمی (واگذاری مسئولیت تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار) را در حوزه خانم معاون تصویب کرده است و انتظار میرفت وی بعنوان نماینده بانک مرکزی توضیحاتی درباره آینده ارزی ایران حداقل تا زمان انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت بعدی ارائه دهد.

* معاون ارزی بانک مرکزی کجاست؟

از سوی دیگر بد نیست اشاره‌ای هم به دعوای ارزی امسال داشته باشیم؛ موضوع ارز مرجع و کالاهایی که از ابتدای سال تا کنون چند بار به نقل از مقامات مختلف از جمله مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از فهرست خط خورده‌اند و سرانجام معاون اول رئیس جمهور بعد از تشدید انتقادات به سیاست ارزی اعلام شده با صراحت اعلام کرد که مقامات صنعتی اشتباه کرده اند و هیچ کالایی از فهرست حذف نشده است.

از ابتدای سال تا کنون تصمیم های ارزی جدید در حالی اتخاذ و اعلام می شود که هیچ اثری از بانک مرکزی به چشم نمی خورد و جای خالی مسئولان این بانک به خصوص معاون ارزی بانک مرکزی در تحلیل و بررسی آنها احساس می شود.

در زمان تصویب بندهای درامدی و هزینه‌ای بودجه هم شاهد تصویب تصمیمات جدید ارزی بودیم؛ اندک تأملی در وضعیت سیاست‌گذاری های ارزی طی ماه‌های گذشته نشان می دهد که بیشتر از "بانک مرکزی" (مقام مسئول سیاست‌گذار ارزی ) "مجلس" در سیاست‌گذاری ارزی دست دارد.

مشخص نیست در این ایام که معاون ارزی بانک مرکزی باید حضور پر رنگی را در محافل کارشناسی داشته باشد مشغول چه فعالیتی است که ترجیح میدهد نهادهای دیگر مانند ستاد تنظیم بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا مجلس برای بازار ارز کشور به جای بانک مرکزی تصمیم گیری کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

75  −    =  65