دلایل سیل نابهنگام در ایران چیست؟/ چرا سیل بهاره دبی را برد؟

ایران و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، در روزهای اخیر درگیر باران‌های شدید و سیل نابهنگام هستند. اما دلیل این رخدادها چیست؟

به گزارش ریسک نیوز، در روزهای اخیر هفت استان کشور درگیر سیل نابهنگام هستند. در امارات و به‌ویژه دبی نیز باران شدید، سیل عجیبی را در خیابان‌ها جاری کرده است. ضعف‌های مدیریتی، نبود برنامه موثر آبخیزداری، سدسازی نامناسب و تغییرات آب‌وهوایی از جمله دلایل وقوع سیل‌های متعدد در برخی استان‌های ایران است. برخی از پژوهشگران در مورد امارات نیز علاوه بر مساله تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین، عملیات بارورسازی ابرها را بر وقوع سیل نابهنگام اخیر موثر می‌دانند.

صدور هشدار هواشناسی برای استان‌های جنوبی

سازمان هواشناسی کشور روز 26 فروردین، با صدور دومین هشدار قرمز جوی امسال، درباره وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی گسترده در پنج استان جنوبی کشور هشدار داد. این سازمان پیش‌بینی کرد بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و تگرگ در استان‌های هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر را فرا می‌گیرد و سبب وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی گسترده می‌شود.

دو روز بعد رسانه‌ها به نقل از رئیس سازمان امداد و نجات گزارش دادند هفت استان درگیر سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند؛ بوشهر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد.

امارات نیز در همین روز (سه‌شنبه 28 فروردین) شاهد باران‌های سیل‌آسا بود که منجر به جاری شدن سیل گسترده، اختلال در فرودگاه دبی، تعطیلی مدارس و توقف زندگی روزمره شد.

اما دلایل وقوع سیل نابهنگام در ایران و امارات چه بود؟

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