سهم حملات دزدان دریایی به نفت کشهای ایرانی /لغو کلیه تحریم های حمل و نقل و بیمه در یک روز

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش تعداد حملات دزدان دریایی در سال ۲۰۱۵ نسبت به ناوگان نفتکش ایران را ۷۰حمله ناموفق ذکر کرد.

به گزارش ریسک نیوز،مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اعلام خبر افزایش حملات دزدان دریایی در سال ۲۰۱۵، سهم ایران را ۷۰ حمله ناموفق دانست و گفت: باتوجه به وجود مفهمومی با عنوان عبور بی ضرر در قانون حقوق دریاها بنابراین نفتکشهای ایران بدون مانعی از سوی کشور «جیبوتی» می تواند از تنگه باب المندب عبور کند. 

 وقوع ۷۰ حمله ناموفق دزدان دریایی به نفتکش‌های ایرانی

علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه این شرکت در بهترین شرایط ناوگان خود قرار دارد گفت: ظرفیت ناوگان نفتکش ما بیش از ۱۵.۵ میلیون تن است که از بیش از ۹۵درصد آن استفاده می شود. ضمن اینکه در مهرماه گذشته بیش از ۷۰ میلیون تن محصولات نفتی و گازی جابه جا شده است.

وی در مورد وضعیت بازار حمل و نقل فرآورده های نفتی در برخورد با کاهش شدید قیمت نفت گفت: بازار حمل و نقل دریایی شرایط مختلفی را دارد و اگر حمل کالاهای خشک را کنار بگذاریم، در بخش کالاهای تر به خصوص محصولات نفتی و گازی، تغییرات زیادی رخ می دهد اما نرخ نفت و قیمت حمل و نقل نفت و محصولات نفتی ارتباط مستقیمی با هم ندارند و گاه حتی این ارتباط به صورت معکوس هم تبدیل می شود.

این مقام مسوول در همین ارتباط خاطرنشان کرد: همین چندی پیش که چین تصمیم به افزایش ذخایر استراتژیک خود از چند روز به ۹۰روز گرفت با توجه به اینکه قیمت ها کاهش پیدا کرده بود، شروع به افزایش خرید نفت کرد که باعث شد قیمت حمل و نقل دریایی اضافه شود.

صفایی با اشاره به این پیش بینی که سال ۲۰۱۶ بسیار خوب در حوزه حمل و نقل بین المللی دریایی پیش بینی شده است، اظهار کرد: متوسط سن ناوگان شرکت ملی نفتکش ۸.۵ سال است که البته این متوسط سن باید در طبقه بندی های مختلف عنوان شود.

لغو کلیه تحریم های حمل و نقل و بیمه در یک روز

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در مورد تاثیرات اجرای برجام بر روی حمل و نقل فرآورده های نفتی و بیمه های حمل و نقل اظهار کرد: آنچه که در برجام آمده است به شکلی است که در گام نخست، کلیه تحریم های حمل و نقل دریایی حذف می شود و شرکت های موجود در لیست تحریم ها نیز از آن خارج می شوند و می توانند در کوتاه ترین زمان به بازارهای اروپایی بازگردند.

وی در مورد اینکه شنیده شده که تحریم های بیمه ای قرار است با فاصله ای نسبت به رفع تحریم های حمل و نقل دریایی رفع شود، ادامه داد: خارج شدن اسم شرکت ملی نفتکش و همچنین رفع کلیه تحریم های نفت و کلیه خدمات وابسته به آن و همچنین تحریم های مالی و بیمه ای بر اساس برجام در اولین مرحله برداشته می شود و بر اساس آنچه که پیش بینی شده بعد از روز اجرای برجام و رفع کامل تحریم ها برای انجام استعلام های بین المللی این لیست در سایت اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

