چالش های خرید سهام از ذی نفع واحد توسط بیمه سینا در آستانه برگزاری مجمع

ریسک نیوز بررسی کرد:

مجمع بیمه سینا که قرار بود در ۲۱ تیرماه برگزار شود به دلیل عدم توافق در انتخاب هیات مدیره تا اطلاع ثانوی لغو شد./ خرید سهام از مجموعه شرکت های ذی نفع واحد و شرکت های زیر مجموعه و تحت مدیریت هلدینگ خطر ابهامات مالی و معاملات صوری را افزایش می دهد زیرا این احتمال وجود دارد که ریسک هر یک از شرکت های اشخاص ذی نفع واحد به دیگری تسری پیدا می کند.

به گزارش ریسک نیوز مجمع بیمه سینا که قرار بود در ۲۱ تیرماه برگزار شود به دلیل عدم توافق در انتخاب هیات مدیره تا اطلاع ثانوی لغو شد ، این شرکت  در سال گذشته به ازای هر سهم 102 ریال سود داد .

بنابراین گزارش ، روابط عمومی  بیمه سینا در آستانه برگزاری مجمع این شرکت چندی پیش خبرداد ،  با سرمایه‌گذاری ۲۱۰ میلیارد ریالی، بخشی از سهام ۳ شرکت بورسی را خریداری کرده است .

این شرکت در بورس اوراق بهادار نیم درصد از سهام بانک سینا، 5/1 درصد از سهام توسعه شرکت خدمات دریایی و بندری سینا و نیز 5 درصد از سهام شرکت مگسال را به ارزش حدود 210 میلیارد ریال از آن خود کرد.

بنا بر گزارش روابط عمومی این شرکت ، بیمه سینا این خرید را به منظور متنوع سازی در سرمایه‌گذاری‌های شرکت و همچنین رعایت آیین نامه 60 مصوب شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی انجام داده است.

این در حالی است که مروری بر خرید های بیمه سینا نشان می دهد ،  خرید های صورت گرفته عمدتا در زیر مجموعه ذی نفع واحد بوده و از شرکت های زیر مجموعه بنیاد مستضفان است که شرکت بیمه سینا نیز زیر مجموعه  هلدینگ مالی و سرمایه گذاری سینا و زیر مجموعه بنیاد مستضعفان می باشد.

ذی نفع واحد چیست

منظور از ذینفع واحد اشخاص حقیقی یا حقوقی است که از نظر مالی و مدیریتی به نحوی با هم در ارتباط هستند به طوری که مشکلات مالی هر یک می تواند موجبات بروز مشکلات احتمالی در باز پرداخت سایر اعضاء را فراهم نماید موارد وجود ارتباط بین دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی که نشان دهنده ذینفع واحد است عبارتند از :

الف) اشخاص حقیقی و همسر و افراد تحت تکفل آنها

ب) شرکتهایی که حداقل 50% سهام آنها متعلق به یک شخص حقیقی (شامل همسر و افراد تحت تکفل وی ) یا شخص حقوقی است.

ج) گروه شرکتهایی که بیش از 50% بصورت مستقیم و غیر مستقیم در یکدیگر سهام دارند و یا اکثر اعضاء هیئت مدیره آنها مشترک است.

آیین نامه 60 و فلسفه آن

بر طبق آیین نامه شماره 60 شورای عالی بیمه محدوده سرمایه گذاری شرکت های بیمه مشخص شده که بیشترین سهم سرمایه از منابع ، مربوط به بازار های مالی از جمله بورس و فرابورس است، علاوه براین مفاد آیین نامه تاکید می کند ، به منظور پاسخگویی سریع به تعهدات ، سرمایه گذاری ها باید قابلیت نقد شوندگی بالا داشته باشد و سرمایه گذاری بیمه نباید برای جبران زیان ناشی از عملیات بیمه ای باشد ، علاوه براین تنوع ترکیب پرتفوی باید به گونه ای باشد که سهام سرمایه گذاری شده در بازار سرمایه دارای ارزش واقعی و سود آوری بالا باشد.

بر این اساس و بنابر اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه ،  خرید سهام از شرکت های ذی نفع واحد مانند زیر مجموعه و تحت مدیریت هلدینگ خطر معاملات صوری و غیر واقعی را افزایش می دهد و زمینه ساز ابهام  در صورت های مالی شود.

 

به گفته کارشناسان ، وقتی سبد سهام خارج از مجموعه و هلدینگ خریداری و تکمیل می شود ،  ریسک سرمایه گذاری توزیع شده و عملا کاهش می یابد زیرا ارزش سهام ، واقعی و بر اساس شاخص های ارزش بازار خریداری می شود.  اما خرید از ذی نفع واحد باعث سایه انداختن ریسک شرکت های دیگر زیر مجموعه به روی شرکت خریدار شده و عملا ریسک شرکت را افزایش می دهد.

بر اساس این گزارش ، فلسفه وجودی ماده  60، کاهش ریسک شرکت های بیمه  و افزایش توان پاسخگویی به بیمه گذاران است  ، این در حالی است که سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار در قالب خرید های غیرواقعی نه تنها کاهش ریسک به دنبال نخواهد داشت که چه بسا توانگری مالی شرکت های بیمه را به مرور در مرحله هشدار قرار می دهد.

خرید هایی برای هم راستا سازی با هلدینگ

 از سوی دیگر به زعم کارشناسان بازار سرمایه شرکت های که مبادرت به خرید هایی از این دست می کنند عمدتا به دلیل هم راستا سازی با هلدینگ است تا سهام های مربوطه را در بازار جمع اوری کنند که  در بسیاری موارد سودآوری سهام ، آینده سهام و مسایل تکنیکال در نظر گرفته نمی شود زیرا اگر درآینده اتفاقی بیفتد ارزش دارایی ها به شدت کاهش می یابد و از طرفی روی سود شرکتی که اقدام به این خرید کرده است ، تاثیر می گذارد.

این گزارش می افزاید ، از چالش دیگر این نوع خرید ها حبس نقدینگی شرکت است به طوریکه اغلب این سهام ها از نقد شوندگی پایینی برخوردار هستند ، این در حالی است که یکی از فاکتورهای مهم در سرمایه گذاری شرکت های بیمه ، این است که منابع خود را در جاهایی سرمایه گذاری کنند که از خاصیت نقدشوندگی بالایی برخوردار باشدتا در زمانی که مشکلی ایجاد شد بلافاصله بتوانند نقدینگی مورد نیاز را تامین کنند.

اما با توجه به انچه گفته شد ، بسیاری شرکت های مجبورند با هلدینگ اصلی در سیاست جمع آوری سهام و بازار گردانی هم راستا باشند و در مواقعی با آگاهی از اطلاعات نهانی شرکت های زیر مجموعه مبنی بر احتمال سوددهی آنها به خرید مبادرت می ورزند .

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×    =  40