حذف دلار از مبادلات دو جانبه ایران و پاکستان

ایران و پاکستان یادداشت تفاهمی برای گشایش کانال هایی برای انجام تراکنش های تجاری دو جانبه از طریق بانک های مرکزی یکدیگر و توقف گشایش اعتبارات اسنادی به دلار امضا کردند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از میزان،گشایش کانال هایی برای انجام تراکنش های تجاری دو جانبه ایران و پاکستان

ایران و پاکستان یادداشت تفاهمی برای گشایش کانال هایی برای انجام تراکنش های تجاری دو جانبه از طریق بانک های مرکزی یکدیگر و توقف گشایش اعتبارات اسنادی به دلار امضا کردند. این موافقتنامه برای برطرف کردن موانع مبادلات تجاری بین دو کشور به امضا رسیده است. منابع آگاه در وزارت بازرگانی پاکستان گفتند: «به رغم لغو تحریم ها پس از اجرای توافق هسته ای، ایران همچنان اجازه استفاده از دلار آمریکا برای گشایش اعتبارات اسنادی جهت تجارت بین المللی را ندارد.»

«به منظور فائق آمدن بر این دشواری ها، ایران و پاکستان توافق کرده اند تا به نقش دلار (در مبادلات خود) پایان دهند. حساب های بانکی به ارزهای دو کشور گشایش خواهد یافت.»

وزارت بازرگانی پاکستان بدین منظور یادداشت تفاهمی را با سفارت ایران در پاکستان به امضا رسانده است. اما به گفته یکی از مقامات این وزارتخانه در عین حال شرایطی در این مکانیزم پیش بینی شده که بر اساس آن یک فرد می تواند در آینده از حسابی دلاری استفاده کند و هر تاجری می تواند به محض لغو تحریم های دلاری آمریکا، این گزینه را اعمال نماید.

عدم وجود کانال بانکی بین دو کشور یکی از موانع اصلی مبادلات تجاری بین دو کشور پس از لغو تحریم ها بوده است.

این منابع افزودند: «این یادداشت تفاهم به جوامع بازرگانی دو کشور کمک خواهد کرد تا نگرانی عمده خود در زمینه عدم وجود یک مکانیزم پرداخت رسمی را مرتفع سازند و در نهایت تجارت دو طرفه خود را ارتقا بخشند.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  3  =  2