رونمایی از اولین دانشنامه بانکی ایران

از اولین دانشنامه بانکی ایران تحت عنوان ویکی‌مبنا و تمبر یادبود آن با حضور دکتر ولی‌الله سیف، دکتر علی طیب‌نیا، محمد حسن ترابی از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و دکتر فرهاد نیلی رونمایی شد.

به گزارش ریسک نیوز،اولین «دانشنامه مدل بانکداری نوین ایران» با نام «ویکی‌مبنا» با آدرس الکترونیکی http://mabnaa.com/wiki در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی رونمایی شد. ویکی‌مبنا یک دانشنامه با دسترسی آزاد و تخصصی در حوزه پولی و مالی است که مدیریت فنی و ساختاری آن بر عهده پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک می‌باشد. هدف اصلی از تألیف و عرضه این دانشنامه، ایجاد پایگاهی برای اندیشیدن، آموختن و به اشتراک گذاشتن دانش پولی و مالی، به ویژه در حوزه بانکی میان علاقمندان، محققین، دانشجویان و در نهایت عموم افراد می‌باشد.

 دانش پولی و مالی مورد نظر در این دانشنامه شامل مدل‌های بانکداری، محصولات بانکی، بورس، بیمه، موسسات اعتباری، قوانین و مقررات بانکی، چارچوب‌های اطلاعاتی مالی، رخدادهای پولی و مالی، تعاریف و مراجع کاربردی و غیره می‌باشد که هر کدام به زیرمجموعه‌های متعدد طبقه‌بندی می‌شود. مزایای بهره‌مندی از دانشنامه پولی و مالی برای بانک‌ها عبارتند از:

•          دسترسی به پروفایل خبرگان پولی و مالی،

•          دسترسی به آخرین نسخه قوانین و مقررات بانکی،

•          دسترسی به آخرین تحقیقات علمی مرتبط با حوزه،

•          دسترسی به واژه‌نامه دو زبانه و

•          امکان حضور در بحث‌های تخصصی.

ویکی مبنا بر اساس مشارکت در تولید محتوای علمی و غنی‌سازی مطالب گسترش می‌یابد و ایجاد نوشتارها و یا ویرایش آنها مطابق با خط‌مشی‌های ویکی‌مبنا، برای کاربران تأیید شده میسر می‌باشد. مسئولیت صحت نوشتارها در گام نخست به عهده نویسندگان است و پس از طی روند اعتباردهی، نوشتارها از جانب راهبران دامنه، برچسب تأیید شده کسب می‌نمایند. همچنین همواره امکان ویرایش، تصحیح و تکمیل نوشتارها برای سایر نویسندگان نیز وجود دارد. به این ترتیب نوشتارهای ویکی مبنا با تکیه بر خرد جمعی ایجاد، تکمیل و تصحیح می‌شوند و به تدریج به سمت تکامل و غنی‌شدن پیش می‌روند.

لازم به ذکر است از کلیه حضار محترم و علاقمندان دعوت می‌شود همزمان با برگزاری همایش در فرصت‌های مغتنم با حضور در غرفه ویکی‌مبنا، ضمن آشنایی بیش‌تر با این دانشنامه تخصصی و استفاده عملی از آن، نام کاربری و کلمه عبور خود را دریافت نموده و به جمع مشارکت‌کنندگان تولید دانش بپیوندند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  1