فرهنگیان بازنشسته از خانه رانده شدند

وزارت آموزش و پرورش مسئولیت بیمه بازنشستگان فرهنگیان را نمی پذیرد و سازمان صندوق بازنشستگی نیز برای پرداخت هزینه آنان بهانه می آورد.

به گزارش ریسک نیوز،بیمه فرهنگیان چه طلایی باشد چه رنگ دیگری درخشنده نیست و همواره نارضایتی معلمان را به دنبال دارد و نظام تعلیم تربیت کشور نتوانسته است تاکنون رضایت کامل این قشر موثر جامعه را در موضوع بیمه برآورده کند.

فرهنگیان شاغل تحت پوشش بیمه وزارت آموزش و پرورش هستند اما هنگام بازنشستگی و پا گذاشتن در سنی که بیماری های مختلف را در پی دارد شامل بیمه فرهنگیان نمی شوند و باید تحت پوشش صندوق بازنشستگی قرار گیرند.

این درحالی است که در گذشته بیمه تکمیلی شاغلین و بازنشستگان هر دو تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش بود و حداقل بسیاری از هزینه های سنگین درمانی بدون سقف تعیین شده بود.

فرهنگیان شاغل چندان دل خوشی از بیمه وزارت آموزش و پرورش ندارند با این وجود هنگام بازنشستگی نیز بیم اشان به سازمان دیگری حواله داده می شود که هیچ دلخوشی برای بازنشستگانی که با بیماری دست و پنجه نرم می کنند باقی نمی گذارد.

 گلایه های بازنشستگان همواره از وزارت آموزش و پرورش بابت مطالبات به حق مالی تا خدمات درمانی وجود دارد اما گویا این مشکلات برای مسئولین عادی به نظر می رسد.

فرزند یکی از بازنشستگان فرهنگی با انتقاد از عملکرد ضعیفی که بیمه تکمیلی برای مادرش دارد، می گوید: مادرم دچار یک بیماری خاص است که هزینه های درمانی سنگینی دارد. در قردادهای گذشته بیمه، حدود ۷۰ درصد هزینه بیماران خاص پرداخت می شد یا سقفی نداشت اما الان سقف ۱۴ میلیونی گذاشته اند که خیلی از بیماران بازنشسته این سقف را پر کرده اند و اکنون صندوق، هزینه های درمانی را پرداخت نمی کند و می گوید شیوه پرداخت تغییر کرده و طولانی تر شده است.  

وی افزود: قردادهای بیمه نسبت به سال گذشته بدون توجه به مشکلات و گرفتاری های بازنشستگان تغییر کرده است و مشکلات مالی این قشر زحمت کش بیشتر شده و گاهی اوقات حتی برای تامین هزینه درمان باید خانه ای را که در طول عمر کاری خود، پول خرید آن راتهیه کرده اند بفروشند تا هزینه درمان بیماریشان کنند.

از این دسته موارد برای بازنشستگان کشور بسیار وجود دارد که فرهنگیان بازنشسته نیز بی نصیب نمانده اند.

ابن در حالی است که مدیرکل فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان آموزش و پرورش می گوید: امسال سقف اعمال جراحی تخصص و فوق تخصصی را برای هر بازنشسته تا ۱۴ میلیون تومان در نظر گرفته ایم که البته سال گذشته این میزان به دلیل مشکلات کمتر بود.

رشیدی افزود: بسته خدمتی مناسبی را به صورت ویژه برای بیماران خاص در نظر گرفته‌ایم. در سال گذشته ۲۲ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص داشتیم و برای درمان آنها تا اردیبهشت امسال ۴۷ میلیارد تومان بدون سقف پرداخت کردیم و حتی سند ۱۶۰ میلیون تومانی هم داشتیم. بنا داریم در قرارداد جدید هم بیماران خاص را به صورت ویژه ببینیم.

اما بازنشستگانی که بیماری خاص دارند در پرداخت هزینه های خود درمانده اند و همراهی نکردن صندوق بازنشستگان زخم های آنان را عمیق تر کرده است.

بسیاری از بازنشستگان فرهنگی نیز اصرار دارند که تحت پوشش بیمه طلایی آموزش و پرورش در آیند و همانند فرهنگیان شاغل با آنان برخورد شود اما وزارت آموزش و پرورش به دلیل کمبود بودجه پذیرای این موضوع نیست.

در این ارتباط ؛ سید محمد بطحایی معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مرداد ماه سال جاری می گوید: بیمه تکمیلی فرهنگیان بازنشسته تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش نیست بلکه تحت پوشش صندوق بازنشستگی است. فرهنگیان بازنشسته علاقه‌مند بودند با شاغلین، ادغام شوند و ما چند مکاتبه با سازمان مدیریت انجام دادیم که اگر تامین اعتبار شود، آمادگی داریم تا بیمه فرهنگیان بازنشسته نیز تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

اما در آخرین پیگیری های  درباره ی مشکلات درمانی بازنشستگان فرهنگی حمید سیاری، مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آب پاکی را بر دست بازنشستگانی که امید دارند تحت پوشش بیمه تکمیلی وزارتخانه ای که سال ها در آن زحمت کشیده اند می ریزد و  تاکید می کند: متولی و منعقد کننده قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری است و آموزش و پرورش هیچ نقشی در آن ندارد.

سال، رو به اتمام است و فرهنگیان بازنشسته زیر بال وزارت آموزش و پرورش قرار نگرفته اند و این وزارتخانه نیز با توجه به بودجه های جاری نمی تواند هیچ مسئولیتی برای خدمتگزارنش قبول کند و دردهای این بیماری برای همیشه بر دوش بیماران بازنشسته باقی می ماند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  67  =  73