سیاست نفتی جدید عربستان علیه ایران

عربستان سعودی در راستای سیاست‌های تقابل با ایران، بعد از عدم توافق کشورهای اوپک برای محدود کردن سقف تولیدات تمامی کشورهای عضو این سازمان، قیمت نفت صادراتی خود برای اروپا را کاهش داد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از فارس عربستان سعودی روز یکشنبه (دیروز) در راستای سیاست‌های مقابله با ایران، قیمت نفتی که به اروپا عرضه می‌کند را کاهش داد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در اینباره گزارش کرد، بعد از آنکه «اوپک» در میان افزایش صادرات نفت ایران، موفق به کاهش تولیدات خود نشد، عربستان سعودی با کاهش قیمت نفتی که به اروپا عرضه می‌کند، رقابت را در میدان فروش نفت افزایش داد.

شرکت نفت دولت عربستان موسوم به «آرامکو» در یک پیام ایمیلی به مشتریان خود اعلام کرد که این شرکت برای محموله‌های ماه ژوئیه، قیمت نفت خام سبک را 35 سنت در هر بشکه برای کشورهای شمال غربی اروپا و 10 سنت در هر بشکه برای کشورهای مدیترانه کاهش داده است.

این اقدام سعودی‌ها تعجب‌برانگیز است زیرا معمولاً تقاضا در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد و همچنین تولیدات برخی کشورهای عمده تولیدکننده نفت همچون نیجریه کاهش یافته است بنابراین تقاضا برای خرید نفت افزایش پیدا کرده است اما کاهش قیمت نفت عربستان سعودی برای اروپا بعد از آن صورت گرفت که کشورهای صادرکننده نفت پنجشنبه هفته گذشته در خصوص سقف تولید به توافق نرسیدند.

طبق این گزارش، نبود سقف تولید به طور مؤثر یک چک سفید برای عربستان سعودی و ایران که دو عضو با نفوذ اوپک هستند،می‌باشد تا به هر اندازه‌ای که تمایل دارند، تولیدات نفتی داشته باشند.

نشست هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک هفته گذشته بدون توافق درباره سقف تولید به کار خود پایان داد.

برخی کشورهایی که در این نشست بودند، تلاش کردند سقف تولید کل اعضای اوپک را محدود کنند اما این تصمیم با مخالفت ایران ناکام ماند زیرا پیشنهاد ایران این بود برای تولید هر یک از اعضای اوپک سقف جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.

در حال حاضر نرخ تولید برخی کشورهای عمده تولید کننده نفت نظیر ونزوئلا، نیجریه، و لیبی آمریکا کاهش یافته است و به اعتقاد فعالین بازار نفت نشست اخیر اوپک در راستای حمایت از روند افزایشی تولید نفت بوده است.

عربستان سعودی اخیراً تلاش‌های خود را برای تقابل با ایران افزایش داده است به طوریکه روز یکشنبه (دیروز)، خبرگزاری رویترز در این راستا تحلیلی را نوشت.

خبرگزاری رویترز در تحلیل خود به سیاست‌های ضدایرانی آل سعود اشاره کرد و نوشت، عربستان سعودی تحت پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» در حال گسترش تقابل با ایران در مناطقی فراتر از خاورمیانه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×  2  =