تبدیل ریسک شرکت های بیمه به اوراق بهادار

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تدوین و امضاء تفاهم‌نامه این سازمان با بیمه مرکزی، گفت: یکی از برنامه‌های ما افزایش ظرفیت ریسک‌پذیری شرکت‌های بیمه با تبدیل ریسک‌‌های بیمه‌ای به اوراق بهادار است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از فارس ، علی صالح‌آبادی در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: هدف از این تفاهم‌نامه، اصلاح اساسنامه بیمه‌هایی که در بورس و یا فرابورس قرار دارند بود به گونه‌ای که حقوق سهامداران و بیمه‌گذاران حفظ شود.

وی با بیان اینکه جمع حقوق بیمه‌گذار و سهامدار باید لحاظ شود گفت: وظیفه سازمان بورس رعایت حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران و وظیفه بیمه مرکزی حفظ حقوق بیمه‌گذار است. بنابراین یکی از حوزه‌های همکاری، تدوین اساسنامه نمونه بود که نهایی شده و مورد تأیید سازمان بورس قرار دارد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: حوزه‌های مختلف همکاری بین این دو مجموعه وجود دارد که برای جلوگیری از تداخل سیاست‌ها، این تفاهم‌نامه امضاء شده است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف بیمه مرکزی، گزارش‌گیری از شرکت‌های بیمه است، تصریح کرد: این گزارش‌ها باید به گونه‌ای تدوین شود که هم دغدغه‌های سازمان بورس و هم نظرات بیمه مرکزی را تأمین کند و مقام ناظر بتواند از آن استفاده کند.

صالح آبادی با اشاره به برخی مفاد این تفاهم‌نامه گفت: طبق قانون، سهامدار حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند بیش از 20 درصد سهام شرکت‌های بیمه را دراختیار داشته باشد، در حالی که سهام در بورس به طور مداوم در حال معامله است که برای نقض نشدن این قانون باید هماهنگی بین این دو نهاد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های همکاری، مباحث IT است که خوشبختانه بستر آن در بورس وجود دارد؛ یکی از اتفاقات خوب در دوره اخیر، ایجاد امضای الکترونیکی است که در کدال راه‌اندازی شده که بیمه مرکزی هم می‌تواند از ظرفیت‌های این سامانه استفاده کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: یکی از برنامه‌های ما تبدیل ریسک‌‌های بیمه‌ای به اوراق بهادار است که این اوراق در دنیا بسیار متداول است و شرکت‌های بیمه بخشی از ریسک خود را از این طریق به افراد ریسک‌پذیر منتقل می‌کنند و این اقدام ظرفیت ریسک‌پذیری را افزایش می‌دهد.

وی افزود: کارگروه مشترک، بین این دو نهاد تشکیل خواهد شد تا روند برنامه‌ها به خوبی پیش رود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

45  −  39  =