تئوری گلوبولهای قرمز و توانگری مالی شرکت های بیمه

به گزارش ریسک نیوز،در قوانین اتحادیه اروپا برای آیین نامه توانگری مالی شرکتهای بیمه کلمه Solvency به معنی قدرت پرداخت بدهی به کار گرفته شده البته متعارف این کلمات می توان واژه های عدم اعسار و قدرت پرداخت دین را نیزبه کار برد.

لذا Solvency معیاری است که می تواند توان یک شرکت را در مقابل ورشکستی اندازه گیری کند. در استاندارهای حسابداری دو روش برای اندازه گیری این موضوع مشخص شده روش اول با استفاده از نسبتهای مالی و روش دوم با استفاده از محاسبه ریسکهای بازار یا سرمایه است یعنی حداقل میزان سرمایه مناسب برای حمایت از عملیات کسب و کار.

در صنعت بیمه جالب است بدانیم اوایل سال 1990 در ایالات متحده آمریکا به دلیل بحرانهای بیمه ای دهه 80 نظامی تشکیل شد که به آن RBC ((Risk Based Capital )) اطلاق شده ، که بعدها در سایر کشورها و بخصوص اتحادیه اروپا نیز الگو برداری شده است .

در توسعه نظام RBC این الگو برای رشته های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد تا شرط حداقل سرمایه برای رشته های مختلف شناسایی شود. بدین طریق الگویی برای تعیین توانایی مالی هر شرکت بیمه در هر رشته فراهم می آید تا ضمن ایجاد محیط رقابتی اطلاعات مناسب نیز برای ذینفعان وجود داشته باشد .

کاربرد اصلی این نظام در واقع در محاسبه Solvency یعنی قدرت پرداخت دین به جهت جلوگیری از ورشکستگی در شرکتها و رشته های بیمه.
(( عوامل خطر در فرمول RBC: 1) ریسک دارایی. 2) خطر تعهد؛ و 3) سایر ریسکها ))
در نظام RBC چهار سطح از روشهای برخورد با شرکتهای بیمه تعیین میشود.1-عمل شرکت، -2اقدام نظارتی،3 -کنترل مجاز و 4-سطوح کنترل اجباری ، با این احتساب هر شرکت موظف است وظایفی را نسبت به وضعیت خود انجام دهد برای مثال یک شرکتهای بیمه با سطح RBC پایین می تواند از روشهای زیراقدام به بهبود وضعیت خود کند:
 افزایش سرمایه، خرید بیمه اتکایی، کاهش میزان بیمه، و یا ادغام و اکتساب.

اصطلاح جالبی که انجمن ملی متخصصین بیمه NICA) ) که تهیه و تنظیم استاندارها و پشتیبانی نظارتی در آمریکا را به عهده دارد برای RBC بکار برده، تئوری گلوبولهای قرمز است ( اشاره به وظیفه رساندن اکسیژن توسط این سلولها به اعضای بدن ) در واقع مدیریت ریسک بازار بیمه توسط استاندارهای مالی به جهت حمایت از حقوق مصرف کننده ، سهامداران ، ذینفعان و ….

تهیه کننده » عباس طیبی .کارشناس ارشد بیمه.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  5  =