آزاد سازی تعرفه ها در رشته آتش سوزی خلاف مقررات است / ایجاد کنسرسیوم بیمه حوادث طبیعی فرصتی ناب برای بیمه گران

در سومین نشست گپ و گفت مطرح شد

سود خالص بیمه های اتش سوزی در سال ۹۳ به چهار درصد تقلیل یافته واینگونه که پیش می رود باید فاتحه رشته آتش سوزی را تا سال آینده بخوانیم./ صنعت بیمه نیازمند تشکیل بانک اطلاعاتی است تا پوشش های برابر و یکسان ارایه دهد./فرصت مناسبی برای بیمه هاست که با کنسرسیوم بیمه حوادث طبیعی همکاری کنند ./ طراحی و راه اندازی سامانه ملی ثبت بلایا و خسارات ضرورت دارد.

به گزارش ریسک نیوز،سومین نشست گپ و گفت با محوریت بررسی ضرورت و راهکارهای توسعه بیمه بلایای طبیعی در جامعه یا حضور علی اکبر اولیا ، دبیر کل سندیکای بیمه گران ، محمد رضایی ، مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه ایران ، علیرضا مقرب ، مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه البرز ، محمد لطفی ، عضو هیات مدیره انجمن کارشناسان صنعت بیمه و محمد فرید لطیفی ، معاون سازمان مدیریت بحران با همت سندیکای بیمه گران ایران و شبکه اجتماعی بیدبرگ برگزار شد.

بررسی طرح صندوق بیمه حوادث طبیعی در مجلس به زودی

علی اکبر اولیا ، دبیر کل سندیکای بیمه گران ، در سومین نشست گپ و گفت ضمن اشاره به نقش بسزای بیمه ها در مدیریت بحران گفت: تعریف بیمه حوادث طبیعی ذیل آتش سوزی منطقی نیست.

وی با بیان اینکه همه شهروندان در یک کف باید تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار گیرند ، خبر داد: احتمال دارد طی هفته آینده طرح صندوق حوادث طبیعی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

اولیا تاکید کرد:مجموعه حاکمیتی ، مجلس ، وزارت کشور و بیمه مرکزی  باید درین زمینه هم راستا با یکدیگر ورود پیدا کنند .

آزاد سازی تعرفه ها در رشته آتش سوزی خلاف مقررات است

محمد رضایی ، مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه ایران طی این نشست ضمن انتقاد از دیدگاههای سنتی موجود در صنعت بیمه گفت:متاسفانه در ایران یک بیمه نامه که از هشتاد سال پیش ارایه می شده همچنان بدون هیچ بازنگری و تحولی ارایه می شود.

رضایی با بیان اینکه سود خالص بیمه های اتش سوزی در سال 93 به چهار درصد تقلیل یافته اظهارداشت:اینگونه که پیش می رود باید فاتحه رشته آتش سوزی را تا سال آینده بخوانیم.

مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه ایران به آمار نه ماهه اشاره کرد و اذعان داشت: آمار نشان دهنده نسبت خسارت 120درصد است که مهمترین علل ان را می توان  ارایه نرخ های غیر فنی و رکود اقتصادی حاکم بر واحد های اقتصادی دانست.

به گفته وی با رکود اقتصادی ، ریسک های اخلاقی افزایش یافته بخصوص در حوزه بهداشتی ، آرایشی و دارویی که بعضا در صورتیکه کالاهای مربوطه در انبارها دچار فساد شوند از سوی صاحبان آتش زده می شود تا از شرکت بیمه خسارت دریافت شود و اینگونه زیان آنها جبران شود.

رضایی از ارسال نامه ای به سندیکای بیمه گران خبر داد مبنی بر اینکه آزاد سازی تعرفه ها در رشته آتش سوزی خلاف مقررات است.

ضرورت تفکیک بیمه اتش سوزی و حوادث غیر مترقبه

وی در ادامه به چالش دیگر بیمه نامه های آتش سوزی اشاره کرد و تصریح کرد: در حال حاضر طبق قوانین حوادث غیر مترقبه زیر مجموعه آتش سوزی است این در حالی است که با توجه به حادثه خیز بودن ایران خسارات آتش سوزی در مقابل حوادث غیر مترقبه بسیار اندک است و طبق قوانین فعلی تابع خطری می شود که ریسک پایین تری دارد .

