ایتالیا مشتری نفت ایران شد

دور جدید مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و انی ایتالیا با محور از سرگیری صادرات نفت و مشارکت در فاز سوم میدان نفتی دارخوین آغاز شد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و کلودیو دسکالزی رئیس شرکت انی ایتالیا روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ماه در ساختمان وزارت نفت در تهران دیدار و گفتگو می کنند.

علاوه بر این، وزیر نفت ایران با پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه و فدریکا گوئیدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا هم دیدار و درباره توسعه همکاری‌های دو جانبه در حوزه نفت و انرژی بین تهران-رم گفتگو و مذاکره خواهند کرد.

پیش بینی می شود مشارکت جدید نفتی با انی ایتالیا در فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین و از سرگیری صادرات روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام به این شرکت اروپایی از مهمترین محورهای مذاکرات دو جانبه باشد.

تا پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت، شرکت انی ایتالیا یکی از شرکت‌های فعال در صنایع نفت و انرژی ایران بود به طوری که انی ایتالیا در فاز اول و دوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین در منطقه غرب کارون به صورت ۱۰۰ درصدی مشارکت و سرمایه گذاری داشته است.

علاوه بر این، مذاکراتی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا به منظور مشارکت در فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین انجام شده بود.

شرکت انل ایتالیا در مقاطعی خواستار مشارکت در پروژه ایران ال. ان. جی شده بود و حتی مذاکراتی به منظور واردات ال. ان. جی از ایران انجام داده بود.

علاوه بر این، شرکت ملی نفت ایران، قرارداد ۱۰۷ میلیون دلاری با شرکت ایتالیایی ادیسون ایتالیا در سال ۱۳۸۷ امضا کرده بود که در نهایت این شرکت نفتی ایتالیایی از ادامه همکاری با شرکت نفت ایران انصراف داد.

شرکت ایتالیایی ادیسون موظف بود در بلوک اکتشافی دیر در منطقه خلیج فارس حدود ۷۵۰۰ کیلومتر از اطلاعات لرزه نگاری دو بعدی را مطالعه و یک حلقه چاه اکتشافی حفاری کند.

در همین حال اخیرا عبدالرضا حاجی حسین نژاد مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در گفتگو با مهر با بیان اینکه آماده مذاکره با شرکت‌های سرمایه گذاری در طرح توسعه میادین نفتی منطقه غرب کارون هستیم، گفته است: بر این اساس، در صورت تمایل انی ایتالیا مشکلی برای انجام مذاکرات با این شرکت اروپایی وجود ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هدف از طرح توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین افزایش تولید روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار بشکه نفت خام است، اظهار کرده است: برای اجرای فاز سوم توسعه میدان نفتی دارخوین به طور تقریبی به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذایر نیاز است.

علاوه بر این، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم در طول یکساله گذشته در چند نوبت با «پائولو اسکرونی» مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا (Eni) دیدار و گفتگو کرده است.

اسکرونی مدیرعامل غول نفتی ایتالیا در تشریح مهمترین محورهای مذاکرات نفتی با ایران با بیان اینکه درباره پروژه‌های معینی که سال‌ها، قبل از آنکه تحریم‌ها اعمال شوند، در حال مذاکره و بررسی آنها بودیم، با مقامات ایران گفت‌و گو کردیم، گفته است: البته آغاز همکاری‌های مشترک نفتی با ایران به لغو تحریم‌ها بستگی دارد، اما انی امیدوار است که آنها به زودی رفع ‌شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

94  −    =  85