مجموعه شش جلدی کتابچه‌های “مراقب بیمه ” منتشر شد

به همت معاونت نظارت بیمه مرکزی؛

مجموعه شش جلدی کتابچه‌های مقررات تخصصی بیمه با عناوین ” مجموعه راهنمای آیین‌نامه‌ها، قوانین و بخشنامه‌های بیمه ” موسوم به “مراقب بیمه “، به همت معاونت نظارت بیمه مرکزی تدوین شده است.

به گزارش ریسک نیوز،یکی از اقدامات زیربنایی نهاد ناظر تسهیل دسترسی به قوانین و مقررات به روز و به هنگام است به نحوی که تمام گروه های ذینفع از قوانین و مقررات و تغییرات آن مطلع شوند. این درحالی است که بسیاری از فعالان صنعت بیمه علیرغم فعالیت در بخشهای فنی و مالی موسسات بیمه، اطلاع دقیقی از وظایف و تکالیف قانونی و مقرراتی مربوط به حوزه فعالیت خود نداشته و این عدم آگاهی می تواند عملکرد آنها دچار انحراف نماید .

اغلب کتاب‌های قوانین و مقررات بیمه موجود به دلیل سرعت تصویب و اصلاح مقررات مصوب شورایعالی بیمه ناقص و فاقد آخرین مصوبات می‌باشند و تشخیص موارد ناسخ و منسوخ مقررات نیز برای فعالین صنعت بیمه دشوار است.

بر این اساس معاونت نظارت بیمه مرکزی که در جریان دقیق آخرین قوانین و مقررات بیمه و بخشنامه ها قرار دارد کتابچه‌های تخصصی "مراقب بیمه "را تهیه با عناوین زیر منتشر کرده است:

۱- مجموعه "مراقب بیمه" ، با رویکرد تخصصی رشته‌های اصلی شامل بیمه اموال، اشخاص، بیمه‌های مسئولیت و بیمه های خودرو تهیه شده تا این چهار کتابچه برای مدیران فنی هر یک از گروه رشته‌های مذکور در دسترس باشد. نظریه‌های حقوقی معاونت محترم ریاست جمهوری، اداره کل حقوقی قوه قضاییه و دفتر حقوقی بیمه مرکزی نیز که حسب مورد در سالهای گذشته استعلام شده به خصوص در مورد بیمه‌های خودرو به این کتابچه ها اضافه شده تا راهگشای کارشناسان فنی و بیمه باشد.

۲- یک کتابچه به شرح قوانین و مقررات مرتبط با "شرکتهای بیمه و واسطه‌های بیمه " اختصاص یافته تا مورد استفاده مدیران امور شعب و نمایندگان شرکت‌های بیمه قرار ‌گیرد.

۳- یک کتابچه دیگر نیز به  "عملیات مالی و بیمه اتکایی " اختصاص یافته تا برای مدیران مالی و اتکایی موسسات بیمه مورد استفاده قرارگیرد.

۴- کلیه بخشنامه های تخصصی که طی سالهای گذشته به صورت پراکنده در رشته‌های مختلف بیمه توسط بیمه مرکزی حسب مورد صادر شده در این کتابچه‌ها برای اولین بار جمع‌آوری و درج شده است.

۵- چک لیست قوانین و مقررات بیمه نیز به صورت تخصصی و متناسب به انتهای هر یک کتابچه اضافه شده که می‌تواند مورد استفاده بازرس و حسابرس شرکت های بیمه قرارگیرد.

مجموعه "مراقب بیمه" یکی از منابع مورد استفاده در جلسات مصاحبه احراز صلاحیت مدیران کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه محسوب می شود.

لازم به ذکراست ویرایش­های بعدی کتابهای مذکور به صورت کتاب الکترونیکی به روز و به هنگام شده و در پایگاه اطلاع رسانی نظارت بیمه مرکزی در دسترس قرار می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×    =  3