سبقت صنعت گردشگری از بیمه /امین شیرکانی

موسسات بیمه درعرصه صادرات غیرنفتی به دو گونه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. اول اینکه خود بیمه گران بازرگانی با خرید ریسک‌های منطقه ارزآوری داشته باشند؛ ایران می‌تواند ازطریق ارتباط با کشورهای منطقه مانند ‌ترکیه و عراق خرید ریسک و صادرات خدمات بیمه را آغاز و به‌تدریج وارد بازارهای بزرگ‌تر شود.

طبق آمارهای قابل اتکا، صادرات غیرنفتی در سال ۹۳ افزایش یافت و برنامه‌های دولت حکایت از سیرصعودی صادرات غیر نفتی دارد، به‌طوری که ۶۳ میلیارد دلار کالا و خدمات ازایران به خارج صادرشده است.

حجم صادرات غیرنفتی ایران در سال 93 حدود 63 میلیارد دلار اعم از صادرات کالا، خدمات و میعانات گازی به خارج از کشور بود که سهم صادرات خدمات ازاین میزان قریب 13 میلیارد دلار بود و بخش عظیمی از آن شامل درآمدهای ارزی حاصل از گردشگری و جذب توریست به ایران بوده است. هرچند درآمارها سهم بیمه درصادرات خدمات کمتر از صنعت توریسم است اما توجه به صنعت گردشگری بازارخوبی را برای شرکت‌های بیمه ایجاد می‌کند، به‌طوری که بیمه‌گران با عرضه بیمه‌های توریستی می‌توانند به داخل کشور ارزآوری داشته باشند. نقش دوم بیمه در توسعه صادرات غیرنفتی پوشش انواع ریسک‌هایی است که سرمایه‌ها را تهدید می‌کند. بیمه‌گران می‌توانند با پوشش ریسک‌های تولیدی، خدماتی و کشاورزی فعالان اقتصادی را در تولید و صادرات حمایت کنند.

درحال حاضرسهم خدمات بیمه در صادرات غیرنفتی اندک است و تحریم‌ها به این موضوع دامن زده است اما با رفع تحریم‌ها صنعت بیمه کشور می‌تواند با مدیریت درست ریسک، نقش فعال در پوشش انواع ریسک‌ها و افزایش ظرفیت نگهداری هدف بزرگ صادرات خدمات بیمه را محقق کند. نقش شرکت‌های بیمه درتسهیل تجارت خارجی را نمی‌توان نادیده گرفت، اقتصاد ایران دریکی از مهم‌ترین دوران تاریخی خود قرار دارد. از یکسو درحال ورود به فضای اقتصاد جهانی وتعامل سخت با اقتصاد بین‌المللی است و ازدیگرسو درحال حرکت به یک اقتصاد پویای تولیدی والبته بدون اتکای صرف به نفت. در این فضا یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اقدامات ایجاد زمینه‌های مساعد برای جذب سرمایه‌گذار به ایران است. بدون ‌تردید بیمه، مهم‌ترین زمینه مساعد کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ایران است. ازجمله عواملی که همواره موجب نگرانی صادرکنندگان است، وجود ریسک‌های سیاسی و تجاری در روند صادرات است.

عدم وصول به موقع مطالبات ازخریداران خارجی بعضا صادرکننده را درتنگنا قرار داده و باعث ناتوانی او درایفای تعهدات مالی به اعتباردهندگان داخلی می‌شود. توسعه صادرات و حفظ شرایط و ماندگاری درآن حاصل نمی‌شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که به‌صورت قانونی غیرقابل تغییر درآمده باشد وهرکدام از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه‌ها وتشکل‌های صادراتی و سازمان‌های خدمات‌رسانی تجاری ازقبیل بانک، بیمه، حمل ونقل و… به وظایف خود به خوبی عمل کنند. اکنون باید درجاده صادرات غیرنفتی گام برداریم و درارتقای سطح فرهنگ «اقتصاد بدون نفت» تلاش کنیم. دراین زمینه نقش عمده صنعت بیمه درتوسعه اقتصادی کشورها شامل حمایت‌های لازم به منظور حفظ ثروت ملی و اطمینان در سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×    =  2