ماموریت نیروهای مسلح نیاز به هماهنگی با وزارت خارجه ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: ماموریت ذاتی نیروهای مسلح نیاز به هماهنگی با وزارت خارجه ندارد و باید ماده ۳۰ لایحه برنامه توسعه اصلاح شود.

به گزارش ریسک نیوز،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره مشکلات متعدد در لایحه برنامه ششم از جمله ماده 30 این لایحه، اظهار کرد: این ماده نیروهای مسلح را مکلف کرده است تا تمامی اقدامات خود در زمینه روابط خارجی را با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام دهند که اقدامی کاملاً نادرست است.

وی افزود: اشکال ماده 30 این است که نیروهای مسلح طبق قانون اساسی در کنار ماموریتهای داخلی، در حوزه  برون‌مرزی و روابط خارجی نیز مسئولیتهای مهمی بر دوش دارند که البته با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی این‌گونه اقدامات انجام می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه طبق قانون نیروهای مسلح نمی‌توانند با هماهنگی وزارت امورخارجه ماموریتهای خود را پیش ببرند، گفت: در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست که نیروهای مسلح آنها با دستگاه دیپلماسی‌شان در انجام ماموریتهای ذاتی هماهنگ باشند. به‌عنوان مثال در امریکا رئیس‌جمهور و کنگره یک تصمیم می‌گیرند و در موضوعات نظامی، پنتاگون تصمیم گیرنده اقدامات خودش است.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: البته نکته مهم اینجاست که در بعضی موضوعات که نظام تصمیم گیرنده است و جا دارد اقدامات روابط خارجی با هماهنگی تمامی دستگاهها باشد، در این زمان ارتباط متقابل همه نهادهای نظام لازم و ضروری است. اما اینکه عنوان شود حتماً نیروهای مسلح باید با وزارت امور خارجه اقدامات خود را پیش ببرند، قابل قبول نیست.

وی عنوان کرد: در کمیسیون امنیت ملی مجلس این موضوع در حال بررسی است و حتماً مواردی همچون ماده 30 که نیاز است اصلاحیه در آن انجام شود، مورد نظر قرار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، در ماده 30 لایحه برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده، آمده است: در راستای مفاد مصرح در قانون اساسی و افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور و به‌منظور مدیریت منسجم، هماهنگ و موثر روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران برمبنای اصل عزت، حکمت و مصلحت و برای پشتیبانی تحقق اهداف برنامه ششم توسعه، دستگاههای اجرایی و نیروهای مسلح مکلفند، تمامی اقدامات خود در زمینه روابط خارجی را با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام دهند!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  7  =  14