بالا رفتن سود ۳۰ درصدی بانک پارسیان

بانک پارسیان نخستین بودجه ی حسابرسی شده ی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ را با برآورد ۳۰ درصد افزایش سود نسبت به بودجه ۹۴ منتشر کرده است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از جام نیوز،بر اساس این پیش بینی، بیش از 81،350 میلیارد ریال سود تهیلات اعطایی برای سال جاری در نظر گرفته شده که در قیاس با بودجه 94 رشد 30 درصدی را نشان می دهد.

پیش بینی شده امسال سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها با 46 درصد رشد نسبت به بودجه 94 از مرز 7،200 میلیارد ریال عبور کند.

جمع درآمدهای بانک پارسیان برای سال 95 بیش از 88،551 میلیارد ریال پیش بینی شده که نسبت به بودجه 94 حاکی از 31 درصد افزایش است.

بنابر بودجه ی اعلامی در سال جاری سود علی الحساب سپرده های سرایه گذاران نسبت به سال قبل 3 درصد بیشتر خواهد بود.

با توجه به پیش بینی افزایش جمع درآمدهای مشاع پارسیان در سال 95 پیش بینی شده در این سال سهم بانک از درآمدهای مشاع به حدود 2،464 میلیارد ریال برسد. این در حالی است که در بودجه ی 94 سهم بانک از این درآمدها (16،556) میلیارد ریال زیان می باشد.

بانک پارسیان برآورد کرده امسال درآمد کارمزدهایش 57 با درصد افزایش به 10،054 میلیارد ریال برسد. اما در مقابل درآمد حاصل از مبادلات ارزی با 97 درصد افت نسبت به بودجه 94 به مبلغ 211 میلیارد ریال پیش بینی شده است. علت بالا بودن نتیجه ی مبادلات ارزی در سال 94 شناسایی مطالبات بانک از بانک مرکزی بابت ارزهای مرجع می باشد. با رفع تحریم ها و بر اساس مذاکرات صورت گرفته در خصوص افزایش تعاملات بین المللی و همچنین تغییر شکل انتقال وجوه از حواله به فرم اعتبارات اسنادی انتظار افزایش این نوع کارمزدها وجود دارد.

 سایر درآمدها نیز با افت قابل ملاحظه ای نسبت به سال گذشته به مبلغ 168 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب پیش بینی جمع درآمدهای غیرمشاع با 61 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 10،434 میلیارد ریال رسیده است.

در مجموع، بر مبنای این پیش بینی، در سال مالی 95 جمع درآمدهای بانک پارسیان به 12،898 میلیارد ریال خواهد رسید که نسبت به بودجه 94 نشان از رشد 24 درصدی دارد.

در بخش هزینه ها، هزینه های اداری و عمومی با 16 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به مبلغ (6،680) میلیارد ریال در نظر گرفته شده، هزینه مطالبات مشکوک الوصول نیز با 50 درصد افزایش (2،234) میلیارد ریال پیش بینی شده است. هزینه های مالی برای سال جاری بیش از (1،132) میلیارد ریال برآورد شده است.

این شرکت 23،760 میلیارد ریالی پیش بینی کرده در سال مالی 95 مبلغ 120 ریال سود برای هر سهم محقق نماید. این در حالی است که سود برآوردی هر سهم بودجه 94 حدود 92 ریال است.

شرکت درباره ی تفاوت سود قطعی و علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری در بودجه ی 95 اعلام کرده اطلاعات منتشر شده در راستای شفاف سازی اطلاعات برای سهامداران بوده تا با ملاحظه ی محدودیت امکان اعمال نرخ 3 درصدی حق الوکاله علت تخفیف آن در صورت مالی سال های 94 و 95 مشخص شود. بدیهی است جدول ارسال شده به بانک مرکزی به نحوی خواهد بود که بخش نامه را پوشش دهد.‌

گفتنی است سود شناسایی شده برای شرکت سرمایه گذاری پارسیان مربوط به فروش یکی از سرمایه گذاری های این شرکت است که مذاکرات آن در جریان می باشد و عدم پیش بینی سود ناشی از سرمایه گذاری در این شرکت بنا بر ماهیت فعالیت این شرکت و احتمال کاهش بسیار زیاد فعالیت آن در سال آتی خواهد بود.

با توجه به شناسایی مبلغی تحت عنوان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول خاص طبق توصیه بانک مرکزی در سال گذشته و مذاکرات در جریان برای وصول مطالبات، برآورد بانک عدم نیاز به افزایش این نوع ذخیره طی سال 94 است.

لازم به ذکر است مبلغ 264 میلیارد ریال بابت برگشت ذخیره حق عضویت اولیه صندوق ضمانت سپرده ها بوده که با توجه به تغییر نرخ این نوع حق عضویت توسط صندوق، به جهت پذیرش مالیاتی آن این مبلغ برگشت شده و در سال 94 به هزینه منظور شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

80  −    =  75