برقراری ارتباط با بانک‌های اسلامی در پساتحریم

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از امکان ارتباط با بانک‌های اسلامی در فضای ایجاد شده در پساتحریم خبرداد و گفت: شاید بتوان برای تامین منابع، وام‌های کم بهره از بانک‌های خارجی دریافت کرد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از مهر،سیامک دولتی امرروز در نشستی خبری به درخواست این بانک برای افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی مدت‌هاست این درخواست را مطرح کرده و در حال بررسی است. همچنین بانک در حال آماده سازی سامانه حساب آن لاین و اعطای تسهیلات آن لاین است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران میزان بدهی این بانک به بانک مرکزی را صفر اعلام کرد و ادامه داد: کفایت سرمایه این بانک حدود ۳۰ درصد است که البته جزو بالاترین کفایت‌های سرمایه در شبکه بانکی محسوب می شود. در عین حال درصد نسبت مصارف به منابع بانک در سال ۹۳ حدود ۱۰۴ درصد بوده  که این درصد در سال ۹۴ به ۱۱۰ درصد رسیده  است.

وی به افزایش منابع مالی بانک اشاره کرد و توضیح داد: منابع مالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پایان سال ۱۳۹۳ تا بهمن‌ امسال ۲۲.۷ درصد رشد یافته در عین حال که مانده کل تسهیلات قرض‌الحسنه این بانک نیز در این دوره رشد ۳۹ درصدی داشته است.

دولتی افزود: در حال حاضر نسبت مطالبات غیرجاری بانک قرض‌الحسنه نسبت به پایان سال ۱۳۹۳ افزایش دارد؛ به‌طوری که از حدود یک درصد در اسفند‌ سال قبل به ۱.۴۲ در مرداد‌ماه و ۱.۲۵ درصد در بهمن‌ امسال رسیده است.

به گفته وی، این بانک در سال ۹۴ حدود ۱.۲ درصد مطالبات معوق دارد که ۷۵ درصد آن سررسید گدشته است و به زودی تسویه خواهد شد و مابقی شامل مطالبات مشکوک الوصول می شود که برای وصول آنها باید اقدامات حقوقی صورت بگیرد. در حال حاضر بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حدود ۴۸ میلیارد تومان مطالبات معوق دارد.

دولتی از تبدیل شدن این بانک از سهامی خاص به سهامی عام در آینده‌ نزدیک خبر داد و افزود: پیش‌تر با وجود اینکه برای این موضوع اقدام کرده بودیم اما اعلام شد که سرمایه ما حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شده اما به طور کامل پرداخت نشده است.

وی با اشاره به ۱۰ بانک سهامدار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: در حالی عدم تکمیل سرمایه از مشکلات ما در سهامی عام شدن بود که از این ۱۰ مورد، هشت بانک سهم خود را به‌طور کامل پرداخت کردند و دو بانک دیگر در مراحل نهایی کردن سهام خود هستند که به نظر می‌رسد تا بهمن‌ماه سرمایه بانک تکمیل شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ درصد مسیر سهامی عام شدن بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طی شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز قطعی است.

دولتی اقدام بعدی بعد از سهامی عام شدن  راعرضه سهام این بانک در بورس ذکر کرد و گفت: بانک های ملی، ملت، صادرات، تجارت، سپه، کشاورزی،  مسکن،  رفاه، صنعت و معدن و  توسعه صادرات سهامداران این بانک هستند.

وی از انعقاد تفاهم نامه هایی با کمیته امداد جهت پرداخت تسهیلات اشتعال‌زایی، بهزیستی برای پرداخت تسهیلات توانمندسازی و وزارت ورزش و جوانان خبرداد و افزود: این بانک همچنین در طرح رویش باور در حال اعطای تسهیلات در زمینه تحصیل، تامین نیازهای ضروری، ازدواج و جهیزیه و درمان است.

دولتی تاکید کرد که این بانک هیچ سرمایه گذاری ای در جایی نکرده و طبق اساسنامه این بانک فقط مجوز دارد که منابع خود را صرف تسهیلات کند و برای افزایش سرمایه می تواند اوراق مشارکت منتشر کند.

وی درباره دوران پساتحریم گفت: این بانک عمده فعالیت هایش در داخل کشور است اما با فضایی که ایجاد شده امکان ارتباط با بانک های اسلامی ایجاد شده و شاید بتوان برای تامین منابع به اخذ وام های کم بهره از بانک های خارجی پرداخت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

70  −    =  65