زمان رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی

وزیر نفت گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) دسامبر امسال (آذر – دی) در لندن معرفی می‌شود.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بیژن زنگنه با بیان این که مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) دسامبر امسال در لندن رونمایی می‌شود، گفت: قراردادهای جدید با شرکت‌های خارجی در قالب  IPC امضا خواهد شد که فکر می‌کنم جذابیت بیشتری داشته باشد.

براساس این گزارش، همزمان با معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی در لندن پروژه‌های بخش بالادستی نفت که قرار است در قالب IPC  توسعه پیدا کنند نیز به سرمایه‌گذاران معرفی خواهند شد.

در مدل تازه قراردادهای نفتی ایران (IPC) قرار به راین است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به‌صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی‌شود وتولید صیانتی ازمخزن، یکی از مهم‌ترین مباحث در این قراردادهاست.

دراین مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکت‌های خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت‌های خارجی تأمین کنند و نباید هزینه های ملی صرف مخارج اکتشاف شود.

انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین مباحث قراردادهای تازه (IPC) است که براساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند. ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت فناوری بهتر عمل کنند. همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهم‌ترین اهداف این قرارداد است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  6  =  3