عملکرد ۱۳ درصدی بانک‌ها در پرداخت وام‌ مسکن / طرح جوانی جمعیت از اهداف خود عقب ماند؟

امتناع بانک‌ها از پرداخت وام‌های بخش مسکن، به طرح‌های تشویقی قانون جوانی جمعیت نیز کشیده شده است؛ آمارها حاکی از آن است که عملکرد بانک‌های عامل در زمینه تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، خرید و جعاله مسکن تولد فرزند سوم به بعد، تنها 13 درصد از کل منابع تخصیصی، بوده است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، پرداخت وام‌های مسکن به یکی از صدها مشکل این حوزه در سال 1402 تبدیل شده است.

بانک‌ها دیگر تمایلی به پرداخت تسهیلات مختلف مسکن، هم در بخش ساخت و هم در قالب خرید ندارند و علاوه بر اینکه مشاهدات مردمی و میدانی حاکی از این مشکل است، آمارهای رسمی هم از همین بی‌علاقگی بانک‌ها حکایت دارند.

عملکرد ضعیف بانک‌ها برای پرداخت وام فرزندآوری

یکی از اهدافی که دولت سیزدهم از آغاز به‌کار خود آن را دنبال کرده‌ است، سیاست‌های مربوط به بخش قانون جوانی جمعیت است و برای پیشبرد آن نیز طرح‌هایی تشویقی را در نظر گرفته است.

پرداخت زمین رایگان و تسهیلات مربوط به ساخت، ودیعه و خرید مسکن نیز از این دست طرح‌های تشویقی در جهت افزایش فرزندآوری محسوب می‌شود؛ اما گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی از پرداخت وام‌های مربوط به بخش مسکن در طرح جوانی جمعیت منتشر کرده، نشان می‌دهد عملکرد بانک‌ها حتی در این زمینه هم چندان تعریفی ندارد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از مجموع منابع تخصیص داده شده به بانک‌ها برای این منظور، تنها 13 درصد آن به متقاضیان پرداخت شده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