بازارهای نوظهور بیمه اروپا؛ فرصت بی نظیر در برابر سرمایه گذاران

بازارهای نوظهور بیمه در اروپا اکنون به فرصت های بی بدیلی برای سرمایه گذاران اروپایی تبدیل شده اند و آنان می توانند با حضور در این منطقه از جهان سودهای سرشاری را نصیب خود کنند.

به گزارش ریسک نیوز،بر اساس گزارش های منتشر شده، ترکیه، لهستان و روسیه در حال حاضر سه بازار نوظهور در قاره اروپا هستند که فرصت تجاری فعالیت در آنها وسیع است. اما سرمایه گذاران قدرتمند باید بدانند که بازارهای نوظهور اروپا از آنچه که در بقیه نقاط جهان اتفاق می افتد، مصون نیستند چرا که عملکرد گوناگون شرکت های بیمه در بخش بیمه اموال و حوادث در برخی از اقتصادهای نوظهور اروپایی نشان داد که این شرکت ها برای سهم بازار قوانینی را وضع نمی کند. از سوی دیگر در این کشورها می توان برنامه های فراوانی را اجرایی کرد.

ترکیه؛ کشوری بدون نفت و گاز

در گزارش ها آمده است که اقتصاد ترکیه پس از روی کار آمدن دولت حزب "عدالت و توسعه"، پس از یک رکود شدید در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ هر سال به طور متوسط پنج درصد رشد کرده است. این در حالی است که این رشد از هیچ عامل منحصر به فردی برخوردار نبوده است. ترکیه فاقد ذخایر نفت و گازی است، اما این کمبود را با ویژگی ‌های رقابتی صنایع و خدمات خود جبران کرده است.

برای تجار، بازار بیمه ترکیه بازار پویایی محسوب می شود چرا که همواره در حال رشد و به روز شدن است و در نتیجه این بازار به طور مداوم در حال تغییر و تحول و نوسازی خود است. این بازار هرچند شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارد و هنوز به سپری شدن سال های طولانی نیاز دارد تا به شرایط ایده آل خود برسد اما کلیه شرایط لازم را برای بیمه گران بین المللی که به دنبال بازاری مناسب هستند، داراست.

طبق برآورده ها، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت بیمه در کشور ترکیه حدود پنج میلیون لیر (دو میلیون و 750 هزار دلار) است و در حال حاضر شرکت بیمه "آناتولی سیگورتا" بیشترین مبلغ سرمایه در این کشور یعنی 500 میلیون لیر را داراست.

برخی از کارشناسان معتقدند که اعتراضات اخیر در ترکیه آسیب جدی را به اقتصاد این کشور وارد کرده است و آنکارا برای جبران زیان های مالی وارد شده باید راه طولانی را بیابد چرا که رشد خوب اقتصادی این کشور نتوانسته مانع اعتراضات اجتماعی مردمی شود.

روسیه؛ حرکت به سمت بازاری یکپارچه

اقتصاد روسیه اگرچه به مدت 10 سال رشد اقتصادی دو رقمی را تجربه نکرده است و به دنبال رکود سال ۲۰۰۹ با مشکلات فراوانی رو به رو بوده است، اما نرخ رشد متوسط سالانه‌ این کشور از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد بالا‌تر از پنج درصد بوده است. طبق گزارش سازمان همکاری‌ های‌ اقتصادی و توسعه (OECD)، اقتصاد روسیه در سال جاری میلادی و سال پس از آن، رشد چهار درصدی را تجربه می کند.

بازار بیمه روسیه شاهد تحولات مهمی در پی توسعه رقابت در صنعت بیمه خود بوده است. در دهه 1990 تعداد شرکت ‌های بیمه به طرز شگفت ‌آ‌وری در نوسان بوده است، به طوری که از دو هزار و 800 شرکت در 1995 به یک هزار و 532 شرکت در سال 1999 رسیده و پس از آن تا سال 2006 تعداد شرکت ‌های بازار بیمه به حدود 918 شرکت کاهش یافته است. نظارت بر بیمه در روسیه به سمت گسترش یک نظام نظارتی قوی و یکپارچه برای نظارت بر خدمات مالی حرکت می ‌کند.
 
با افزیش رقابت و حضور شرکت‌ های خصوصی، الگوی نظارت بر بیمه در این کشور شاهد تغییرات جدی بوده است. با این وجود نظارت تعرفه ‌ای همچنان بر بیمه‌ های اجباری یعنی بیمه اتومبیل و درمان اعمال می‌ شود. از جمله تحولات اخیر در صنعت بیمه روسیه می‌ توان به مواردی از جمله تجدید نظر در حداقل سرمایه لازم برای ورود شرکت ‌ها به صنعت بیمه، تغییر نحوه تخصیص ذخایر شرکت ‌های بیمه به موارد پیش ‌بینی شده و تفکیک پرتفوی بیمه‌ های عمر از بیمه‌ های غیرعمر اشاره کرد.

