ترامپ رئیس جمهور شود بیشتر به نفع ایران است

وبگاه آمریکایی در تحلیلی به انعکاس دیدگاه صاحب نظران عرصه سیاست خارجی پیرامون انتخابات آمریکا پرداخت و نوشت: هیچ اجماعی بین ایرانیان و این‌که آن‌ها «کلینتون» یا «ترامپ» را ترجیح می‌دهند، وجود ندارد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از فارس،  وبگاه «المانیتور» در گزارشی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بخت دو نامزد مطرح  این کشور یعنی «هیلاری کلینتون»دموکرات و «دونالد ترامپ» جمهوریخواه و دیدگاه ایرانی‌ها نسبت به این دو نوشت: اظهارات گذشته کلینتون و ترامپ در چند ماه اخیر درباره ایران هم در مبارزات انتخاباتی اولیه یا سخنرانی‌های‌ آن‌ها آشکار می‌سازد هیچ‌ کدام در قیاس با اوباما لحن ملایمی نسبت به ایران ندارند.

«ناصر هادیان» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با نشریه آمریکایی «المانیتور» گفت: «در نگاه نخست ترامپ بدترین گزینه برای ایران است زیرا او همواره از نابودی برجام سخن گفته است. او از تهدید ایران و خسارت‌های وارده به منافع آمریکا بابت توافق اتمی یا نیاز به حمله و از بین بردن قایق‌های نظامی ایران در خلیج فارس سخن گفته است. اما اگر در ابعاد گسترده‌تر به این مسئله نظر بیفکنیم خواهیم دید که ترامپ قادر است مشروعیت سلطه جهانی آمریکا را به خطر افکنده و این امر بیشتر به نفع ایران است. امروزه شاهد هستید که بسیاری از جمهوریخواهان عالی رتبه آمریکا نیز مشتاق به رای دادن به کلینتون هستند تا ترامپ پیروز نشود زیرا جامعه آمریکا  و عرصه بین‌الملل کلینتون را شخصی معقول تر می‌پندارند.»

هادیان در ادامه افزود: «شانس پیروزی هیلاری کلینتون بسیار بالاتر از ترامپ است و او در پی اتخاذ مواضع شدیدتر از اوباما در قبال ایران و برجام است.»

المانیتور در جمع بندی با اشاره به اظهارات برخی دیگر از تحلیلگران ایرانی نوشت: به نظر می‌رسد هیچ اجماعی بین ایرانیان درباره این‌که آن‌ها کلینتون یا ترامپ را ترجیح می‌دهند، وجود ندارد. در حالی‌که ایرانیان بر این باورند «جان کری» نقش موثرتری را در شکل‌گیری برجام تا کلینتون داشت، با این وجود به شدت فکر می‌کنند که کلینتون میراث اوباما را دنبال نمی‌کند. آن‌ها البته می‌دانند در صورت پیروزی کلینتون، احتمالا او سیاست تهاجمی‌تری را در قبال ایران اتخاذ می‌کند.

در مورد ترامپ نیز ابهام مشابهی بین ایرانی‌ها وجود دارد. برخی بر این باورند که تهدیدهای او را نباید جدی گرفت. با توجه به دیدگاه ترامپ مبنی بر این‌که سیاست خارجی آمریکا باید کمتر مداخله جویانه باشد و یا این‌که منافع او در تجارت و داد و ستد است، پس وی می‌تواند گزینه‌ای بهتر برای ایران باشد.

استدلال برخی دیگر نیز این است، ضربه‌ای که او احتمالا به مواضع جهانی آمریکا می‌زند، اجماع بین‌المللی حاکم علیه ایران را خدشه دار می‌کند.

با این وجود افرادی در تهران هستند که تهدیدهای ترامپ را جدی می‌انگارند و البته از حیث آماری کم تعداد نیز نیستند. آن‌ها بر این باورند که پیروزی یک جمهوریخواه در رای‌گیری تهدیدی علیه توافق اتمی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

13  −  7  =