تغییر شرایط جذب سپرده در بانک ها

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: بزودی بخشنامه ای به بانک ها ابلاغ می شود که بر مبنای آن میزان جذب سپرده و منابع مردم طبق اندازه بانک، قدمت و توان کارشناسی؛ همچنین کفایت منابع انسانی تعیین خواهد شد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، بانک مرکزی در جدیدترین تصمیم خود در نظر دارد تا میزان جذب سپرده های بانکی را ساماندهی و ظرفیت و توان هر بانک برای جذب سپرده و منابع را مشخص کند.

 

سال ها در بازار پول ایران اینگونه بود که هر بانک و موسسه ای می توانست از طریق تبلیغات و برنامه های گوناگونی که منجر به تشویق مشتریان می شد، سپرده جدید جذب کند فارغ از اینکه آن بانک و یا موسسه در چه شرایطی به لحاظ جایگاه بانکی و توانمندی تسهیلات دهی و مانند آن برخوردار قرار داشته است.

 

بدتر اینکه در مقاطعی بسیاری از موسسات و بنگاه های پولی در قالب های مختلف مانند تعاونی ها شکل گرفته و با کمترین امکانات و کفایت سرمایه، اقدام به تبلیغات و جذب منابع مالی مردم کردند و در نهایت نیز بسیاری باعث ایجاد بحران هایی در اقتصاد ایران شدند.

 

ناتوانی در بازگرداندن منابع مردم در زمانی که سپرده گذاران درخواست کردند، تعیین نرخ سودهای خارج از مصوبات شورای پول و اعتبار، نپرداختن نرخ سودهایی که موسسه مالی در زمان توافق با سپرده گذار تعهد کرده و مانند آن در طول دوره هایی در بازار پولی ایران وجود داشته است.

 

حالا بانک مرکزی می گوید بانک و موسسه ای که می خواهد سپرده از مردم جذب کند دیگر نمی تواند به هر نحو و شکلی که فکر می کند به این سمت برود و باید برای جذب منابع مالی مردم در بانک ها، مقرراتی تعیین شود.

 

فرشاد حیدری؛ معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرده در مهرماه که چند روز از آن باقی مانده بخشنامه ای به بانک ها ابلاغ خواهد شد که منجر به مهار بانک ها از حیث سقف جذب سپرده و منابع می شود.

 

وی اظهارداشت: از دیگر تلاش های بانک مرکزی برای ایجاد رقابت سالم بین بانک ها تعیین سقف جذب سپرده و منابع برای بانک ها است. حیدری گفت: این نکته اهمیت دارد که یک بانک تا چه حد می تواند سپرده جذب کند و به ازای آن تسهیلات دهد و دارایی جدید ایجاد کند.

 

حیدری افزود: حتما باید این میزان جذب سپرده متناسب با حقوق صاحبان سهام آنها، اندازه بانک، قدمت و توان کارشناسی و نیز کفایت منابع انسانی آن باشد. معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: وقتی سقف سپرده ای برای بانک ها تعریف و بعد از تصویب ابلاغ شود، هیچ بانکی نمی تواند با رحجان قیمتی خارج از سقف مربوطه جذب سپرده کند این شرایط رقابت را برای بانک ها قانونمدار مهیاتر می کند.

 

وی افزود: بانکی که با عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار اقدام به جذب منابع کند با ابزار سپرده قانونی و سایر مقررات با آن برخورد خواهد شد؛‌ بنابراین به نفع بانک ها خواهد بود که نرخ های مصوب را مراعات و در سقف سپرده ای مصوب فعالیت نمایند.

 

این مقام مسئول در بانک مرکزی بیان داشت: بانک مرکزی بازی رقابت را به نفع بانک های قانونمدار تغییر مسیر می دهد تا در چارچوب مقررات همه بتوانند راحت تر کسب و کار کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

81  −  77  =