خزانه‌داری آمریکا مانع همکاری بانک‌های اروپایی با ایران

معاون وزیر نفت ایران گفت: به رغم وعده های غرب مبنی بر لغو تحریم ها، خزانه داری آمریکا اقدام به ارعاب بانک های اروپایی در خصوص همکاری با ایران کرده است.

به گزارش ریسک نیوز،یک مقام ارشد ایرانی گفت، به رغم وعده های غربی ها مبنی بر لغو تحریم ها، خزانه داری آمریکا «تا حدی اقدام به ارعاب» بانک های اروپایی در خصوص همکاری با ایران کرده است.

امیرحسین زمانی نیا، معاون امور تجارت و بین الملل وزیر نفت ایران که در مصاحبه با میدل ایست آی سخن می گفت اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) را متهم کرد که به صورت عامدانه از ابهام زدایی در مورد محدوده همکاری های مجاز بانک های اروپایی و سرمایه گذاران با ایران خودداری می کند.

تحریم های غرب علیه ایران در ماه ژانویه لغو شده اما آمریکا همچنان برخی از تحریم های یکجانبه را علیه ایران حفظ کرده و این مسئله موجب پیچیده شدن شرایط تجارت با ایران شده است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: «بانک های اروپایی تا حدی اکراه دارند، زیرا مطمئن نیستند که در صورت همکاری شان (با ایران) اوفک چه تصمیمی خواهد گرفت. این بیشتر از آنکه یک مشکل حقوقی باشد، مشکلی روانی است.»

به رغم مجاز بودن فروش هواپیما به ایران بر اساس برجام، اوفک هنوز مجوزهای لازم برای ارسال هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران را صادر نکرده است.

زمانی نیا افزود، با گذشت 4 ماه تغییرات کمی صورت گرفته است. مشکل ایران گرفتن پولی که از خارجی ها بابت کالاهای ایرانی بدهکار است یا پول های بلوکه شده در بانک های خارجی نیست. این پول ها به تدریج به ایران منتقل شده است.

مشکل این است که اقدامات خزانه داری آمریکا مانع از سرمایه گذاری های جدید خارجی و مبادلات بانکی جدید می شود.

وی که تلاش می کرد خود را خوش بین نشان دهد گفت، این مسئله «در حال رسیدگی است.»

زمانی نیا افزود: «تعدادی بانک سطح متوسط هستند که اکنون با ایران کار می کنند و من فکر می کنم کم کم بانک های بزرگ هم دیر یا زود خواهند آمد. اگر یک بانک بزرگ اقدام کند، دیگران نیز تبعیت خواهند کرد.»

اما وی در پاسخ به این سوال که کدام بانک اروپایی در آستانه این اقدام قرار دارد، اظهار بی اطلاعی کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  4