یاهو اطلاعات کاربران خود را در اختیار سازمان‌های جاسوسی آمریکا قرار داده است

شرکت یاهو، صدها میلیون ایمیل کاربران را در سال ۲۰۱۵ به درخواست آژانس‌های جاسوسی آمریکا بررسی کرده‌ است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از تسنیم،شرکت یاهو سال گذشته به صورت محرمانه برنامه نرم‌افرازی تهیه کرده که قابلیت جستجو در میان ایمیل‌های دریافتی همۀ کاربران براساس اطلاعات درخواستی مقامات اطلاعاتی امریکا را دارد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد چند تن از کارکنان پیشین یاهو گفتند بررسی ایمیل کاربران این شرکت به درخواست آژانس امنیت ملی آمریکا و اف‌بی‌آی صورت گرفته‌ است.

این افراد خاطرنشان کردند: "درخواست برای جستجو در میان ایمیل‌های یاهو در قالب دستوری محرمانه به تیم حقوقی این شرکت ارسال شده‌ است".

شرکت یاهو بدون اشاره به جزئیات بیشتر، این گزارش را رد نکرد و اعلام کرد: "یاهو یک شرکت تابع قانون است و براساس قوانین آمریکا عمل می‌کند".

به گفته برخی کارشناسان، این واکنش نشان می‌دهد که این شرکت اینترنتی آمریکایی با درخواست آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی برای جستجو در میان ایمیل کاربران موافقت کرده‌ است.

آژنس امنیت ملی امریکا پیشتر نیز به خاطر جاسوسی از تماس‎های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان امریکایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی امریکا، حاکی است این آژانس با در اختیار داشتن ابزارهای پیشرفته و پیچیده اطلاعات عموم مردم از جمله شهروندان آمریکایی را جمع‌آوری می‌کند.

پاتریک تومی، یکی از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت:"کاملاً ناامیدکننده است که یاهو این دستور نظارت گسترده را به چالش نکشیده‌است، زیرا کاربران روی ایستادگی شرکت‌های فناوری در مقابل درخواست جاسوسی حساب می‌کنند".

یاهو ماه گذشته نیز اعلام کرد هکرهای تحت حمایت دولت‌، به 500 میلیون حساب کاربری در سال 2014 دسترسی پیدا کرده‌اند.

شرکت‌های اینترنتی بارها از دولت امریکا به خاطر تلاش برای دستیابی به اطلاعات محرمانه کاربران، شکایت کرده‌اند.

یاهو اوایل سال 2016 گزارش داده بود که هکرها به اطلاعات 200 میلیون کاربر دسترسی پیدا کرده‌اند و این اطلاعات هک‌شده به صورت آنلاین به فروش می‌رسد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

11  −    =  6