کاهش سود بانکی موجب تضعیف توانگری مالی شرکت بیمه می‌شود

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه:

«ثبات» عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه معتقد است تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رشته شخص ثالث که ذخایر چندانی ندارد و حق‌بیمه‌های آن به سرعت صرف پرداخت خسارت می‌شود، ناچیز است اما بر بیمه‌های زندگی که بلندمدت هستند و حجم ذخایر آنها زیاد است تاثیر قابل توجهی دارد.

به گزارش ریسک نیوز،غلامعلی ثبات عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه در گفت‌وگو با آیین درباره تاثیر کاهش درصد سود بانکی اظهار داشت: در حال حاضر بخش عمده دارایی‌های نقدی شرکت‌های بیمه به صورت سپرده بانکی است و به دلیل رکود اقتصادی، منبع اصلی درآمدزایی منابع مالی شرکت‌های بیمه هم همین سپرده‌هاست.

وی افزود: این وضعیت در مورد شرکت‌های بیمه‌ای که وابسته به بانک موسس خود هستند، شدیدتر است. سپرده شرکت‌های بیمه نزد بانک‌ها متشکل از حقوق صاحبان سهام و ذخایر رشته‌های گوناگون بیمه‌ای است و تغییر سود بانکی بر هر کدام از این اجزا تاثیر متفاوتی دارد.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه تصریح کرد: از دید حقوق صاحبان سهام، کاهش سود بانکی علاوه بر آنکه باعث کاهش عایدی سهامداران شرکت بیمه می‌شود، موجب تضعیف توانگری مالی شرکت بیمه خواهد شد زیرا حقوق صاحبان سهام که عمده آن متشکل از سرمایه پرداخت شده شرکت بیمه است جزو اصلی محاسبه نسبت توانگری شرکت بیمه است.

وی به دیگر تاثیرات کاهش سود بانکی پرداخت و متذکر شد: این کاهش سود با توجه به ماهیت و مقدار ذخایر هر رشته بیمه بر آنها تاثیر متفاوتی دارد. برای نمونه تاثیر آن بر رشته شخص ثالث که ذخایر چندانی ندارد و حق بیمه‌های آن به سرعت صرف پرداخت خسارت می‌شود، ناچیز است اما بر بیمه‌های زندگی که بلندمدت هستند و حجم ذخایر آنها زیاد است تاثیر قابل توجهی دارد.

ثبات ادامه داد: ضمن آنکه در بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری تکیه اصلی شرکت در پرداخت سودهای تضمین شده و مشارکت در منافع، سود سپرده‌های بانکی است و اگر کاهش سود سپرده بانکی زیاد باشد بر توان ایفای تعهدات شرکت بیمه تاثیر می گذارد.

وی با بعید دانستن این پیش بینی که کاهش سود سپرده های بانکی می‌تواند موجب نگرانی صنعت بیمه شود یا نیازی به اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری احساس شود، گفت: بر این اساس تشکیل کمیته ویژه برای بررسی آثار کاهش سود بانکی هم ضروری نیست و در این‌گونه موارد هر شرکت بیمه راهکار مناسب و مطلوب خود را در پیش می‌گیرد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  20