نگاه بدون اغماض نهاد ناظر به کنترل ذخایر بیمه‌ای در سال ۹۵/ پرویز خسروشاهی

کسری ذخایر بیمه‌ای یکی از مشکلات مهم صنعت بیمه و یکی از چند دلیل اصلی ضعف در خدمت‌رسانی مطلوب موسسات بیمه به بیمه‌گذاران و از موانع مهم توسعه مطلوب صنعت بیمه است.

 اگر امروز برخی از شرکتهای بیمه کمبود نقدینگی دارند و تخفیف‌های عجیب و غریب می‌دهند و در پرداخت خسارت رضایت‌بخش عمل نمی‌کنند به دلیل انباشت کسری ذخایر بجا مانده از دوران وفور درآمدهای نفتی است. مکیدن منابع مالی بیمه‌ها با مستمسک‌های گوناکون از سوی بخش‌های دیگر نیز بر بار این مشکل افزوده است.

کسری ذخایر بیمه‌ای بسیار با اهمیت‌تر از کمبود توانگری مالی است و فوریت بسیار بیشتری دارد. کسری توانگری مالی مربوط به تعهدات غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده است اما کسری ذخایر بیمه‌ای مربوط به تعهدات مورد انتظار و پیش‌بینی‌شده و جاری است. یکی از پارامترهایی که مسأله کسری ذخایر صنعت بیمه را در شرایط فعلی تشدید می‌کند کیفیت پایین دارائی‌هاست. به عبارت ساده‌تر کسری ذخایر، اشاره به این دارد که شرکت بیمه برای ایفای تعهدات جاری‌اش، مال کافی ندارد. اما ممکن است همان مال موجود هم به دلیل کیفیت پایین، نقدشوندگی نداشته باشد که در اینصورت مشکل کسری ذخایر تشدید می‌شود.

بیمه مرکزی در دو سال گذشته این مسأله را با جدیت دنبال کرده و در چارچوب مقررات موجود آنرا کنترل نموده است. در نتیجه نسبت کسری ذخایر نگهداری به حق بیمه نگهداری صنعت بیمه از ارقام 3.5 تا 4 درصد سال‌های قبل به رقم 0.6 درصد برای سال مالی 93 کاهش پیدا کرد. با توجه به اهمیت موضوع و همچنین با عنایت به اینکه سامانه سنهاب امکان راست‌آزمایی ارقام اعلامی از سوی شرکتهای بیمه بخصوص در ارتباط با ذخیره خسارتهای پرداخت نشده را فراهم کرده است لذا کنترل ذخایر بیمه‌ای شرکتها در سال 95 بدون اغماض و با دقت و عزم جدی‌تری از سوی بیمه مرکزی انجام خواهد ‌شود.پرویز خسروشاهی/ قایم مقام بیمه مرکزی
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

80  −  74  =