شش ریسک اساسی که نمایندگان فروش با آن مواجهند

یکی از ریسکهایی که یک نماینده بیمه باید آن را در نظر بگیرد، ریسک ناشی از فعالیت شرکت بیمه گر می باشد ،هر چه فعالیت های سازمان بیمه گر در محاسبات بیمه گری و نحوه پذیرش و پوشش ریسکها حرفه ای تر و منطبق با اصول فنی بیمه باشد این ریسک کاهش می یابد و هرچه بر خلاف این ادعا نتواند اصول و فنون مرتبط را رعایت کند در واقع در فاز افزایش آن قرار می گیرد.

 ریسک نیوز/ عباس طیبی نیارکی :  شش ریسک اساسی که نمایندگان فروش با ان مواجهند را می توان در موارد ذیل مطرح کرد اگر چه که این گروه های شش گانه ریسک ممکن است تمام آنچه در دسته بندی های ریسک نماینده فروش بیمه شناسایی شوند نباشد. اما به هر جهت می تواند به عنوان اصلی ترین شاخصه های وقوع ریسک نمایندگان  وجود داشته باشد.

  1. ریسک های کلان

بدون شک فعالیتهای تمام بنگاههای  تجاری بدون تاثیر از  ریسکهای کلان در یک کشور نخواهد بود. دامنه این قبیل ریسکها می تواند در نحوه فعالیت نمایندگان فروش بیمه تاثیر بگذارد اما این دامنه قطعا برای کلیه فعالین این بازار به یک اندازه و با یک حد ریسک نخواهد بود. آنچه به عنوان یک نماینده در تقابل با این قبیل ریسکها بوجود می آید در واقع مواجهه و برنامه ریزی برای کاهش اثرات  آن در ادامه فعالیت اقتصادی خود می باشد . به عنوان  مثال در زمان رکود بازار میزان آمادگی هر نماینده  برای ادامه  حیات بیمه ای به یک میزان نیست  برخی به علت داشتن سایر سرمایه گذاری ها به خوبی از پس این دوره برخواهند آمد و برخی در مقابل دچار خواهند شد. لذا یک نماینده همواره باید آمادگی خود را در تقابل با این قبیل ریسکها آماده نگه دارد.

  1. ریسک ناشی از بیمه گری شرکت

یکی از  ریسکهایی که یک نماینده بیمه باید آن را در نظر بگیرد  ریسک ناشی از فعالیت شرکت بیمه گر می باشد. به خصوص در نظر گرفتن ریسکهای مالی آن  . هر چه فعالیت های سازمان بیمه گر در محاسبات بیمه گری و نحوه پذیرش و پوشش ریسکها حرفه ای تر و منطبق با اصول فنی بیمه باشد این ریسک کاهش می یابد و هرچه بر خلاف این ادعا نتواند اصول و فنون مرتبط را رعایت کند  در واقع در فاز افزایش آن  قرار می گیرد.

برای یافتن میزان این ریسک عواملی همچون ضریب خسارت ، توانگری مالی ، صورتهای مالی و  به خصوص صورت های سود زیان ، میزان سود سهامداران و عواملی که در واقع ریسک مالی شرکت بیمه را می سنجد باید شناسایی و در نظر گرفته شود.

  1. ریسک بازار

ریسک بازار در اثر نوسانات قیمت دارایی‌ها در بازار ایجاد می‌شود. این ریسک به آنچه که شما به عنوان دارایی ها برای فعالیت خود اختصاص داده اید مرتبط است . هر چقدر این دارایی ها در پی نوسانات قیمت دچار تغییرگردند . فعالیت شما را به همان میزان در معرض ریسک قرار می دهد. اما یک نکته وجود دارد . ارزش دارایی های سرمایه ایی برای یک نماینده شاید از لحاظ قیمت و وضعیت تورم با افزایش روبرو باشد ، اما آنچه به عنوان ریسک  ارزش ارزیابی دارد  تقابل ریسک بازار و هزینه فرصت می باشد. در تعریف هزینه فرصت باید آنچه که می توانست در قبال انتخاب یک فعالیت ثانی به تجارت شما رونق و یا ارزش بیشتر ی را اعطا کند ، به عنوان ریسک بازار در نظر گرفت.

  1. ریسک صدور بیمه نامه

شاید این ریسک عمده ترین و ملموس ترین خطری باشد که فروشندگان بیمه همواره با آن مواجه هستند ، این ریسک از احتمال وقوع خطا در صدور آغاز و در مواقعی با احتمالات مربوط به تقلب و یا تبانی برخی از بیمه گذاران همراه می شود. وقوع این قبیل ریسکها در پاره ای از اوقات می تواند کل فعالیت را تحت ثاثیر قرار دهد و یا آنچه که به عنوان اعتبار ، پرتفوی و یا ضریب خسارت در  شرکت بیمه گر برای شما در نظر گرفته شده است  را با خطر مواجه کند. 

  1. ریسکهای  رقابتی و سهم فروش  

هرچند در قبال این ریسک تا حد زیادی استراتژی های شرکت بیمه گر دخالت مستقیم دارد اما نباید فراموش کرد که ما همواره در مقابل بازار هدفی قرار دادریم که تشکیل شده از تعداد زیادی مشتری و تعداد زیادی رقیب. مواجه با این قبیل ریسکها بیشتر در حوزه های جغرافیایی قابل شناسایی است ، اما اینکه هر رقیب قدیمی و یا جدیدی بتواند به راحتی قسمتی از بازار ما مورد حمله  قرار دهد را هیچگاه نباید فراموش کرد. . استراتژی کاهش ریسک در این حوزه مستقیما به سبک و راهبردهای مدیریتی یک نماینده فروش بستگی دارد.

  1. ریسک حسن شهرت یا برند

برند در تعریف نمایندگی فروش بیمه یک دارایی با دو بعد می باشد  یک بعد آنچه به عنوان ارزش از فعالیت با شرکت بیمه بدست آمده است و بعد دوم ارزش برند شخصی  نماینده فروش می باشد. . برای آنکه بدانید ارزش برند یک نماینده بیمه دارای چه ارزشی است .  کافی است صرفا تصور کنید در صورت جدایی از بیمه گری که تا کنون با پرچم آن فعالیت می کرده اید و اخذ نمایندگی جدید از یک شرکت دیگر ، چه  تعداد از مشتریان شما در این انتقال شما را همراهی خواهند نمود. از این رو شناسایی مشتریان وافادار و ارزش پرتفوی این گروه به راحتی به ارزش برند دست خواهید یافت .

اما آنچه که به دامنه این اعتبار ، حسن شهرت یا برند شخصی می تواند آسیب برساند به عنوان ریسک حسن شهرت و برند قابل شناسی بوده و برای تعدیل و یا کاهش اثرات این قبیل ریسکها همواره باید برنامه ریزی لازم را نمود.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  4  =  32