سکه و دلار همسو شدند

در ششمین روز کاری هفته، سکه با ۵ هزار تومان افت به قیمت ۹۲۰ هزار تومان رسید؛ جدا از دلار، افت طلای جهانی نیز به کاهش سکه کمک کرده بود.

به گزارش ریسک نیوز،در 6 روز کاری هفته گذشته، دلار به‌دلیل افت تقاضا و کاهش حجم معاملات رشدی را تجربه نکرد تا اولین هفته بدون افزایش این ارز از اواخر فروردین‌ماه رقم بخورد. در ادامه روند بدون رشد، روز پنج‌شنبه شاخص بازار ارز 5 تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 3315 تومان رسید تا کمترین قیمت این ارز در 17 روز گذشته ثبت شود. کاهش دلار، قیمت سکه تمام بهار آزادی را تحت‌تاثیر قرار داد. در ششمین روز کاری هفته، سکه با 5 هزار تومان افت به قیمت 920 هزار تومان رسید؛ جدا از دلار، افت طلای جهانی نیز به کاهش سکه کمک کرده بود.

3 کاهش و 3 سکون

دلار که در دومین هفته خردادماه تغییر قیمت هفتگی را به ثبت نرسانده بود، در هفته جاری با 4/ 0 درصد کاهش رو به رو شد. روزهای شنبه و یکشنبه، دلار دو کاهش 5 تومانی را تجربه کرد تا از قیمت 3330 تومان سه‌شنبه 12 خرداد به قیمت 3320 تومان در روز یکشنبه برسد. پس از این در سه روز متوالی، شاخص بازار ارز نوسانی را تجربه نکرد و روی قیمت 3320 تومان باقی ماند. سکون دلار در روز پنج‌شنبه شکسته شد و این ارز با 5 تومان کاهش به قیمت 3315 تومان رسید تا پس از سه سکون متوالی، سومین کاهش هفتگی این ارز در روز پنج‌شنبه به ثبت برسد و اولین هفته بدون رشد دلار از آخرین هفته فروردین‌ماه رقم بخورد.به گفته فعالان، ادامه کاهش تقاضا و حجم معاملات نقدی در کنار افت معاملات فردایی از عوامل اصلی بود که به کاهش دلار در روز پنج‌شنبه یاری رساند. به گفته آنها، روز پنج‌شنبه تصفیه و حساب ارزی میان دلالان بازار ارز وجود ندارد، و تصفیه‌های ارزی معامله‌گران آتی به‌طور سنتی به روز شنبه موکول می‌شود؛ بنابراین درحالی‌که تحرکات معامله‌گران آتی در روزهای میانی هفته گذشته از کاهش قیمتی جلوگیری کرد، با کاهش حجم معاملات این گروه در روز پنج‌شنبه، دلار با 5 تومان افت مواجه شد. به گفته فعالان، درصورت عدم تحرکات زیاد دلالان در روز جاری، قیمت دلار به‌دلیل نبود تقاضای مشخص و واقعی، توانایی تغییر قیمتی چندانی نخواهد داشت، هر چند که به‌دلیل تصفیه‌های ارزی که در روز شنبه صورت می‌گیرد، احتمال افزایش تحرکات این گروه برای نوسان‌گیری وجود دارد و بازار روزشنبه به احتمال زیاد به آرامی روز پنج‌شنبه نخواهد بود.

روند نزولی سکه

شنبه گذشته، قیمت سکه تحت‌تاثیر ریزش اونس در چهاردهمین روز خردادماه قرار گرفت و با 8هزار تومان افت از کانال 930 هزار تومان پایین آمد و روی قیمت 923 هزار تومان قرار گرفت. روزهای یکشنبه و دوشنبه افت این کالای گرانبها ادامه یافت و سکه به قیمت 919 هزار تومان رسید. از روز سه‌شنبه، سکه در فاز افزایشی قرار گرفت و در دو روز (سه‌شنبه و چهارشنبه) بهای آن با 6 هزار تومان رشد مواجه شد و به 925 هزار تومان رسید. افزایش اونس جهانی تا نزدیکی محدوده 1190 دلار عامل‌ اصلی تغییرات افزایشی سکه بود؛ افت اونس به نزدیک 1180 دلار و افت 5 تومانی دلار در روز پنج‌شنبه موجب بازگشت کاهشی 5 هزار تومانی سکه و رسیدن به قیمت 920 هزار تومان شد، افتی که در صورت عدم تغییر افزایشی دلار در روز شنبه و ادامه افت اونس، ممکن است بیشتر شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

25  −    =  23