به گفته وی دو سال است که با بیمه مرکزی در حال مکاتبه هستیم و در خواست کرده ایم زلزله به عنوان یک خطر مستقل و نه ذیل آتش سوزی به فروش برسد.

رضایی متذکر شد: 10 هزار میلیارد ریال برای حوادث غیر مترقبه بودجه تعریف شده که اگر بیمه نیز وارد عمل شود ، بدون شک تحولی ساختاری ایجاد می شود.

مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه ایران در ادامه به صندوق بیمه حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت : چهار سال است که طرح این صندوق در مجلس مانده و هنوز قطعی نشده است و طبق طرح موجود یک بیمه پایه در صندوق دیده شده که کلیه منازل مسکونی را پوشش می دهد.

وی البته به این نکته نیز اشاره کرد که از سوی سندیکا یک اصلاحیه به مجلس ارایه شده که امیدواریم ترتیب اثر داده شود.

رضایی در ادامه به طرح تشکیل کنسرسیوم جهت بیمه حوادث طبیعی نیز اشاره کرد که در حال حاضر از سوی سندیکا جهت عملیاتی شده پیگیری می شود.

رضایی تاکید کرد:نتایج برگزاری کنفرانس حوادث طبیعی با محوریت بیمه ، ایجاد یک کنسرسیوم بود و توافق نامه از طریق سندیکا ، بیمه مرکزی ، بیمه ایران و معاون وزیر کشور به امضا رسید.

وی افزود: نحوه عملکرد و شاکله این کنسرسیوم به صورتی است که بیمه ایران به عنوان لیدر محسوب می شود و کارکردش بیمه منازل مسکونی روستایی ، شهری و تجاری کل کشور است و حدود شش شرکت دیگر نیز که توان مالی و فنی دارند نیز به این کنسرسیوم می پیوندند و با توجه به اینکه وزارت کشور بودجه ای در اختیار دهداری ها قرار داده ، کل کشور ملزم خواهند بود که اماکن خود را تحت پوشش قرار دهند.

رضایی همچنین به طرح صندوق بیمه حوادث و بالای طبیعی که هم اکنون در مجلس قرار دارد نیز اشاره کرد و گفت: البته در این صندوق نیز لیدر بیمه ایران است اما این صندوق یک بیمه پایه دارد و تقریبا تمام مناطق مسکونی و تجاری به صورت اجباری در صورت تصویب این طرح تحت پوشش قرار می گیرد و یک بخش حق بیمه را مردم و مابقی از طریق وزارت کشور تامین می شود و این مقوله تا پنج سال ادامه دارد و این حق بیمه که از مردم دریافت می شود در حسابی که به نام بیمهایران است واریز می شود و در اهداف صندوق امده بیمه ایران حق ندارد این حق بیمه را در جاهای دیگر استفاده کند و به عنوان سود نیز قلمداد نمی شود و هر سال سرمایه صندوق برای سال بعد اعتبار پیدا می کند و حدود 12 درصد نیز هر ساله به صورت اتکایی به بیمه مرکزی ارایه می شود البه این صندوق در حکم بیمه پایه محسوب می شود .

تخفیف های غیر فنی رشته آتش سوزی را زمین گیر کرد

علیرضا مقرب ، مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه البرز، طی این نشست اذعان داشت : ایالات متحده امریکا در خصوص وقوع حوادث طبیعی در صدر کشورهای جهان قرار دارد و علی رغم اجباری بودن بیمه حوادث طبیعی ، تنها 65درصد مردم بیمه نامه دارند اما در عین حال اقتصاد امریکا تا کنون از حوادث متعدد طبیعی به دلیل پیش بینی صندوق ها و تدابیر دولتهای محلی دچار آسیب جدی نشده است .

وی با تاکید براینکه ایران جزو ده کشور اول دنیا در خصوص وقوع حوادث طبیعی است ، یاداور شد:در سال 93 از پرتفوی 16.2 هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه ، پرتفوی اتش سوزی تنها 4درصد بوده است که به زودی ضریب خسارت ان به 40 درصد خواهد رسید.

مقرب البته به اینکه نیز اشاره کرد که به جرات می توان گفت بیش از 60 درصد بیمه نامه های آتش سوزی به نحوی اجباری است و برخی نهاد ها مانند بانک ها با گرفتن تخفیف نهایت استفاده را می برند که در همین زمینه می توان به کارخانه های سیمان نیز اشاره کرد که صنعت بیمه را زمین گیر کرده اند  چرا که حق بیمه ای پرداخت می کنند که ناچیز است.

