ظریف برنده جایزه چتم هاوس شد/ ظریف برای گفتن جائزه نمی رود

این جایزه سالانه به شخص، اشخاص یا سازمان هایی اعطا می شود که اعضای چتم هاوس آنها را موثرترین افراد در بهبود روابط بین المللی در سال پیش تشخیص دهند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بی بی سی، چتم هاوس موسسه رویال امور بین المللی بریتانیا جان کری، وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی او را برندگان جایزه امسال خود اعلام کرده است.

 

دولت ایران ضمن استقبال از این جایزه گفت آقای ظریف برای دریافت آن به بریتانیا نخواهد رفت.

 

این جایزه سالانه به شخص، اشخاص یا سازمان هایی اعطا می شود که اعضای چتم هاوس آنها را موثرترین افراد در بهبود روابط بین المللی در سال پیش تشخیص دهند.

 

این موسسه نوشت که جایزه امسال به پاس نقش اساسی این دو در سال ۲۰۱۵ در فرآیند مذاکرات برای رسیدن به توافقی در مورد برنامه اتمی ایران میان این کشور و گروه پنج به علاوه یک اعطا می شود.

 

به گفته چتم هاوس اختلاف بر سر برنامه اتمی ایران یکی از مهارنشدنی ترین رویارویی های دیپلماتیک در امور بین المللی در قرن ۲۱ بود.

 

در بیانیه این موسسه آمده است: "آن توافق را خیلی ها غیرممکن فرض می کردند. سکانداری و تعهد کری و ظریف برای فائق آمدن بر پیچیدگی های فنی، مخالفت های عمیق داخلی در آمریکا و ایران، و سه دهه خصومت شدید میان دو کشور، و همچنین حفظ و رساندن مذاکرات به نتیجه ای موفق نقش اساسی داشت."

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این خبر گفته است: "محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه کشورمان تعلق جایزه ویژه موسسه معتبر بین المللی چتم هاوس به خود را از آن ملت مقاوم ایران می داند."

 

آقای قاسمی اضافه کرد: "وزیر امور خارجه این جایزه روابط بین المللی را به دلیل کمک به صلح جهانی دریافت می کند." او همچنین اعلام کرد که آقای ظریف "به دلیل فشردگی برنامه ها و مشغله کاری فراوان در مراسم دریافت این جایزه حضور نمی یاید."

 

به نوشته بی بی سی، جایزه چتم هاوس به نمایندگی از سوی ملکه الیزابت اعطا می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  1