ضرورت حضور اعضای مستقل غیراجرایی در هیئت‌مدیره شرکتهای بیمه

دیدگاه های رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص تعامل اعضا هیات مدیره و سهامداران:

شرایطی فراهم کنیم تا مدیران عامل بتوانند با استقلال، تصمیمات درست برای اداره شرکت اتخاذ کنند که حضور اعضای مستقل غیراجرایی در هیئت‌مدیره شرکت‌های بیمه می‌تواند به این مهم کمک کند.

به گزارش ریسک نیوز،کانال تلگرام بیمه مرکزی به دیدگاههای رییس کل در خصوص  تعامل اعضا هیات مدیره و سهامداران شرکتهای بیمه  پرداخت.

در این راستا رییس کل بیمه مرکزی معتقد است ، باید به سمتی برویم که با کمک ابزارهای موجود، فشار سهامداران بر روی مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های بیمه را کم و شرایطی فراهم کنیم تا مدیران عامل بتوانند با استقلال، تصمیمات درست برای اداره شرکت اتخاذ کنند که حضور اعضای مستقل غیراجرایی در هیئت‌مدیره شرکت‌های بیمه می‌تواند به این مهم کمک کند.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد این دیدگاه رییس کل بیمه مرکزی در راستای اعتقاد وی به پیاده سازی حاکمیت شرکتی در شرکتهای بیمه باشد.

به گزارش ریسک نیوز مطالعات نشان می دهد که تصدی هم زمان مدیرعامل و رییس هیات مدیره توسط یک نفر می‌تواند‌مانع انتشار اطلاعات به سایر اعضای هیات مدیره باشد و عملا مخل استقرار نظام مناسب در نهادهای مالی است.

یکی دیگر از چالش موجود این است که در حال حاضر در اغلب شرکتهای بیمه در حال حاضر  مدیریت یک لایه حاکم است و هنوز مدیریت دو لایه به اجرا گذاشته نشده به طوریکه هیات‌مدیره هم وظیفه هیات‌مدیره‌اش را انجام می‌دهد هم وظیفه مدیر ارشد را؛ یعنی هم وظیفه سیاست‌گذاری را برعهده دارد و هم وظیفه اجرایی. البته در عمل وظیفه اول که بحث سیاست‌گذاری و هدفگذاری است کمرنگ می‌شود و بحث سیاست‌گذاری و تعیین خط مشی به مجمع عمومی سپرده شده است به عبارت دیگر  یعنی هیات‌مدیره کمتر نقش هدفگذاری و سیاستگذاری را دارد و بیشتر مسئولیت اجرایی را عهده‌دار است.

این مساله در بیمه های دولتی بیشتر به چشم می خورد در این راستا به نظر می رسد  مسئولیت اجرایی باید از مسئولیت سیاست‌گذاری تفکیک شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×    =  16