بیمه مرکزی رئیسی شجاع می خواهد نه دنباله رو / کارشناسان بیمه در انتظار نقشه راه مدون

معاون توسعه بازار و شبکه فروش بیمه کارآفرین:

علیرضا حجتی،معاون توسعه بازار و شبکه فروش و دبیر حاکمیت شرکتی بیمه کارآفرین خطاب به مجموعه وزارت اقتصاد گفت: کارشناسان صنعت بیمه فقدان نقشه راه منسجم در بیمه مرکزی که دربرگیرنده تمام ذینفعان باشد را بارها هشدار داده اند؛ اما در کنار شاخص های فنی و کارشناسی، بیمه مرکزی ریاستی شجاع و مدبر می خواهد تا بتواند از صنعت بیمه دفاع کند.

به گزارش ریسک نیوز تغییرات در راس صنعت بیمه کلید خورده و با استعفاء غلامرضا سلیمانی لابی گرها برای تصاحب صندلی در برج لندن افزایش یافته است.

اما آیا مسوولان ارشد جاکمیت و نهادهای بالادستی چون وزارت اقتصاد به ریسک تغییر و انتخاب رئیس کل می اندیشند؟

آیا وزیر اقتصاد و سایر نهادهای موثر در تعیین رئیس کل، لابی گری ها را در انتخاب رئیس جردن مد نظر قرار می دهند یا تخصص ، حرفه ای گری ، مدیریت استراتژیک، قدرت تعامل ، قابلیت تدوین برنامه ها راهبردی و …

چقدر وزیر اقتصاد و سایر مقاماتی که خود را وارد لابی گری برای انتخاب شخص مورد نظر خود کرده اند، از گزینه خود جهت تکیه بر مسند ریاست بیمه مرکزی مطمئن هستند؟آیا به واقع نسبت به گزینه خود باور دارند یا صرفا تحت فشار لابی ها قرار گرفته اند؟

ریسک نیوز در این زمینه سوالاتی را مطرح کرده و کارشناسان صنعت بیمه را به پاسخ فرا خوانده است که عبارتند از:

الف-با توجه به تغییرات پیش رو‌ در بیمه مرکزی انتظارات شما از وزیر اقتصاد در انتصاب رییس کل جدید چیست؟

ب-در حال حاضر مهمترین نیاز صنعت بیمه را چه می دانید که در پی آن در انتخاب رییس کل باید بدان توجه شود؟

ج-در خصوص پنج فاکتور زیر چه نظری دارید و انتظارتان از انتصابات چیست:

الف-اشنا به فضای اقتصادی و سیاسی ایران
ب-استراتژیست و دارای سابقه موفق مدیریتی
ج-کارشناس و دارای دانش مالی و اگاه به موارد توسعه صنعت بیمه
د-توانایی استفاده از مشاوران خبره
ج-نفوذناپذیری در مقابل فساد و روابط رانتی

 

در همین زمینه علیرضا حجتی،معاون توسعه بازار و شبکه فروش و دبیر حاکمیت شرکتی بیمه کارآفرین تاکید داشت:اگر بخواهیم در یک کلام انتظار خود از وزیر اقتصاد درخصوص انتصاب رئیس کل جدید بیمه مرکزی را بیان کنم باید چند نکته مدنظر قرار گیرد:

  • عملکرد آن فرد در دوره اجرایی در سمت های قبلی مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • آیا آن شخص شناخت کافی از صنعت بیمه دارد؟
  • آیا آن کاندیدا به خوشنامی در صنعت بیمه شهرت دارد؟
  • آیا آن فرد می تواند سکانی را بر عهده بگیرد تا دیگران از آن حرف شنوی داشته باشند به عبارتی راهبر بازار باشد؟
  • آیا مقبولیت در صنعت بیمه دارد و می تواند صنعت بیمه را به آن جایگاهی که در برنامه ششم توسعه قرار داده شده، برساند؟

مهم ترین نیاز صنعت بیمه چیست؟

علیرضا حجتی به مهمترین نیازهای صنعت بیمه اشاره و با نگاهی به تجارب دنیا گفت:گزارش های نشریه سیگما متعلق به شرکت سوئیس ری نشان می دهد، رتبه ایران در صنعت بیمه در سطح دنیا در سال 2019 نسبت به 2018 از رتبه 37 به 39 تنزل پیدا کرده است. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی در سال 2019 رتبه 27 بوده است. مقایسه این دو رقم حاکی از عدم حرکت همگام صنعت بیمه و تولید ناخالص داخلی کشور است.

