سود ۴ میلیارددلاری چین از خام‌فروشی ایران

مدیرعامل پتروشیمی جم از خام فروشی LPG ایران به چین خبر داد و گفت: میانگین قیمت LPG صادراتی ایران به چین ۳۵۰ دلار در هر تن است، اما محصولاتی که چین با LPG ایران تولید می کند هر تن ۱۱۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار به ایران و دیگر کشورهای جهان فروخته می شود.

به گزارش ریسک نیوز،«سید حسین میرافضلی» مدیرعامل پتروشیمی جم اظهار داشت: ما خام فروشی های متعددی به کشورهای دیگر داریم که از جمله مقصد های بزرگ خام فروشی ایران، کشور چین است.

 

وی افزود: در صنعت پتروشیمی، مهمترین محصولی که به صورت خام فروشی به چین صادر می کنیم، LPG‌ است که در حال حاضر حدود 5 میلیون تن صادرات LPG به چین داریم و این رقم احتمالاً تا پایان سال به 8 میلیون تن می رسد.

 

میرافضلی با بیان اینکه "قیمت صادرات LPG یکسان نیست اما میانگین قیمت LPG صادراتی ایران به چین 350 دلار در هر تن است"، گفت: محصولاتی که چین با LPG ایران تولید می کند هر تن 1100 تا 1800 دلار به ایران و دیگر کشورهای جهان فروخته می شود.

 

با این حساب سود کشور چین از فروش فرآورده های حاصل از تولید 5 میلیون تن LPG ایران حداقل 4 میلیارد دلار در سال ارزیابی می شود.

 

وی ادامه داد: فرمولی که اکنون برای نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی به تصویب دولت رسیده اصلاً توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری ندارد اما اگر این فرمول را در نظر نگیریم و با فرض اینکه قانون در تعیین نرخ خوراک اجرایی شود، ایران در حال حاضر قابلیت احداث 20 کارخانه بزرگ الفینی برای تکمیل زنجیره ارزش LPG در داخل کشور را دارد تا محصولات نهایی LPG را بتوانیم در کشور خودمان تولید کرده و ارزش افزوده و اشتغال زایی آنرا نیز برای کشور خودمان رقم بزنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

58  −  57  =