جدیدترین بیانیه پولی فدرال رزرو آمریکا

فلز زرد که در انتظار معلوم شدن نتیجه نشست دو روزه فدرال‌رزرو به «نقطه تراز» رسیده بود، روز چهارشنبه نیز پیش از انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا شاهد نوسان‌های محدود بود.

به گزارش ریسک نیوز،هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1094 و 1095 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به قیمت 1095 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته ثبت شده باشد، به‌ویژه آنکه چهارشنبه شب بیانیه فدرال رزرو منتشر شد که امکان پوشش جزئیات آن و اثر آن بر بازارهای مختلف در این گزارش وجود نداشت. نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روز سه‌شنبه آغاز شد و شب گذشته با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.
اونس روز سه‌شنبه با تنها یک دلار رشد، ثباتی تقریبا کامل را تجربه کرد. نوسان‌های دومین روز هفته با دامنه‌های کم پیرامون رقم 1095 دلار رخ داد. این روند عمدتا ناشی از «شکل گرفتن» نقطه تراز در آستانه انتشار بیانیه فدرال رزرو بود. نقطه تراز موقعیتی است که در آن ورودی سرمایه به بازار با خروجی سرمایه برابر است، وضعیتی که در آن موقعیت‌های خرید و فروش و در نتیجه میزان خرید و فروش برابر است. این وضعیت یک روز پیش از انتشار جدیدترین بیانیه فدرال رزرو عجیب نبود. بازارها نیز در این روز آرام بودند و تصویر فنی کاهشی هم، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را محدود کرد.
روز سه‌شنبه گروه فلزات گرانبهای GFMS اعلام کرد که تقاضای طلا در سه ماه دوم سال 2015 به کمترین میزان از سال 2009 رسیده است. تقاضای فیزیکی طلا نسبت به سال گذشته 14 درصد افت کرده است. این گزارش گفته که تقاضای چین به طور خاصی ضعیف بوده است، امری که عمدتا ناشی از خیز شاخص‌های سهام این کشور بوده است. حباب بازارهای سهام چین چند هفته‌ای است شروع به ترکیدن کرده است.
وضعیت بازارهای سهام چین روز سه‌شنبه به افت بیشتر قیمت نفت خام کمک کرد. با این حال، «پوشش کوتاه‌مدت» در بازار نفت آمریکا، قیمت‌ها را تقریبا ثابت نگه داشت. افرادی که از افت قیمت کالای خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها همان کالا یا سهم را دوباره با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند، این رفتار پوشش کوتاه‌مدت نام دارد. در هر حال این روزها از نفت بشکه‌ای 30 دلار نیز صحبت می‌شود. روز سه‌شنبه شاخص دلار هم رشد کرد، اما از اوج روزانه خود پایین آمد. به این ترتیب هر دو عامل خارجی، به ضرر طلا عمل کردند.
اونس روز چهارشنبه را با نوسان پیرامون بهای 1097 دلار آغاز کرد. نوسان‌ها در انتهای کانال 1000 دلار بسیار محدود بود که با توجه تشدید انتظار برای معلوم شدن نتیجه نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، موضوع دور از ذهنی نبود. بیانیه فدرال رزرو ساعت 10:30 شب به وقت تهران منتشر شد که امکان پوشش جزئیات و پیامدهای آن در این گزارش وجود نداشت. مهم‌ترین نکته‌ای که معامله‌گران و کارشناسان در این بیانیه به‌دنبال آن می‌گردند، اشاراتی از زمان دقیق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو است. گفته می‌شود که این اتفاق بالاخره در نشست ماه سپتامبر روی خواهد داد. افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، به ضرر طلا و به سود دلار خواهد بود.
به گزارش پایگاه اینترنتی «فایننشال ریویو»، تحلیلگران دویچه بانک بر این باورند که قیمت طلا در شرایط کنونی هنوز از سطح عادلانه خود فاصله دارد و قیمت عادلانه هر اونس طلا 750 دلار است. بر اساس این گزارش در واقع قیمت طلا باید 30 درصد دیگر کاهش یابد تا به سطح عادلانه برسد. مدل قیمتی دویچه بانک که عواملی مثل رشد اقتصادی، ارزش دلار و عرضه پول و خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که ارزش واقعی هر اونس طلا در شرایط کنونی 785 دلار است. میانگین قیمت هر اونس طلا در بلندمدت نیز بر اساس معیارهای واقعی یعنی با استفاده از شاخص برابری قدرت خرید حدود 770 دلار خواهد بود. به اعتقاد تحلیلگران این موسسه مالی نیز تقویت ارزش دلار آمریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا در بلندمدت وارد کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  4  =