به گفته وی  در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه 2.66درصد است، تقاضای بیمه در کشور حدود یک پنجم متوسط جهان و ضریب نفوذ بیمه برابر با یک سوم جهان است. البته در برنامه ششم توسعه ضریب نفوذ 7درصدی پیش بینی شده اما باتوجه به بررسی آمار، بیش از 65درصد از حق بیمه تولیدی کشور مخصوص دو رشته اتومبیل و درمان بوده است. بنابراین صنعت بیمه باید راهکارها و ایده های خلاقانه ای را به کار گیرد تا بتواند به اهداف برنامه ششم توسعه دست پیدا کند و البته جای خالی بیمه های زندگی به طور محسوسی مشخص است.

معاون توسعه بازار و شبکه فروش بیمه کارآفرین به نکته مهمی که در حال حاضر صنعت بیمه از آن رنج می برد ، اشاره کرد و اذعان داشت: رنج صنعت بیمه از فقدان  قوانین و مقررات بروزی است که بتواند صنعت بیمه را همسو کند، با این قوانین و مقررات موجود نمی توان ضریب نفوذ 7درصدی را در برنامه ششم توسعه محقق کرد.

حجتی معتقد است، این قوانین برای چندین سال قبل، با تفکرات قبلی و بدون نظر شبکه فروش تدوین شده و باید با درنظرگرفتن تحولات روز دنیا اصلاح شود.

وی اصلاح این قوانین را  نیازمند دو شرط دانست :

  • در هنگام اصلاح قوانین باید از همه افراد، ذینفعان، شبکه فروش، سهامدار، کارکنان و مشتریان نظر گرفته شود بطوریکه همه از منفعت لازم برخوردار شوند.
  • ضمانت اجرایی قوانین و مقررات لازمه حرکت صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه می باشد.

این کارشناس صنعت بیمه  تاکید داشت:در کنار این قوانین و مقررات، ارتباط و جایگاه صنعت بیمه در دولت نیز مهم است. نباید قوانین و مقررات به صنعت بیمه دیکته شود بلکه باید در جایگاهی قرار گیرد تا خود، قوانین و مقررات را وضع کرده و از خود در بسیاری مواقع دفاع کند و عوارض جدیدی به آن تحمیل نشود.

معاون توسعه بازار و شبکه فروش و دبیر حاکمیت شرکتی بیمه کارآفرین اذعان داشت: یکی دیگر از مسائلی است که صنعت بیمه از آن رنج می برد فقدان نقشه راه دقیق، منظم و کارشناسی است که تمام ارکان و شرکت های بیمه به آن پایبند باشند.

به گفته وی  متاسفانه در حال حاضر بدنبال آن هستیم که فقط حق بیمه و پرتفو را افزایش دهیم و برنامه چندسال آینده را نمی دانیم، درحالی که نیاز به یک برنامه منسجم و دقیق داریم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به تدوین نقشه راه مفصل 5 الی 10 ساله برای صنعت بیمه داریم، اظهار کرد: باید با همکاری نهادهای نظارتی، دولت و مجلس این برنامه تنظیم شود و در کنار آن قدرت اجرایی آن دیده شودف در آن زمان است که می توان جایگاه واقعی صنعت بیمه را در این استراتژی و نقشه راه مشاهده کرد.

حلقه تکمیل کننده رئیس کل بیمه مرکزی چیست؟

حجتی افزود: بنظرم این فاکتورها  بسیار مهم بوده اما لازمه یک مدیر، شجاعت است. در کنار شجاعت، باید مدبر هم باشد. اگر این دو خصلت در کنار این فاکتور ها اضافه شود، به نظر صنعت بیمه می تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  4  =  6