بررسی الزامات قانونی تاسیس شرکت بیمه در ترکیه

شرکت های بیمه برای ایجاد و تاسیس در کشورهای مختلف، باید ضوابط و قوانین مختلفی را رعایت کنند، بررسی تطبیقی این قوانین می تواند باعث کاارآمدی نظام تدوین قوانین صنعت بیمه در کشور شود.

به گزارش ریسک نیوز شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های بیمه‌ای اتکایی که تمایل به فعالیت در ترکیه دارند می‌بایست تحت عنوان شرکت‌های سهامی یا شرکت‌های تعاونی باشند. شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های بیمه‌ای اتکایی نبایست در هیچ حوزه‌ای بجز حوزه بیمه‌ای و حوزه‌ای که مستقیماً با عملیات بیمه‌ای در ارتباط است فعالیت نمایند.

 برای اینکه شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های بیمه‌ای اتکایی به عنوان شرکت سهامی تاسیس شوند
الف)این امر اجباری است که موسسان این شرکت‌ها:
1) ورشکسته نباشند یا اعلام ورشکستگی نکرده باشند.
2) باید دارای توانایی مالی و حسن شهرت باشند که این دو موضوع برای موسس یا سهامدار یک شرکت بیمه‌ای یا شرکت بیمه‌ای اتکایی ضروری است.
3) این افراد نبایستی دارنده میزانی از سهام باشند که مبنای حق رای و سرمایه قرار می گیرد، حجم سهام مذکور به طور مستقیم یا غیر مستقیم نبایستی 10 درصد و بیشتر باشد. حتی سهام کمتر از 10درصد نیز که برای فرد توان معرفی نامزد برای هیئت حسابرسی یا هیئت مدیره ایجاد می کند از آنجا که موجب اثرگذاری فرد بر حسابرسی و مدیریت این چنین نهادهای مالی و در ارتباط با انحلال آنها می گردد، نبایستی رخ دهد. سایر موضوعات مرتبط با این ماده در پاراگراف دوم و سوم ماده بیست تشریح شده است.
4) نباید محکوم به زندان شده باشند، یا بیشتر از یک جریمه قضایی داشته باشند، یا نباید محکوم به انجام جرم سنگین مانند اختلاس ساده یا مشروط، رشوه خواری، دزدی، کلاهبرداری، خیانت در امانت، اعلام ورشکستگی تقلبی، سوءرفتار کلی و نیز جرایم قاچاق، کلاهبرداری در خرید، تهیه و فروش عمومی، پول شویی به دنبال جرایم فوق الذکر، فاش کردن اسرار دولتی یا فرار از مالیات(به استثناء جرایم مرتکب شده به دلیل بی تدبیری و بی احتیاطی)، حتی اگر مشمول عفو بوده است، شده باشند.
5) اگر موسسان اشخاص حقوقی باشند، مراجعی که دارای توان مدیریتی و حسابرسی روی چنین اشخاص حقوقی هستند باید معیارهایی دیگری مبنی بر قدرت مالی مورد نیاز موسسان را، تعیین نمایند.

ب) موسسان باید سهام شرکت متبوع را در عوض پرداخت نقدی و ثبت آنها به دست آورند، به استثنا سهامی که به صورت عمومی و در قالب شرکت های سهامی معامله می شود.
ج)اگر موسسان در حوزه یک شرکت هلدینگ فعالیت می‌نمایند، پس باید وضعیت مالی شرکت هدلینگ برای انجام فعالیت‌های بیمه‌ای کافی باشد.

(3) شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های بیمه اتکایی که به عنوان یک شرکت تعاونی تاسیس شده‌اند نباید با افرادی به غیر از اعضای خود قرارداد منعقد نمایند.
این شرکت‌ها:
الف)باید با بیمه تعاونی سروکار داشته باشد
ب)نباید تعداد شرکای این شرکت‌ها کمتر از 200 نفر باشد
ج) نباید هیچ گونه امتیازی را به مدیران خود اهدا نماید
(4) برای شرکت‌های تعاونی بیمه‌ای که بتوانند با افرادی به غیر از اعضای خود قرارداد منعقد کنند، دریافت مجوز از معاونت وزراتخانه ضروری است، البته به این شرط که این امر در اساسنامه آنها ذکر شده باشد. جهت انعقاد قرارداد این شرکت‌ها با افراد دیگر به جز اعضای خود این شرکت‌ها باید سرمایه خود را با توجه به مبلغ تعیین شده توسط معاونت وزراتخانه، افزایش دهند.
(5) قوانین و فرآیندهای مربوط به فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای خارجی و شرکت‌های بیمه اتکایی در کشور ترکیه توسط شورای وزیران تعیین می‌شود.

 مجوز

1) با هدف شروع فعالیت خود، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های بیمه اتکایی می‌بایست برای هر یک از رشته‌هایی که تمایل به فعالیت در آن را دارند مجوز مربوطه را از معاونت وزراتخانه دریافت نمایند. مجوزهای صادر شده در دفتر ثبت بازرگانی کشور ترکیه ثبت می‌گردد و در روزنامه رسمی دفتر ثبت تجاری و همچنین در یکی از دو روزنامه که در تمام کشور پخش و از نظر رتبه بین 10 روزنامه برتر از نظر گستردگی پخش در کشور، منتشر خواهد شد.
2)شرکت‌های بیمه‌ای فقط می‌توانند در یکی از گروه‌های بیمه‌های زندگی یا غیر زندگی فعالیت کنند. رشته‌های موجود دراین دو گروه بیمه توسط وزارتخانه تعیین می‌گردد.
3) شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های بیمه‌ای اتکایی که کارهای اداری تاسیس را انجام داده‌اند و برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند، می‌یایست سرمایه پرداختی خود را به مبلغ تعیین شده توسط معاونت وزارتخانه با توجه به رشته‌های بیمه‌ای که مجوز برای آنها درخواست شده و برای اعطای این پوشش‌ها ، افزایش دهند. این مبلغ نباید کمتر از 5 میلیون لیره ترکیه باشد. معاونت وزراتخانه این اجازه را دارد که این مبلغ را افزایش دهد البته به شرط اینکه این مقدار افزایش داده شده از سرعت افزایش شاخص قیمت تولید کننده، اعلام شده توسط سازمان آمار ترکیه بیشتر نباشد.
4) در صورتی که شرکت بیمه‌ای یا شرکت بیمه اتکایی بعد از یک سال از تکمیل فرآیند اداری تاسیس، فرم درخواست مجوز را پر نکرده باشند، نباید از کلمات بیمه یا بیمه اتکایی در نام تجاری شرکت خود استفاده نمایند.

منبع: آیین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

61  −    =  60