وی با انتقاد از ارایه نرخ های غیر فنی و فاقد محاسبات اکچویری و نرخ شکنی های غیر اصولی در این زمینه گفت:متاسفانه در راس هیات مدیره در شرکتهای بیمه اعضایی نشسته اند که غیر فنی هستند و فقط از شرکت پرتفوی می خواهند.

مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه البرز به امار نه ماهه صنعت بیمه در سال 94 نیز اشاره داشت و گفت: طی نه ماه اخیر 800میلیارد تومان حق بیمه صادر شد که پیش بینی می شود تا پایان امسال به 1000 میلیارد برسد .

وی افزود: بین 65 تا 70 درصد بیمه نامه های اتش سوزی صادر شده پوشش زلزله دارندو سهم حق بیمه زلزله 18 درصد است و نسبت خسارت کمتر از 5درصد می باشد ، حدود 60 درصد بیمه نامه ها پوشش سیل دارند و سهم حق بیمه آن 4درصد و نسبت خسارت 17درصد است ، 40 درصد بیمه نامه ها پوشش طوفان دارند که نسبت خسارت ان نیز 30 درصد است.

به گفته مقرب 24 خطر طبیعی  از طریق ارایه بیمه نامه قابل پوشش است اما در ایران در قالب اجباری آمده در حالیکه در کشوری که خرید پوشش ثالث در سبد خانوار با مشکل مواجه است ، این مساله غیر منطقی به نظر می رسد.

وی تاکید کرد: صنعت بیمه نیازمند تشکیل بانک اطلاعاتی است تا پوشش های برابر و یکسان ارایه دهد.

کنسرسیوم زودتر اجرایی شود

محمد فرید لطیفی ، معاون سازمان مدیریت بحران در ادامه سومین نشست گپ و گفت اذعان داشت: براساس قانون ، بیمه اماکن مسکونی تکلیف سازمان مدیریت بحران است و ما بیمه کشاورزی ، اموال منقول دولتی و غیر دولتی و اماکن مسکونی و تجاری را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به فرسوده بودن تاسیسات زیر بنایی و غیر استاندارد بودن ساختمان های دولتی عنوان کرد: ما اصرار داریم تمام اینها تحت پوشش بیمه باشد و این یک فرصت طلایی برای بیمه گران است.

لطیفی به صندوق بیمه حوادث طبیعی نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که طرح این صندوق به مجلس رفت ما اصرار داشتیم اجباری باشد اما بیمه مرکزی مخالف بود.

به گفته وی با مکانیزمی که طراحی شده قرار است کلیه اماکن مسکونی و اموال منقول و غیر منقول تحت پوشش قرا گیرد و تا امروز تنها 20 درصد تحت پوشش است که انتظار می رود تا سال آینده به 50 درصد برسد.

وی همچنین به ایجاد کنسرسیوم با همکاری سندیکا و شرکتهای بیمه نیز اشاره کردو گفت: خواستار این هستیم که این کنسرسیوم زودتر اجرایی شود و تمایل داریم که شرکتهای بیمه را درگیر این کنسرسوم کنیم و قرار است با شکل گیری این کنسرسیوم نهادها تنها با شرکتهای بیمه عضو این تشکل وارد کار شوند البته به شرطی که بیمه ها به تعهدات خود پایبند باشند.

لطیفی همچنین تصریح کرد: سالانه 100 میلیارد ریال خسارت به صورت بلاعوض به مردم پرداخت می شود علاوه براینکه تسهیلات بانکی با کارمزد پایین هم پراخت می شودبا این در نظر داریم با ایجاد این کنسرسیوم بیمه ها نیز وارد عمل شوند .

به گفته وی فرصت مناسبی برای بیمه هاست که با این کنسرسیوم همکاری کنند و وارد عمل شوند.

