اثرات کاهش نرخ سود بانکی بر صنعت بیمه نگران کننده نیست / بیمه گران در نحوه سرمایه گذاری هایشان تجدید نظر کنند

کارشناس صنعت بیمه در گفتگو با ریسک نیوز:

سپرده گذاری در بانک ، به تنهایی ، هنر نیست بلکه شرکت های بیمه باید با استناد به آیین نامه ۶۰ و مقررات موجود افق دید خود را در حوزه سرمایه گذاری وسیع تر کنند و با استفاده از مشاوران خبره سرفصل های جدیدی در حوزه سرمایه گذاری منابع بیمه ای باز کنند./ کاهش نرخ سود بانکی تا ۱۸ درصد منجر می شود ، شرکت های بیمه در نحوه سرمایه گذاری خود تجدید نظر کنند.

به گزارش ریسک نیوز،هنوز یک روز از انتشار خبر تصمیم شورای هماهنگی بانک ها مبنی بر کاهش سود سپرده بانکی نگذشته بود که کوروش پرویزیان، رییس تشکل بانک های خصوصی در یک گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد جمع بندی نشست آنان درباره سود بانکی تا کنون منتشر نشده است.

 بر اساس گفته های پرویزیان خبر کاهش سود سپرده بانکی به 18 درصد در حالی مطرح شده که هنوز جمع بندی نشست مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی بیرون نیامده است.

اما این تصمیمی که هنوز به قطعیت نیز نرسیده گویا سبب نگرانی های در صنعت بیمه شده است به طوریکه برخی کارشناسان بیمه ای معتقدند این امر برروی توانگری مالی شر کت های بیمه ای ثر گذار است چرا که سرمایه گذاری در بانک ها از محل های اصلی تامین درامد برای شرکت های بیمه محسوب می شود .

در این راستا فریدون صفرخانلو ، کارشناس صنعت بیمه معتقد است ، طبق آیین نامه شماره 60 که محدوده سرمایه گذاری شرکت های بیمه را مشخص کرده ،حداقل 40 درصد منابع سرمایه گذاری شرکت های بیمه باید در سپرده گذاری های بانکی سرمایه گذاری شوداما حدود 60 درصد دیگر در اختیار شرکت های بیمه است .

وی عنوان کرد : اگر چه که مشاهده می شود برخی شرکت های بیمه بیش از 60 درصد منابع خود را در سپرده گذاری های بانکی سرمایه گذاری می کنند که به لحاظ مفاد مندرج در آیین نامه نیز قابل قبول نیست چرا که گردش ذخایر در سر فصل های مختلف مانند ملک ، بورس و … باید در جریان باشد.

این کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه کاهش احتمالی سود بانکی تا 18 درصد تنها بر روی 40 درصد منابع بیمه ای که حاصل سرمایه گذاری در سپرده های بانکی است ، اثر گذار است ، اذعان داشت:البته سپرده های بانکی نیز می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد که اگر این سپرده گذاری بلندمدت باشد به مبحث ذخایر ریاضی بر می گردد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های بیمه باید به فکر سرمایه گذاری در سرفصل های دیگری به غیر از سپرده گذاری بانکی باشند ، تاکید کرد :آیین نامه 60 سرفصل های دیگری را نیز برای سرمایه گذاری پیش بینی کرده است پس این تصمیم احتمالی آنچنان نگران کننده نیست.

صفرانلو  در ادامه البته به اثر گذاری کاهس نرخ سود بانکی بر ذخایر بیمه نامه عمر و پس انداز نیز اشاره کرد و گفت : به استناد آیین نامه مربوط به بیمه های عمر و زندگی و سود  18 درصدی که در 5 سال اول بسته می شود ، این نگرانی را ایجاد می کند که که روی ذخایر ریاضی اثر گذار باشد از سوی دیگر با توجه به اینکه در بیمه‌های عمر  تکیه اصلی شرکت در پرداخت سودهای تضمین شده است  کاهش سود سپرده بانکی  بر توان ایفای تعهدات شرکت بیمه تاثیر می گذارد.

صفرخانلو این نکته را نیز متذکر شد که البته در صنعت بیمه به غیر از دو یا سه شرکت ، بیمه های عمر و سرمایه گذاری در ترکیب پرتفوی نقش کم رنگی دارد بنابراین چندان جای نگرانی نیست چرا که بر ذخایر ریاضی آنها نیز تاثیر چندانی ایجاد نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه شرکت های بیمه باید پذیرای کاهش نرخ سود بانکی  باشند ، تصریح کرد :سپرده گذاری در بانک ، به تنهایی ،  هنر  نیست بلکه شرکت های بیمه باید با استناد به آیین نامه 60 و مقررات موجود افق دید خود را در حوزه سرمایه گذاری وسیع تر کنند و با استفاده از مشاوران خبره سرفصل های جدیدی در حوزه سرمایه گذاری منابع بیمه ای باز کنند.

وی در عین حال به اثار مثبت این تصمیم اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی تا 18 درصد منجر می شود ، شرکت های بیمه در نحوه سرمایه گذاری خود تجدید نظر کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  ×    =  54