پیش بینی بازار جهانی و داخلی طلا

“محمدعلی دیانتی‌زاده” در روزنامه “روزان” نوشت:

وقتی رییس بانک مرکزی آمریکا از ادامه برنامه محرک‌های اقتصادی تا زمان بهبود اقتصاد این کشور خبر داد، معامله گران طلا به افزایش قیمت آن امید بستند. اما تجربه نشان داده است بهبود شرایط اقتصادی بزرگترین اقتصاد جهان معمولا به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و متعاقبا کاهش قیمت طلا می‌انجامد.

با این‌حال اغلب اقتصاددانانی که از سوی بلومبرگ مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، انتظار افزایش قیمت طلا را در هفته آینده میلادی دارند و تنها ۹ اقتصاددان کاهش قیمت در این هفته را پیش بینی کرده‌اند و هشت اقتصاددان نیز نظر ممتنع دارند.

قیمت جهانی طلا از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۵۸ درصد افزایش یافته که علت آن بازخرید بدهی (اوراق قرضه) توسط بانکهای مرکزی و در راس آن‌ها بانک مرکزی آمریکا است. در مقابل برخی از معامله گران حرفه ای طلا نیز معتقدند با توجه به بازگشت نرخ اونس طلا به مدار هزار و 300 دلار در فاصله زمانی حدود یک ماه، امکان سقوط آن حتی تا هزار و 150 دلار نیز هست و پس از آن این فلز گرانبها در دامنه قیمتی هزار و 300 تا هزار 500 دلار تا مدتی تثبیت خواهد شد که بهترین فرصت برای سرمایه گذاری های بلند مدت در بازار طلا خواهد بود.

از سوی دیگر برخی سرمایه گذاران و عده‌ای از مردم که به امید کوتاه مدت بودن روند کاهشی قیمت طلا اقدام به خرید آن کرده اند، برای بازگشت آن به روند افزایشی عجله بیشتری دارند و نگران از سرگیری روند کاهشی قیمت هستند. زیرا قیمت طلا در سال 2013 میلادی بیش از 15 درصد کاهش داشته است. البته قیمت طلا در بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت، برای نخستین بار در سه هفته گذشته، افزایش یافت.

در ایران اما به علت نابه‌سامانی زیرساخت‌های اقتصادی، تأثیرپذیری قیمت سکه و طلا از نوسانات نرخ ارز و حتی التهابات سیاسی و اقتصادی بیش از پیروی آن از قواعد جهانی قیمت‌گذاری است. کاهش قیمت جهانی طلا در طول یک هفته معمولا تأثیری در نرخ آن در ایران ندارد، اما اگر این روند کاهشی در طول یک ماه ادامه یابد یا قیمت کاهش‌یافته در این مدت ثبات نسبی داشته باشد، قیمت طلا در ایران نیز کاهش خواهد داشت.

نمونه آن نیز کاهش قیمت طلا از روز 21 اردیبهشت تا روز سه‌شنبه هفته گذشته است که البته برخی فعالان این بازارها، آن را واکنش کاهشی همزمان بازار سکه و ارز به ثبت نام و رد صلاحیت یکی از نامزدهای ریاست جمهوری می‌دانند.

با این‌حال نمی‌توان تأثیر ازسرگیری روند افزایشی قیمت جهانی طلا را در توقف روند کاهشی آن در ایران نادیده گرفت، زیرا بازار طلای ایران باوجود واکنش‌های کند به کاهش قیمت جهانی، در واکنش به افزایش قیمت جهانی بسیار سریع عمل می‌کند!

نکته آخر این‌که بنابر تجارب و نمودار سالانه، قیمت جهانی طلا از نیمه ماه جون میلادی یعنی اواخر خردادماه تا نیمه ماه جولای میلادی یعنی اواخر تیرماه معمولا کاهشی نسبی دارد که باید دید آیا امسال هم با در نظر گرفتن عوامل دیگر، این کاهش اتفاق می‌افتد و آیا بر بازار ایران هم تأثیری خواهد داشت؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  1