تعدد نمایندگان و کارگزاران بیمه فرصت یا تهدید

تعداد نمایندگان و کارگزاران بیمه را سهم بازار صنعت بیمه کشور از تولید نا خالص ملی و نیز شرکت های بیمه فعال در بازار بیمه تعیین می کند .

به گزارش ریسک نیوز،طی چندین روز گذشته موضوع تعداد نمایندگان و کارگزاران مورد بحث و گفتگوی فراوان قرار گرفته است و سه نوع نظر از سوی مدیران و کارشناسان صاحب نظر صنعت بیمه مطرح شده است :

نظرگروه اول :تعداد نمایندگان حاضر در بازار بیمه کافی است .

نظرگروه دوم :تعداد نمایندگان حاضر در بازار بیمه زیاد است و باید دوشغله ها و کم فعال ها حذف شوند .

نظر گروه سوم :تعداد نمایندگان نه تنها زیاد نیست بلکه بازاربیمه کشش حضور تعداد چند برابر بیشتر نماینده را دارد.

البته هر کدام از صاحب نظران و دارندگان نظرات مختلف دلایل و استدلالات خاص خود را دارند .

نگارنده که خود سالها عضو خانواده نمایندگی و کارگزاری بیمه و فعال در بازار بیمه بوده ام معتقدم تعداد نمایندگان و کارگزاران بیمه را سهم بازار صنعت بیمه کشور از تولید نا خالص ملی و نیز شرکت های بیمه فعال در بازار بیمه تعیین می کند .

در صورتیکه همانند سالهای اخیر که ضریب نفوذ بیمه به gdpرقم 1/8بوده تداوم داشته باشد و ازسوی شرکت های بیمه هیچ محصول جدید و یا شیوه های جدید بازار یابی طراحی و عرضه نگردد افزایش تعداد نمایندگان و کارگزاران به زیان صنعت بیمه و شبکه توزیع فعلی خواهد شد .اما اگر شرایط کلان اقتصادی کشور به سوی افزایش رونق و رشد ضریب نفوذ بیمه به gdp پیش رود آنگاه افزایش تعداد اعضا شبکه توزیع بیمه توجیه منطقی خواهد داشت .

این نکته را نیز باید توجه کنیم که هر شرکت بیمه جدید که به بازار بیمه می آید براساس عرف و قانون حق دارد برای فروش بیمه نامه شبکه نمایندگی را تشکیل دهد اما آنچه که مهم است و در سالهای اخیر از سوی مقام ناظر یعنی بیمه مرکزی ایران مورد توجه و ملاحظه قرار گرفته است تناسب تعداد نمایندگان یک شرکت بیمه جدید التاسیس با میزان فعالیت وی در تمام رشته های بیمه ای می باشد .

در هر حال از هر جهت که به موضوع کفایت یا عدم کفایت تعداد اعضا شبکه فروش و توزیع بیمه بنگریم در خواهیم یافت که این موضوع با شرایط اقتصادی کشور ,اشتغال در کشور ,میزان جذب نیروی انسانی در سایر بخش های اقتصادی و نیز رونق بازار بیمه رابطه مستقیم دارد .

در هر حال تعداد نمایندگان و کارگزاران بیمه هم همانند مکانیزم متداول بازار آزاد با عرضه و تقاضا ارتباط دارد بدین مفهوم که در صورت افزایش بدون ضابطه مسلما تعداد بسیار زیادی از این افراد به علت کم بود دانش و یا کم تحرکی و عدم تسلط به بازاریابی بعلت کافی نبودن درآمد و بالا بودن هزینه ها از گردونه رقابت خارج خواهند شد .

مسلما کسانی در بازار خواهند ماند که از قدرت رقابت بیشتر و خصیصه سخت کوشی و مهارت لازم بر بازاریابی و فروش برخوردار باشند .در هر حال آنچه که مهم است و باید بدان توجه نمود آن گروه از نمایندگان و کارگزاران بیمه ای در این بازار موفق به تداوم فعالیت پایدار خواهند شد که شغل عرضه بیمه نامه را یک شغل دراز مدت و بعنوان یک شغل تخصصی انتخاب نموده اند و فقط از سر ناچاری و نبود فرصت شغلی دیگر و از روی بی علاقه گی وارد این نوع فعالیت نگردیده اند .

مسلما آن گروه از نمایندگان و کارگزاران علاقمند و مجرب بازار بیمه که این عرصه اقتصادی را صحنه خدمت به بیمه گذاران می دانند و نه فرصت کسب درآمد ,همیشه موفق و پایدار خواهند بود ./ حمید رضا حاجی اشرفی / کارشناس صنعت بیمه
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

54  −  50  =