نقش کمپین های تبلیغاتی و کاربرد آن در بازار بیمه چیست ؟/حمید رضا حاجی اشرفی

امروزه نقش بی بدیل تبلیغات در کسب موفقیت صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی مشخص شده است ,این واقعیت انکار ناپذیر در بازار بیمه نیز حاکم است ,برای جلب توجه مردم به سمت دفتر نمایندگی و یا کارگزاری بیمه برای خرید بیمه نامه ,ابتدا انان باید ما را بشناسند و سپس بسوی دفتر ما بیایند تا مذاکره ای صورت پذیرد و نهایتا بیمه نامه ای بفروش رسانیده و چرخ دفتر یک نماینده و یا کارگزار بگردد. 

در فروردین سال 1391 یک مطالعه و بررسی میدانی (بررسی میزان تبلیغات دفاتر فروش بیمه به لحاظ مبلغ ریالی) صورت پذیرفت که نتیجه ان بسیار جالب بود !در تمامی دفاتر مورد بررسی این فعالیت در حد صفر بود !

در واقع صرفنظر از ان گروه از نمایندگان و کارگزارانی که انگیزه ,برنامه و فعالیت حرفه ای در بازار ندارند وشغل فروش بیمه یک شغل دوم و یا سرگرم کننده برای انان میباشدو قطعا از انان انتظار پاسخ گویی و مشارکت در گفتگوهای حرفه ای وجود ندارد ,سایر فعالین عرضه بیمه نامه ها نیز بیشترین تلاش و انرژی خود را برای ارتباط با بیمه گذاران جدید و جذب انها در عملیات فروش ,بر فروش حضوری و یاری گرفتن از فروشندگان و بازاریابان و نیز بازاریابی تلفنی گذاشته اند و عمدتا اکثر این تلاش ها بر فروش بیمه های عمر پس اندازی استوار است .

البته این روش هم به تدریج در حال مضمحل شدن است و در یک تحقیق پرسشنامه ای صورت پذیرفته از نمایندگان و کارگزاران اگهی دهنده در روزنامه همشهری که برای جذب بازاریاب بیمه ، به چاپ اگهی می پردازند، پرسیده شده که ایا انان از این طریق موفق به جذب بازاریاب و فروش بیمه نامه از این طریق شده اند ؟
پاسخ های اعلام شده حکایت از نتایج ضعیف و ناموفق دارد .زیرا ،در سالهای اخیر ،اشخاص و افرادجویای کار ,برای رفع نیازهای مالی روزمره ,به درامد ثابت و حقوق ماهانه نیاز دارند و یکی از درخواست های انان بیمه شدن از سوی دفتر نمایندگی در سازمان تامین اجتماعی میباشد .در صورت تحقق این شرایط ,تحت اموزش قرار گرفتن انان و هدایت انها در بازار و تامین محصولات بیمه ای و پشتیبانی مدام بازاریابان باخدمات اداری و فنی میباید صورت پذیرد که این امر به فعالیت منظم و سیستمی دفاتر نمایندگی و کارگزاری داردکه عموما بر اثر بی نظمی و کوچک بودن و کمبود کارکنان دفاتر و غایب بودن خود کارگزار و نماینده در ساعات رسمی روزانه کار وجود ندارد ,این امر بعلاوه عدم حمایت شرکت های بیمه از برنامه ریزی های بازاریابی شبکه فروش موجب خستگی بازاریابان و خروج از این شغل و عدم پیوستن افراد به این جرگه شده است.

راه چاره چیست ؟
یک نماینده و کارگزار برای معرفی خود و محصولات بیمه ای و کسب درامد ,چگونه باید مشتریان را بطور مداوم جذب نماید ؟مسلما پاسخ اینست که با تبلیغات و روابط عمومی که البته این دو با هم متفاوت هستند .
اکنون این سوال مطرح است که چه نوع تبلیغاتی و در چه زمانی و با چه بودجه ای و با چه ترکیبی از ابزارهای تبلیغاتی مناسب هستند ؟

قطعا وقتی از ابزارهای تبلیغاتی و تنوع انها و نیز عملیات تبلیغاتی و روابط عمومی توام با هم صحبت مینماییم ,دقیقا به"کمپین تبلیغاتی " اشاره داریم که میتواند با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی هر استان و شهر متفاوت باشد .در ادامه به انواع کمپین های تبلیغاتی از منظر معادله هزینه _در امد خواهیم پرداخت.

کارشناس بیمه ,حمید رضا حاجی اشرفی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  9  =  18