چه سهامی و از چه گروهی بخریم / دو سهام بیمه ای به پیشنهاد بورس بازان

در میان گروههای رایانه ، مخابرات ،بیمه و لیزینگ بیشتر تاکید روی خرید سهام بیمه ای ها است بخصوص بیمه آسیا و بیمه البرز ./ بخش زیادی از اصلاح ساختار بانکها که در اولویت کاری دولت است مربوط به بیمه ای ها می شود یعنی بانک و بیمه لازم و ملزوم یکدیگرند.

به گزارش ریسک نیوز،پیچیدگی صنعت بیمه و تخصصی بودن تحلیل فنی این بازار یکی از عللی است که بررسی روند سهام شرکتهای بیمه را برای ارزیابان و کارشناسان بازار سرمایه مشکل کرده است علاوه براینکه حرکت چراغ خاموش بیمه گران و حاکمیت دولتی ها بر سهام انها همیشه مورد انتقاد بورسیان بوده است.

اما در عین حال هر از گاهی برخی کارشناسان بورس و مشاورین خرید سهام به تحلیل و پیش بینی سهام بیمه ای ها در بازار سرمایه مبادرت می ورزند که از نظر گذراندن برخی از آنها خالی از لطف نیست.

 باقر بزرگیان از تحلیل گرانی است که به سبب نحوه  تحلیل عملکرد شرکتهای بورسی  دارای شهرت است.

وی در چند مورد به واکاوی سهام بیمه ای ها و پیشنهاداتی از حیث وضعیت این سهم ها در بازار سرمایه در کانال تلگرام خود پرداخته است.

لازم بذکر است ، انتشار تحلیل های این کارشناس بورسی به معنای فنی بودن و نگاه تخصصی صرف به وضعیت سهام بیمه ای ها نیست اما صرفا می تواند به لحاظ نحوه نگاه تحلیل گران بازار سرمایه به سهام شرکتهای بیمه مد نظر قرار گیرد.

سر زبانها

وی در یکی از گزارشات خود می گویذ: " قبل از انتخابات اسفند گفتیم بعد از انتخابات پول درآوردن در بورس به راحتی نخواهد بود و حواسها باید جمع باشد بیمه دانا را ببینید بی سرو صدا چه بازدهی خوبی داشت  درمقابل بیمه آسیا را ببینید که بسیار بهتر و بنیادی تر از بیمه دانا است و حتی اجازه نفس کشیدن به آن نمی  دهد  در حالیکه وساپا تا زمانی که سر زبانها نیفتاده بود بازدهی خوب وخیره کننده ای داشت ولی حالا خیر .
واقعیت این است ، هر سهمی سر زبانها بیفتد و سیگنال کانالها وگروهها شود و حقیقی ها به سمتش متمایل شود در برخی جاها وا می ماند چرا که  حقوقی ها طبق تجارب موجود اجازه نمی دهند  تعداد زیادی سهامدار جز از آن سهم سود ببرند.

وی که در این یادداشت تلاش کرده به سهامداران حقیقی پیشنهاداتی ارایه دهد ، می افزاید : به بیان ساده بگویم در بسیاری موارد حقوقی ها اجاه نمی دهند حقیقی ها و سهامداران خرد  سود ببرند حقیقی ها هرچقدر هم  تعداد زیادی باشند و پول زیادی داشته باشند زورشان به سهامدار عمده ومسئولین شرکت نمی رسد و نهایتا حقوقی نمی تواند با عرضه جلوی رشد سهم را بگیرد ، مثل بیمه آسیا که با  شفاف سازی  همه چیز را تغییر می دهد.( احتمالا نویسنده به تکذیب افزایش سرمایه بیمه آسیا اشاره دارد.)

نتیجه اینکه اگر می خواهید در بورس سود ببرید با اکثریت همراه نشوید چون اصل و قانون است که اکثریت در بورس زیان می کنند و اگر دنبال سیگنال کانال و گروههای مختلف در شبکه های اجتماعی باشید بدون اینکه در سبدها اصول سرمایه گذاری وچارچوب علمی رعایت شود نمی توانید انتظار سود آوری داشته باشید.

چه سهمی از چه گروهی مناسب است؟

این تحلیل گر بورسی و مشاور خرید سهام در یکی دیگر یادداشتهای خود به سهام هایی که می تواند در روزهای اخیر مورد توجه باشد اشاره می کند و می گوید: تحرک و افزایش قرارداد با خارجی ها و اصلاح ساختار خودروسازان کم و بیش تاثیر خود را بر سایر صنایع نیز خواهد گذاشت.

فراموش نکنید،  خودروسازان قبلا" در بازار بورس سفته بازی و نوسانگیری بر روی سهام سایر گروهها حتی بر روی پتروشیمی ومواد غذایی هم  می کردند اما با اصلاح ساختار انها  شک نکنید این صنعت بزرگ کشور از این به بعد تمرکز بر روی  سهم های خود وزیرمجموعه ها مثل قطعه سازان خواهد داشت که از چند ماه پیش  به طور ویژه  سایپا حمایت وسیعی از گروه خود داشته است.

اما در گروه روی باید گفت ، قیمت جهانی روی به دیدگاه اغلب کارشناسان در 1900دلار تثبیت شده و فلز روی بیشترین کاربرد را در گالوانیزه کردن و خودروسازی دارد بدیهی است با رونق خودروسازان تاثیر پذیری گروه روی اجتناب ناپذیر است .

در گروه واسطه گری مالی شرکتهای سرمایه گذاری و هلدینگ  با توجه به اصلاح ساختار بانکها می توانند مورد توجه قرار گیرند .

وی در حالیکه به مقایسه گروههای  رایانه ، مخابرات ،بیمه و لیزینگ می پردازد با تاکید بر گروه بیمه ای می گوید: در میان این گروهها بیشتر تاکید روی بیمه ای ها است بخصوص بیمه آسیا و بیمه البرز .

به خاطر داشته باشید بخش زیادی از اصلاح ساختار بانکها که در اولویت کاری دولت است مربوط به بیمه ای ها می شود یعنی بانک و بیمه لازم و ملزوم یکدیگرند.

پس از گروه بیمه ای ر لیزینگ ، رایانه ومخابرات پیش بینی می شود.

مطمئنا" سبد بعدی با تعیین حد سود و زیان و بررسیهای بیشتر از بین همین سهم ها و گروهایی که نام  بردیم با بررسی بیشتر انتخاب می شوند .
 

مطالب مربوط به تحلیل های باقر بزرگیان برگرفته از کانال https://telegram.me/MohammadBagherBourse

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

37  −    =  31