راهیابی نفتکش ‎های ایرانی به گروه بیمه های بین المللی «پی اند آی»

ناوگان بزرگ نفتکش ایران بعد از سال‎ها تحریم بیمه ای، دوباره زیر پوشش کامل بیمه پی.اند.آی کلاب (P&I CLUB) قرار گرفت.

به گزارش ریسک نیوز،مشکل بیمه ای مربوط به نفتکش های ایران در حال رفع شدن است و به تدریج گروه های بیمه ای بین المللی مشارکت با ایران را آغاز می کنند.
بر این اساس، شرکت ملی نفتکش به نقل از پایگاه خبری «ترید ویندس» (TradeWinds) گزارش کرد: شمار زیادی از کشتی های ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران دوباره زیر پوشش کلاب های بیمه پی.اند.آی (P&I) قرار گرفتند.

این اقدام به چند سال دشواری کشتی های ایرانی برای ورود به آب های بین المللی پایان داد؛ به طوری که از این پس ناوگان نفتکش ایران می تواند راحت‎تر از گذشته اجاره داده شوند و وارد بندرهایی شوند که پیش از این به سختی اجازه ورود به آنها را پیدا می‎کردند.

در حالی که شرکت ملی نفتکش ایران در حال مذاکره برای ورود مستقیم و بدون واسطه کارگزاران به کلاب‎های بین المللی P&I است، تاکنون پوشش بیمه ای ناوگان نفتکش ایران از سوی کلاب های بیمه ای اسکولد (Skuld)، استیم شیپ (Steamship Mutual) و وست انگلند (West of England) ارایه شده است.

فعالیت های زیربنایی برای بازگشت ناوگان نفتکش به کلاب های بیمه ای بین المللی در ماه ژانویه 2016 (دی 1395) همزمان با برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران انجام شد.

اهمیت «روز اجرای برجام» در ماه ژانویه این بود که کشتی های ایرانی می توانستند یک بار دیگر زیر پوشش بیمه های بین المللی قرار گیرند.

در این میان، ادامه تحریم های آمریکا مشکلاتی را ایجاد می کرد و بانک های بین المللی بویژه آنها که به آمریکا وابسته بودند، از انجام مراوده با ایران سرباز می زدند، همچنین تراکنش هایی که انجام می گرفت نیز نمی توانست دلاری باشد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه بخش هایی از قوانین P&Iها از سوی آمریکا نوشته شده بود، کلاب های P&I نیز با مشکلاتی برای ارایه بیمه به کشتی‎های ایرانی روبرو بودند.

اما با گذشت چند ماه از اجرای برجام، در مشارکت با ایران شفافیت هایی ایجاد شد و بانک ها آماده فعالیت با ایران شدند.

همچنین، در همین مدت برنامه های بیمه ای به ناوگان ایران ارایه شد تا تراکنش با یورو، پوند انگلیس و ارزهای دیگر ممکن شود.

به گزارش ایرنا، از دی ماه امسال اجرای برجام (توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5) عملیاتی و به تبع آن تحریم های صنعت نفت ایران رفع شد.

با توجه به ریسک بالای حمل محموله های نفتی، بندرهای بسیاری از کشورها به شرطی اجازه تردد به نفتکش ها را می دهند که زیر پوشش بیمه های معتبر بین المللی قرار داشته باشند، بر این اساس به دلیل فقدان بیمه های بین المللی، حضور نفتکش های ایرانی در بندرهای اروپایی با مانع روبرو شد.
در صورت رفع مشکل بیمه، نفتکش های ایرانی افزون بر حمل نفت ایران به مقصد اروپا، می توانند نفت شرکت های بین المللی را نیز در بندرهای مختلف حمل کنند.
بیمه پی اند آی مسوولیت مالکان کشتی را پوشش می دهد که این قرارداد طی فرآیند بازرسی، مشاوره و در بسیاری از موارد آموزش منعقد می‏شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

58  −    =  53