لزوم طراحی و راه اندازی سامانه ملی ثبت بلایا و خسارات

محمد لطفی ، عضو هیات مدیره انجمن کارشناسان صنعت بیمه ،در سومین نشست گپ و گفت با اشاره به اینکه ایران ششمین کشور بلاخیز جهان است ،عنوان کرد: کشور ما به دلیل قرار گرفتن در منطقه ‏خاص از کره زمین، همواره شاهد وقوع بلایای طبیعی بوده است. ‏پهناور بودن سرزمین ایران و ویژگی های خاص جغرافیایی، اقلیمی و زیست محیطی آن سبب شده که از 41 نوع حادثه طبیعی شناخته شده درجهان، 31 نوع آن در ایران امکان وقوع داشته باشد که سیل و زمین لرزه دراین میان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه حوادث طبیعی نتایج انسانی و اثار  اقتصادی مانند کاهش تولید سرانه ملی ، کاهش درآمد سرانه ، فقر ، عقب ماندگی کشور و …‎ را به دنبال دارد به راهکارهای پیشگیری از حوادث طبیعی پرداخت.

لطفی از مدیریت ریسک مجدد به عنوان یکی از راهکارها یاد کرد و گفت:شناسایی حوادث طبیعی بر پایه شدت و تواتر این گونه ریسک ها و بررسی سوابق مربوط به خسارات این حوادث در سراسر کشور و تهیه مدل و الگوی جدید و به روز برای نرخ گذاری کارشناسانه و فنی ریسک ها از راهکارهای اساسی محسوب می شود.

عضو هیات مدیره انجمن کارشناسان صنعت بیمه به انعقاد تفاهم نامه های بیمه ای با سازمان های اجرایی کشور به عنوان راهکار دیگر اشاره کرد و عنوان داشت: آیین نامه الزام دستگاه های اجرایی به اخذ پوشش های آتش سوزی و حوادث طبیعی فرصت بکر و مناسبی را برای شرکت های بیمه و شبکه فروش آنها فراهم نموده است اما به نظر می رسد این آیین نامه و مفاهیم آن هم از دید دستگاه های اجرایی کشور و هم صنعت بیمه به دور مانده است.

وی در ادامه به لزوم طراحی و راه اندازی سامانه ملی ثبت بلایا و خسارات اشاره کرد و گفت: زمینه سازی برای طراحی و ایجاد سامانه ای که در آن زمان ،مکان ،نوع حادثه و میزان خسارات مالی و جانی درج و به مرور زمان بانک اطلاعاتی جامعی را در اختیار شرکت های بیمه و سایر سازمان های مسئول قرار دهد.

وی همچنین برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و عمومی برای تمامی افراد جامعه ، برگزاری دوره هایی با رویکرد تجزیه و تحلیل آماری ، شناسایی ، ارزیابی و مدیریت ریسک های ناشی از حوادث طبیعی برای مدیران و کارشناسان بدنه صنعت بیمه و آموزش تخصصی و کاربردی برای شبکه فروش به منطور اطلاع رسانی هر چه بهتر و توانایی ذهنیت سازی برای احاد جامعه و فروش هرچه بیشتر بیمه نامه آتش سوزی مسکونی و غیر صنعتی و خطرات تبعی آنرا از راهکار های دیگر برخواند.

لطفی همچنین در به کار گیری پتانسیل اینترنت و شبکه های اجتماعی و استفاده از توان بالقوه شبکه های اجتماعی در فرهنگ سازی هرچه بیشتر و انتشار مفاهیم و موضوعات بیمه نیز تاکید کرد.

این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به ورود ایران به دوره پسا تحریم به  فرصت ها و تهدید های این دوره اشاره کرد و اظهار داشت:برچیده شدن تحریم ها و اقبال شرکت های بیمه خارجی و نمایندگی های آنان برای ورود به بازار کشور چالشی اساسی را پیش روی صنعت بیمه و شبکه فروش قرار داده است و اگر شرکت های بیمه و شبکه فروش در نگرش ، عملکرد و بازاریابی خود و دست به دست کردن سهمشان از (کیک) بازار 4 درصدی فعلی بیمه های آتش سوزی که اغلب آن را بیمه نامه های صنعتی و غیر صنعتی تشکیل میدهد تغییر جدی ایجاد نکرده و برای دستیابی به بازار بکر و کمتر مورد توجه گرفته شده بیمه منازل مسکونی همت ننمایند مسلما در سالهای آتی شاهد ورود و نفوذ شرکت های بیمه خارجی در حوزه ارائه پوشش های خطرات طبیعی و کسب پرتفوی قابل توجه آنان در در این رشته بیمه ای و در جای جای کشور خواهند بود.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

67  −  65  =