لهستان؛ بازار داخلی قدرتمند

جمهوری لهستان با داشتن حدود 38 میلیون نفر جمعیت، ششمین کشور پر جمعیت اتحادیه اروپا به شمار می آید. این کشور تقریبا بیش از سه برابر کشورهایی مانند سوئد، هلند، بلژیک، پرتغال، چک، مجارستان و اتریش جمعیت دارد. به همین دلیل، لهستان بازار داخلی نسبتا قدرتمندی دارد که به موتور محرکه رشد اقتصادی کشور تبدیل شده است.

این پتانسیل همچنین باعث شده است که شرکت های بیمه بسیاری به بازار این کشور چشم بدوزند چرا که جمعیت فراوان امکانات بسیاری را در مقابل آنان قرار می دهد. بازار بیمه عمر در این کشور بسیار جذاب است.

از نظر رشد اقتصادی نیز، لهستان پس از پیوستن به اتحادیه اروپا پیشرفت خوبی را تجربه کرده است و در سال 2007 به اوج رشد خود یعنی نزدیک به هفت درصد رسید. از آنجایی که وابستگی شدید به اقتصاد اتحادیه اروپا، علاوه بر ایجاد فرصت زیان هایی را نیز به دنبال دارد، در رکود اخیر اروپا، رشد اقتصادی لهستان ناگهان از بالای پنج درصد در سال 2008، به 1.6 درصد در سال 2009 کاهش یافت. البته در سال 2010 دوباره به رشد 3.9  درصد و در سال 2011 به رشد 3.4 درصد رسید. باتوجه به این آمار، لهستان در این دوره، از بالاترین نرخ رشد در منطقه برخوردار بوده است.

به گفته کارشناشان، نرخ رشد اقتصادی این کشور اروپایی در سال 2012 باردیگر به 2.5 درصد کاهش یافته است اما در همین شرایط نیز لهستان هنوز از میانگین رشد اقتصادی اتحادیه اروپا یعنی 1.6 درصد بالاتر است.

در حال حاضر، "پی زدیو" بزرگترین شرکت خدمات بیمه لهستانی است، که به‌ عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ های خدمات مالی لهستان نیز شناخته می شود. این شرکت، همچنین یکی از بزرگترین شرکت ‌های بیمه در اروپای مرکزی و اروپای شرقی است. شرکت بیمه پی ‌زدیو در سال ۱۸۰۳ تاسیس شده است و در حال حاضر دفتر مرکزی آن، در شهر "ورشو" قرار دارد.

حرکت مرکز ثقل اقتصادی

"جوزف کلابی" مدیر منطقه قاره اروپا در شرکت بیمه "ای سی ای" (ACE) در این باره می گوید که چهار عامل بسیار مهم به رشد بازار بیمه در این سه کشور کمک می کنند. نخست آنکه مرکز ثقل اقتصاد جهانی در حال حرکت به سمت شرق و جنوب است.

از نظر او دومین عامل مهم، انقلاب تجاری است. کلابی بر این باور است که با رشد بازارهای نوظهور، تغییرات عظیمی در شکل و حجم جریان تجارت مالی اتفاق می افتد.

او ادامه می دهد که جذابیت برای سرمایه گذار و افزایش ثروت، دو عامل مهم بعدی در این مسیر هستند چرا که اعتماد سرمایه گذار به کشورهای نوپای اروپایی افزایش می یابد و افزایش ثروت فردی به رشد تجاری منتهی می شود.

کارشناسان عقیده دارند با توجه به روند جهانی شدن تجارت، بر میزان سرمایه گذاری ها افزوده می شود و همچنین هماهنگ سازی تدریجی با قوانین اروپا، بر حجم تقاضا به طور مرتب می افزاید. در چنین شرایطی فرصت های تجاری نیز در بازار ظاهر می شوند.

کلابی در ادامه می گوید: بازار اروپا برای شرکت های بیمه ای که از تخصص و توان کافی بهره می برند، چشم انداز وسیعی فراهم می کند. از سوی دیگر، شرکت های غربی به طور روزافزونی به دنبال پوشش برای شعبه های خارجی خود در این بازارها هستند. همچنین شرکت هایی که در کشورهای نوظهور اروپایی فعالیت می کنند نیز حوزه کاری خود را در جهان گسترش می دهند و به دنبال ارائه راه حل های بیمه ای سازگار هستند.

مدیر منطقه قاره اروپا در شرکت بیمه "ای سی ای" تاکید می کند که سرمایه گذاران قدرتمند باید بدانند که بازارهای نوظهور اروپا  از آنچه که در بقیه نقاط جهان اتفاق می افتد، مصون نیستند. ممکن است بحران جدید منطقه یورو، رکود اقتصاد آسیا و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی، در این بازارهای نوپا چالش های زیادی را به وجود آورد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×    =  10