صفایی با بیان اینکه کشور ما ۵۸۰۰کیلومتر مرز آبی دارد، تصریح کرد: تجارت خارجی ایران به کلی به دریا وابسته است به طوریکه هم اکنون ۹۰درصد واردات و صادرات کشورمان متکی به دریاست که این پتانسیل بزرگی برایمان محسوب می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه شرکت ملی نفتکش بزرگترین ناوگان حمل نفت و فرآورده های نفتی در دنیا را دارد، اظهار کرد: زمانی ۹۰درصد کالاهای کانتینری به دوبی می رفت و از آنجا از طریق کشتی های فیدر به ایران بار حمل می شد که در طول یک و نیم سال ۸۰درصد کانتینرهایی که از اروپا، آمریکا و آسیا وارد کشور می شود مستقیم به بنادر ایران می آید.

وی در مورد ورود شرکت ملی نفتکش به حوزه LNG و کشتی های LNG بر، ادامه داد: حوزه هایی چون LNG و FLNG سرمایه گذاری بالایی در حدود ۲۲۰میلیون دلار نیاز دارد که باتوجه به اعتبار خوب شرکت ملی نفتکش در حوزه فاینانس، آمادگی داریم برای مشارکت با شرکت های سرمایه گذار در این حوزه.

۷۰ حمله ناموفق طی یکسال

صفایی در مورد دزدان دریایی نیز گفت: متاسفانه در سال ۲۰۱۵ شاهد افزایش حملات دریایی در حوزه خلیج عدن بودیم که باتوجه به اجازه سازمان جهانی دریانوردی مبنی بر حضور نیروهای آموزش دیده برای دفاع، خوشبختانه هیچ کدام از حمله های دزدان دریایی موفق نبوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش تعداد حملات دزدان دریایی در سال ۲۰۱۵ نسبت به ناوگان نفتکش ایران را ۷۰حمله ناموفق ذکر کرد و ادامه داد: زمانی که نفتکش های ۳۶۰ متری با عرض ۵۰ ماتر از کانال هایی با عرض کم عبور کند، گاهی نیاز است همه کارکنان نفتکش چند روز را در داخل کشتی را بگردند تا به دنبال دزدان دریایی وارد شده باشند.

«جیبوتی» مانعی برای نفتکش های ایران نیست
صفایی با اشاره به پیامدهای بوجود آمده ناشی از قطع ارتباط کشور جیبوتی با کشورمان گفت: تنگه باب المندب یک آبراه بین المللی است و براساس قانون حقوق دریاها حتی در آب های سرزمینی مفهمومی داریم به عنوان عبور بی ضرر که کشتی ها می توانند بدون منعی از مسیر عبور کنند و هیچ مشکلی پیش نمی آید و هرکشوری که بخواهد خلاف این قوانین عمل کند، اشتباه بزرگی را انجام داده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه در این همایش بیش از ۶۰۰ مهمان داریم که ۲۹۳ نفر آنها از شرکت های بین المللی خارجی هستند که شرکت می کنند، گفت: استقبال از حضور در این همایش بسیار خوب بوده است بطوریکه اغلب شرکت کنندگان خارجی ما از کشورهای اروپایی و آسیایی ها که از بازارهای هدف ما هستند به شمار می روند.

وی در مورد حضور سطح شرکت کنندگان خارجی افزود: از مقامات کشورهای خارجی در حد وزیر و معاون وزیر حضور بعمل خواهند رساند که در آستانه برگزاری مراسم در مورد آن اطلاع رسانی می شود.

همایش شصتمین سالگرد تاسیس شرکت ملی نفتکش ایرانی یکشنبه ۲۷ دی ماه در سالن همایش های صداوسیما با حضور ۲۹۳ مهمان از شرکت های بین المللی خارجی و مقامات و مسوولان داخلی برگزار می شود.

در این همایش قرار است مذاکراتی میان مدیران شرکت ملی نفتکش با طرف های خارجی پیرامون توسعه و افزایش ارتباطات کاری انجام شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  2  =